Gå til innhold

Toxoplasmose


LineJ

Anbefalte innlegg

Er i dag 6 mnd på veg og har vært forsiktig med det meste i hele graviditeten, kanskje litt vel forsiktig - men jeg ønsker ikke å ta noen sjanser.

Men så satt jeg her i dag etter å ha spist et digert stykke kake og kom plutselig på at glasuren inneholdt rått egg.

Fikk så veldig dårlig samvittighet og håper jeg ikke har påført den lille noe skade.

Hvor forsikrig og hysterisk skal en egentlig være???? '

Takk og lov for at vi bor i Norge hvos sjansene for smitte er mindre enn ellers i verden.

sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så vidt jeg vet ikke mulig å bli smittet av toxoplasmose fra egg. Ifølge matportalen smitter toxoplasmose fra dyreavføring (også uvaska frukt/grønnsaker/bær som har vært i kontakt med dyreavføring) eller kjøtt fra smitta dyr.

Det er mulig å få salmonella fra rå egg, og derfor anbefales gravide å være forsiktige med rå egg i land hvor salmonella er utbredt. Og det er det heldigvis ikke i Norge.

Jeg finner ingen offisielle råd som går på gravide og norske egg. Så kos deg med et kakestykke til, du! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det klematis sa. i norge kan vi trygt spise egg som ikke er hardkokte - men det er absolutt ikke like trygt i utlandet. dette er ikke en generell matregel; gjelder bare egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - da tar jeg med et stykke til i dag - frøs hele kaka i går i desperasjon for at bakterier da skulle dø.

Men nå skal jeg kose meg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...