Gå til innhold

Noen erfaringer med dårlige fastleger?


Diva77

Anbefalte innlegg

Ja, som tidligere nevnt er jeg altså gravid etter lang tid med prøving. Da jeg var hos fastlegen min her om dagen ble jeg virkelig paff; han var sur for at jeg kom så tidlig i svangerskapet(4-5 uker) og ba meg komme tilbake I'm 4 uker hvis jeg fortsatt var gravid....

Som første gangs gravid hadde jeg mange spørsmål og fikk ikke sjansen til å spørre om noen av dem, ble sa å si jaget ut døren

Er dette vanlig??? Jeg antok at alle nygravide gikk til fastlegen sin så snart de fikk positiv graviditetstest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig å ikke ha første time hos lege før man er 8-10 uker på vei.

Om man ringer og bestiller time, og oppgir at det er derfor man kommer, setter de gjerne opp en i uke 8-10.

Har ingenting med dårlige fastleger å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var jo litt tidlig å komme, og som nevnt over så setter man opp time i ca uke 10. MEN når du først var kommet så syns jeg det var utrolig dårlig av han/hun å oppføre seg sånn! Hvis h*n er kjip neste gang, så bytt fastlege!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner jo at det er tidlig men siden jeg har gått på hormoner osv fikk jeg jo beskjed om at jeg måtte si ifra tidlig grunnet tidlig UL, men har jo gitt opp den

Får vel gi han en sjanse til og satse på at det går bedre neste gang.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos de fastlegene jeg har hatt opp igjennom årene, har jeg først kommet inn på første sv.skapskontroll i uke 12. Jeg skiftet nylig fastlege etter en abort i uke 9, der jeg syntes han oppførte seg svært dårlig.

Jeg gikk dit pga heftige og langvarige blødninger og smerter, og fryktet abort. Folk rundt meg sa at i slike tilfeller skulle man gå til legen. Så jeg prøvde.

Han mente at jeg ikke burde ha kommet, det var ingenting han kunne gjøre likevel, og sa at han ikke engang kunne vite sikkert om jeg egentlig hadde vært gravid i det hele tatt(!). Jeg forlot legekontoret helt knust (hehe, ultrahormonell på den tiden).

Ting ordnet seg da jeg selv like etter tok kontakt med et privat legekontor som hjalp meg gjennom denne tiden, fikk se på UL at et av to foster var abortert, og der fikk jeg forklart hvordan jeg skulle forholde meg de neste dagene, og at jeg måtte komme inn på ny UL etter et par uker for å se hvordan det gikk med tvilling nr to. Dette endte ikke bra for noen av tvillingene, men jeg var sjeleglad over å bli tatt på alvor, få HCG-prøver og UL, selv om jeg måtte betale alt fra egen lomme.

Jeg byttet fastlege rett etter dette, og nå er jeg gravid igjen, og veldig spent på å møte min nye lege. Valgte en kvinne denne gangen, kanskje de er litt mer forståelsesfulle når det gjelder graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner jo at det er tidlig men siden jeg har gått på hormoner osv fikk jeg jo beskjed om at jeg måtte si ifra tidlig grunnet tidlig UL, men har jo gitt opp den

Får vel gi han en sjanse til og satse på at det går bedre neste gang.

Takk for svar

Er det fastlegen som har foreskrevet hormonene du har gått på da? Og gitt deg beskjed om å ta tidlig kontakt for så å bli "sur" når du gjør det?

Hvis det er gynekolog som har gitt deg hormonene, så kan du vel få en time der for UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist å høre historien dun om tvillingene gratulerer med ny graviditet og håper at det går bra denne gangen

Jeg vet også at det ikke er mye fastlegen kan gjøre, men jeg hadde endel spm og trengte sykmelding med tilrettelegging ( noe han ikke gjorde). Arbeidsplassen min er ikke akkurat ideel for gravide, da det er mye kjemikalier og situasjoner man ikke bare kan gå ifra om en skal på toalettet eller trenger å spise ;) fastlegen mente at jeg bare skulle gå og sa at jeg måtte spise oftere enn jeg gjør.... Noe som er umulig

Og ja det var han som skrev ut hormonene i samarbeid med gynekolog! Det car blant annet derfor jeg reagerte så negativt da han "kastet" meg ut. Som sagt det er mye man lurer på som redd nygravid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs, feil knapp

Ja, som redd nygravid har man mange spm og trenger kanskje litt rådgivning. Det er ikke alle dom har råd til å gå privat.

Takk igjen for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at man skal vente til mellom uke 8-12, men han trengte ikke "kaste" deg ut for det. Tror jeg glatt hadde byttet fastlege!

Første graviditet hadde jeg time i uke 9, denne graviditeten hadde jeg første legetime i uke 16.

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger sykmeldingen er det noe annet da. Jeg var tidlig til legen og fikk sykmelding. Da satte han bare av litt tid til det. Og så satte han av mer tid i uke 10 for å ta første kontroll.

Hadde vurdert å bytte fastlege, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...