Gå til innhold

Svangerskapspenger?


Tilim

Anbefalte innlegg

Jeg er som nevnt i går ganske tidlig på vei.

Men jeg lurer på om jeg oppfyller kravene for å kunne få svangerskapspenger i og med at jeg jobber som maler?

Jeg snakka med legen på fredag, og hun hadde ikke peiling på maling, så snakket jeg med sjefen min, hvorpå de to hadde en samtale over telefon, og han i ettertid sa til meg at hun hadde overhodet ikke peiling på maling. Vi bruker jo masse vannbaserte produkter.

Jeg røpte meg for tillitsmann på jobben i dag, og han mente at jeg burde snakke med legen igjen, be om hastetime og ikke ta noen sjanser.

Det jobba ei hos de før som visstnok ble hjemme fra dag 1, men jeg vet ikke om det var sykemelding eller svangerskapspermisjon hun gikk på da.

Jeg prøvde å ringe opp legen i stad, men hun var ikke der, så jeg skal prøve igjen i morgen.

Jeg har liksom så dårlig samvittighet for å gå på jobb om dagen, jeg aner jo ikke hva jeg får i meg sånn egentlig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så mye farlige kjemikalier i maling nå til dags da? Kan jo være lurt å snakke med legen, men jeg vil ikke tro du har krav på det.

Jobber man som f.eks politi eller fengseløsbetjent har man krav på svangerskapspenger, fordi det er en overhengende fare for å bli et "enkelt offer" da man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sens er den eneste malingen jeg vet om som er strengt testa og skal være ufarlig, men den har jeg aldri brukt.

Bruker masse andre produkter.

De fleste er vannbaserte, men de inneholder salmiakk og andre stoffer. Det lukter ganske stramt av våtromsgrunning f.eks. selv om det er et vannbasert produkt.

Er bare usikker. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å få svangerskapspenger. Du kan snakke med legen din om det, men jobben er pålagt å prøve å legge til rette for deg. Nå er ikke jeg maler selv, men jeg gjetter på at det ikke bare er å bruke en maske, så er alt bra?

Jeg jobber som BPA, og hun jeg jobber for er såpass funksjonshemmed at jeg må klare å bade, trene, vaske hus, løfte henne, hjelpe henne på do osv. Etter jeg fikk bekkenløsning, i midten av juli, så har jeg ikke kunne jobbet hos henne. Har hele tiden mast om svangerskapspenger, da jeg vet at det ikke er en mulighet for meg å jobbe noe mer før permisjon, og det er umulig for sjefen min å tilrettelegge for meg (hun kan jo ikke la vær å gå på do bare fordi jeg er på jobb?). Vel, har ENDA ikke fått svangerskapspenger, går på sykepenger. Men har time neste uke (endelig!) hos legen for å snakke om svangerskapspenger. Etter det så må jeg jo ha møte med sjefen min ang. tilrettelegging ( selv om det er umulig), og NAV må godta det. Det er litt av et styr for å få det til :)

Jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at leger har svært lite kjennskap til svangerskapspenger. Snakk med en jordmor, de kan også fylle ut skjemaet hvis du oppfyller kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var så vidt innom tilrettelegging på fredagen, både hos legen og sjefen.

Legen sa først at det var en mulighet å jobbe halv stilling, slik at jeg kunne få 50% svangerskapspenger om ikke sjefen min klarte å ordna 100% for meg, så på henne virket det som en mulighet.

Da jeg nevnte det for sjefen rett etterpå, så ble han helt "men det er jo umulig å ikke være borti maling! Det er alltid maling på jobbene våre", så det virker litt vanskelig for han å fikse for meg.

Så jeg har tenkt litt på det nå da, i og med at legen nevnte det i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at leger har svært lite kjennskap til svangerskapspenger. Snakk med en jordmor, de kan også fylle ut skjemaet hvis du oppfyller kravene.

Har enda ikke vært i kontakt med noen jordmor.

Er det bare å ringe sykehuset og spørre om å få snakke med en? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke vært i kontakt med noen jordmor.

Er det bare å ringe sykehuset og spørre om å få snakke med en? :)

Helsestasjonen har stort sett et jordmor tilbud til gravide. Hvis ikke, vet jeg ikke. Privat? På sykehuset er det kun i forbindelse med ordinær ul du har kontakt med jordmor, i hvertfall hvis du har et normalt svangerskap.

Du kan jo høre med legen din, kanskje han/hun kan hjelpe. Min lege hadde ikke hørt om det en gang, det hadde heller ikke gynekologene jeg gikk til på sykehuset. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...