Gå til innhold

sover så lenge på dagtid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

babyen vår på 6 mnd sover ca 10-11 timer på natten og har tre blunder på dagen på ca 2,5 time hver blund. er dette normalt med så lange blunder på dagtid. noe jeg kan gjøre for å få han til å sove lenger på natten og mindre på dagen?

sover fra ca 18.00-05.00.. med to ammestopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

babyen vår på 6 mnd sover ca 10-11 timer på natten og har tre blunder på dagen på ca 2,5 time hver blund. er dette normalt med så lange blunder på dagtid. noe jeg kan gjøre for å få han til å sove lenger på natten og mindre på dagen?

sover fra ca 18.00-05.00.. med to ammestopp!

Det høres jo herlig ut med så mye dagsoving. Så lenge babyen trives og utvikler seg normalt så skulle vel alt være i sin skjønneste orden? Hva er det som er problematisk? At han våkner så tidlig? Tror kanskje jeg ville prøvd å forsiktig forskyve leggetiden litt i håp om at det ble 19-6 i stedet for 18-5. Er det umulig å lure ham til å sove litt til på morgenkvisten hvis han får mer pupp? Starter han dagen for alvor? Noen ganger kan man jo la babyen ligge i sengen og jodle en halvtimes tid, og så hender det jo at de sovner igjen. Hvis man ikke har søsken som vekkes av dette, da... hos oss hadde det vært helt krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er ni måneder, og har gått over til to lurer ila dagen på tilsammen 2-3 timer, sover 11-12 timer på natten.

For tre måneder siden sov hun tre lurer ila dagen på tilsammen 3-4 timer og ca 12 timer natt.

Ingen dager var like, alt varierer, men slik var det i grove trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo herlig ut med så mye dagsoving. Så lenge babyen trives og utvikler seg normalt så skulle vel alt være i sin skjønneste orden? Hva er det som er problematisk? At han våkner så tidlig? Tror kanskje jeg ville prøvd å forsiktig forskyve leggetiden litt i håp om at det ble 19-6 i stedet for 18-5. Er det umulig å lure ham til å sove litt til på morgenkvisten hvis han får mer pupp? Starter han dagen for alvor? Noen ganger kan man jo la babyen ligge i sengen og jodle en halvtimes tid, og så hender det jo at de sovner igjen. Hvis man ikke har søsken som vekkes av dette, da... hos oss hadde det vært helt krise.

"problemet" er at han våkner så tidlig. han er alltid trøtt kl 18 på kvelden uansett hvordan vi vrir og vender på det. noen triks til hvordan vi kan holde han våken til 19 uten å gjøre han overtrøtt?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blokkolokko

"problemet" er at han våkner så tidlig. han er alltid trøtt kl 18 på kvelden uansett hvordan vi vrir og vender på det. noen triks til hvordan vi kan holde han våken til 19 uten å gjøre han overtrøtt?

ts

Du kunne jo kanskje prøve å bade ham og kose og leke litt på stellebordet når han begynner å bli trøtt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"problemet" er at han våkner så tidlig. han er alltid trøtt kl 18 på kvelden uansett hvordan vi vrir og vender på det. noen triks til hvordan vi kan holde han våken til 19 uten å gjøre han overtrøtt?

ts

Det har aldri fungert for mine å holde de oppe om kvelden for at de skal sove lengre om morgenen. Og leggetid kl 18 er jo helt passende, så da bør du heller fokusere på hvordan få han til å legge seg nedpå igjen. Ammer du når han våkner og så står opp? Her har det fungert godt å ikke amme med en gang når babyen våkner og det er tid for å stå opp, men heller vente litt. Hvis du ammer med en gang blir det fort at amme/mat = tid for å stå opp.

Ellers synes jeg babyen din sover mye på dagtid, men jeg er ikke vant til sånn luksus så kanskje det er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"problemet" er at han våkner så tidlig. han er alltid trøtt kl 18 på kvelden uansett hvordan vi vrir og vender på det. noen triks til hvordan vi kan holde han våken til 19 uten å gjøre han overtrøtt?

ts

Det har aldri fungert for mine å holde de oppe om kvelden for at de skal sove lengre om morgenen. Og leggetid kl 18 er jo helt passende, så da bør du heller fokusere på hvordan få han til å legge seg nedpå igjen. Ammer du når han våkner og så står opp? Her har det fungert godt å ikke amme med en gang når babyen våkner og det er tid for å stå opp, men heller vente litt. Hvis du ammer med en gang blir det fort at amme/mat = tid for å stå opp.

Ellers synes jeg babyen din sover mye på dagtid, men jeg er ikke vant til sånn luksus så kanskje det er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at han sover for mye på dagtid, og regelrett er uthvilt tidlig på morgenen.

Her starter vi dagen rundt klokka seg, så går det en times tid før hun da sover 1/2-1 time. I 11-12-tiden sover hun i ca 2 timer, og når hun var seks måneder fikk hun også sove 1/2-1 time rindt klokka 15-16. Grovt sett 3-4 timer mellom hver lur. Jeg vekte henne forsiktig etter en time på lur nr tre om hun så ut til å ville sove i timesvis, eller så ville hun ikke sove til kvelden.

Det som blir anbefalt, er at luren midt på dagen er lang, og at de andre er litt kortere. Men jeg vet ikke om det fungerer for alle.

Jg vil påpeke at jeg i prinsippet er imot å vekke ungene, men noen ganger vil man måtte hjelpe de "på rett vei".

Samtidig så ville ikke jeg ha ansett 18-5 som et stort problem, her har vi 6-7 ammerunder fra 18.30-6.

Lykke til ts!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noe stort problem, men ok å høre om det går ann å gjøre det litt anderledes slik at han sover litt lenger. takk for mange gode svar. morgenluren er den som er lengst. skal jeg da vekke han etter ev viss tid? han kan sove opp til tre timer.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt grensen til 1,5 timer på første lur. Det hjalp på nattesøvnen her, men det kan jo være andre ting som er løsningen for dere.

Når det er sagt, ville jeg vært nokså redd for å teste ut ting hvis jeg hadde hatt et så fabelaktig søvnmønster som du beskriver. Jeg blir misunnelig ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. i går sov han veldig lite på dagtid pga avtaler jeg hadde som han var nødt til å være med på. i natt sov han fra 18-06.30 med to ammestopp... Så tror nok det kan ha noe med sovingen på dagen å gjøre. jeg må rett å slett vekke han fra de lange lurene. får se hvordan det går i natt

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...