Saral Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Oprah sin beskjed til Rihanna etter hun ble banket opp av Chris Brown. Bare av ren nysgjerrighet, er dere enige i det utsagnet? Tror dere at det bestandig er tilfellet at en man som mister besinnelsen og slår en gang kommer til å gjøre det i gjen eller finnes det unntak?
Antlers Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Det finnes så absolutt unntak, akkurat som med "en gang utro, alltid utro", selv om det er mer lettvint å tro det motsatte. Om man vil tilgi slaget må nesten være opp til en selv, men det er ikke slik at én ørefik i kampens hete = jeg bor med en konemishandler. Jeg kan nevne noen eksempler med menn som har slått en gang, og latt det bli med det: Diabetiker med lavt blodsukker - klappet til meg fordi jeg sa jeg ikke var noen stor fan av en artist. Han var helt fra seg i ettertid, og veldig skamfull over at han kunne ha gjort noe slikt. Samboer med ADD fikk av og til raserianfall før han fikk diagnosen. En gang resulterte det i verandaleppe for min del - han har overhodet ingen aggressjonsproblemer nå som han er medisinert. Samboer som plantet knyttneven i magen min mens jeg lå og sov - han sov for så vidt også, og drømte at han var i slåsskamp. Venn som fikk blackout og slo til meg fordi jeg spurte om han kunne kjøpe med melkesjokolade til meg - han husket ingenting av episoden i ettertid, og har heller aldri vist lignende tendenser igjen. Venn som var ruset forsøkte å slå meg med en knust flaske - han husker ikke episoden, og er til vanlig svært fredlig. Venninne som hadde vært utro fikk seg en solid ørefik av sin sønderknuste mann - en fremprovosert (og i mine øyne fortjent) reaksjon som ikke stemmer overens med hvordan denne vanligvis kjærlige mannen ellers oppfører seg.
Rayanne Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Det finnes unntak, men spesielt mange er det ikke. Har man først brukt vold mot partneren sin har man krysset en grense og skapt en ubalanse i forholdet som vanligvis ikke lar seg gjenopprette. Og så er det jo forskjell på å dytte noen i affekt, og regelrett juling som Rhianna ble utsatt for. Det er også verdt å merke seg at det som regel ikke er snakk om en mann som er snill og grei den ene dagen, som klabber til deg den neste, men i de aller fleste tilfellene blir man psykisk brutt ned og bearbeidet lang tid i forveien, slik at man allerede er så nedbrutt at man godtar slagene, når de først kommer. 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Hva med menn som slåss på byen feks? Mener dere at de også kan slå dama si?
Gullskje Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Når damer står i en slik situasjon med voldelig ektemann/samboer or whatever så er de som regel så langt nede at de ikke vet bedre. de finner på unnskyldninger, nevner eksempler som "jeg hørt fra ei vennines vennine om at kjæresten til vennina hennes var på samme måte, men han slutta og ble supermann" vel, det er unntaket, mens den som sitter oppi det er regelen, den som er på statistikken! Ja, det fins unntak, men er det virkelig en sjanse å ta? ja, dt fins unnskyldninger, men vil de være gode nok den dagen man pådrar seg en alvorlig fysiskskade?
ludo Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Jeg syns det er kjempeskummelt med mennesker som får blackouts.. de husker ingenting etterpå. Mem hvilken garanti har man for at det aldri skjer igjen? Ingen.... Vet ikke om jeg hadde tatt sjansen 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Bare av ren nysgjerrighet, er dere enige i det utsagnet? Tror dere at det bestandig er tilfellet at en man som mister besinnelsen og slår en gang kommer til å gjøre det i gjen eller finnes det unntak? Nei, jeg er ikke enig i det utsagnet. Jeg tror mer på utsagnet "en gang kan være et engangstilfelle, to ganger er en vane". Man kan slå en gang, og lære av det. Slår man en gang til, har man ikke lært av første gang, og sjansen for at man lærer til neste gang er dermed mindre. 1
Gjest Cuntzilla Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Det finnes unntak, men spesielt mange er det ikke. Har man først brukt vold mot partneren sin har man krysset en grense og skapt en ubalanse i forholdet som vanligvis ikke lar seg gjenopprette. Og så er det jo forskjell på å dytte noen i affekt, og regelrett juling som Rhianna ble utsatt for. Det er også verdt å merke seg at det som regel ikke er snakk om en mann som er snill og grei den ene dagen, som klabber til deg den neste, men i de aller fleste tilfellene blir man psykisk brutt ned og bearbeidet lang tid i forveien, slik at man allerede er så nedbrutt at man godtar slagene, når de først kommer. Enig. Det er helt uakseptabelt å grisebanke kjæresten sin, har man