Gå til innhold

7 måneder og matrutiner


Tussi!

Anbefalte innlegg

Vi har en liten gutt på 7 måneder som spiser så lite på dagtid. Han får grøt da han står opp i 8-tida, 200 MMe i elleve,tolv tida, også er han egentig ikke noe mer interessert i mat før grøt før leggetid. Middag har han egentlig aldri likt, glass spiser han litt, men gulper så mye av. Men vi tilbyr han middag hver dag og flaske ett par ganger i mellom tolv og seks, men han er bare ikke interessert i det hele tatt.

Dette blir jo altfor lite i mine øyer, så der ender opp med at han våkner elleve og spiser 230 mme også i 4-5 tida for litt påfyll, da ofte bare rundt 100.

Jeg skulle så gjerne klart og flytte litt av nattmaten over til dagen, men ønsker gjerne tips på hvordan jeg kan gjøre det.

Har prøvd å bare gi vann på natta, men det hjelper ikke. Og ikke har jeg samvittighet til det så lenge han ikke spiser mer på dagen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøve å tilby litt biter? :) Brødskive, godt kokt gulrot/brokkoli/annet, banan, avocado, riskaker (uten salt)... Man som kan moses med gommene og som går i oppløsning i munnen. Vi begynte med biter, i hht BLW-tankegangen, og det funket godt hos oss. Men lillejenta var allikevel ikke klar for å ha annet enn mm som hovednæring før hun var 8-9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får biter, men føler ikke at han får i seg nok til at jeg tør og kutte ned på nattmating. Må være helt trygg på at han faktisk ikke er sulten der han ligger.

Han spiser både brød, riskaker, banan og endel hard frukt i sånne fruktposer. Men føler som sagt ikke at han får i seg nok av det. Var på helsestasjonen i dag og de mente jeg skulle kutte ned på melka på dagtid, da det fylte opp magen slik at han ikke orket mere mat. Og at fast føde metta mere, og gjerne øke med ett grøtmåltid til om dagen.

Hvor ofte spiste lillemor å natta når hun var 8-9 måneder da? Nå har jeg jo gått over til erstatning da så er kanskje ikke helt sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert 3-4 ganger... Vi samsov, så jeg hadde ikke helt tellingen. Det blir jo noe annet når man må opp for å fikse MME, det skjønner jeg godt.

Håper dere finner ut av det. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig når de ikke vil spise nok på dagen. Har vært i gjennom det samme med de to eldste. Vi ga de mat på natten, og gradvis begynte de å spise mer på dagtid. Ta tiden til hjelp, det kommer seg om ikke lenge vil jeg tro. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme her, og hun er ni måneder.

Aner ikke hvor mye hun får i seg, men hun vokser og ser bra ut. Jeg tenker maten kommer etterhvert. Ptaktiserer litt BLW her og, men jeg hjelper henne i tilegg.. :skenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Michelet

Får grøt morgen og kveld, og middag midt på dagen. Ammer før alle måltid og 2-3 ganger om natta.

Det er veldig variablet hvor mye som blir spist,neon ganger hele porsjoner med grøtt og middag,mens andre dager bare en kvart porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har det faktisk vært ganske bra. men han våkner jo når vi legger oss eller når mannen står opp for å reise på jobb, og da roer han seg ikke før han får litt mat. Skulle så gjerne klart å roe han uten mat, hadde han våkna av seg selv i løpet av natta så hadde jeg skjønt det.

Helsesøster klarte jo selvfølgelig og begynne og prate om skrikekur i går da, men det sa jeg bare at ikke var aktuelt uansett. Når vi prøver å ikke gi mat, så sovner han kanskje igjen men våkner igjen 5 minutter etterpå og sånn fortsetter han til han får mat. Så må jo være at han er sulten.

Heldigvis har storesøster sovehjerte så hun reagerer ikke på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei jente på 7mnd, og vi merket at det ble veldig mye melkemåltid som fyller opp magen, men før det rakk å bli ett "problem" tok vi noen små grep.

Slik ser matdagen vår ut:

Ca 09.00: Grøt og vann under måltidet. 120ml melk etter grøt

Ca 12.30: 1 brødskive og får da melk under måltidet i tutkopp. Drikker sjelden mer en 50ml. 1 beger fruktmos/banan etc

Ca 16.00: Middag, lager selv, da hun ikke kan fordra kjøpemiddagen + vann. Får 120ml etter middag

Ca 18.30: Grøt og vann under måltid

Ca 19.00: Etter hun har badet, så får hun 120ml melk, så sover hun til neste morgen, Ca 08.30

Før dette var vi oppe i 1200ml MME i døgnet, og da ble det en del gulping, for det er så fullt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...