gjort det bare EN gang så har man vist at man er fullt kapabel til å gå over den grensen som de fleste normale folk har en sperre for og ALDRI vil gjøre. "Gå på det første slaget" er et mantra som er innprentet fordi det ofte er vanskelig for kvinner å komme bort fra voldelige ektemenn. Man elsker jo fyren, og han vil ligge på sine knær og gråte og be og komme med blomster og selvsagt angre som et svin og aaaldri gjøre det igjen. Selv de notoriske konebankerne gjør dette og mener det når de gjør det. Det sterkeste og beste valget er bare å kutte han ut. Det er menneskelig å feile, men dette er ikke akkurat bare en liten bommert. Selv om han aldri hadde slått igjen så hadde litt av respekten, tilliten og kjærligheten min for han tatt en kraftig hit for alltid. 2
Maria M Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Jeg tror nok det kan finne untak, vi er jo forskjellige alle sammen. Men jeg tror på at om du slår en gang, så har du ikke noe problemer med å gjøre det igjen
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Jeg tror menn som slår går over en grense som gjør at de kan gjøre det samme igjen, om de befinner seg i samme situasjon en gang til. Det samme med de som slår/er voldelig i fylla. Vil man ha relasjoner til noen som kan bli voldelige når de drikker? Synes ikke alkohol eller annen rus er en unnskylding - i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Jeg tror ikke nødvendigvis det er slik at har man slått èn gang, så slår man igjen. Men jeg vet ikke om jeg hadde turt å bli med en som hadde slått meg en gang, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å gi noen sjansen til å slå igjen. Og jeg hadde nok hatt STORE problemer med tillitten etter ett slag. Så til tross for at jeg ikke tror alle nødvendigvis slår igjen om de har slått en gang, så er det ikke noe for meg. Jeg har bodd med en psykisk ødeleggende mann, som truet med vold, og jeg vet at jeg aldri aldri aldri igjen vil utsette meg for den mistilliten som jeg fikk av å ikke vite om min "kjære" kunne finne på å skade meg. Har han slått meg en gang, har han vist at han KAN! Bare det er egentlig for mye for meg. Hva med menn som slåss på byen feks? Mener dere at de også kan slå dama si? Jeg tror ikke det å slåss på byen, har noe med om man kan slå dama si eller ikke. Jeg hadde mange kranglefanter i nærmeste vennekrets når jeg var yngre, men de sloss jo bare med andre hannkjønn, så sikkert at jeg faktisk flere ganger (i ungdommen og udødelighetens tid) kunne gå mellom og det at jeg gikk mellom gjorde at det hindret dem fra å slå mer. Men jeg ville ikke idag, voksen alder, hatt en mann som slåss på byen, en mann som ikke klarer å komme ut av en situasjon uten å ty til vold, har noen mankoer jeg ikke ønsker i min kjære. 1
Gjest CrazyCatlady Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 Kommer jo an på situasjonen,men jeg ville nok ikke helt klart å stole på en som slo meg. I de forholdene jeg har vært i så har jeg allerede hatt problemer med å stole på de av forskjellige grunner så om han i tillegg hadde slått meg så hadde det vært veldig vanskelig for meg å opparbeide noen slags tillit til han igjen. Tok meg en stund å stole fullstendig på han jeg er sammen med nå,men om han plutselig hadde blitt voldelig så hadde det nok vært kroken på døra for min del.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #14 Skrevet 7. september 2011 Jeg har erfart at det utsagnet er riktig. Jeg kommer aldri til å gi en sjanse til igjen, ever.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Jeg ville heller modifisert det og sagt "Uprovosert vold er sjeldent et engangstilfelle". De fleste som slår vil jo si at det ikke er uprovosert, men her mener jeg da hva man vanligvis vil anse som uprovosert fra et objektivt standpunkt. For å sette det på spissen, er du utro og blir slått så har du fullstendig kontroll over om det skal skje igjen. Det er ikke det samme som å rettferdigjøre det å bli voldelig, jeg sier bare at er det en klar årsak-reaksjon sammenheng så kan man ikke stemple noen som grunnleggende voldelig.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Jeg kan nevne noen eksempler med menn som har slått en gang, og latt det bli med det: Diabetiker med lavt blodsukker - klappet til meg fordi jeg sa jeg ikke var noen stor fan av en artist. Han var helt fra seg i ettertid, og veldig skamfull over at han kunne ha gjort noe slikt. Samboer med ADD fikk av og til raserianfall før han fikk diagnosen. En gang resulterte det i verandaleppe for min del - han har overhodet ingen aggressjonsproblemer nå som han er medisinert. Venn som fikk blackout og slo til meg fordi jeg spurte om han kunne kjøpe med melkesjokolade til meg - han husket ingenting av episoden i ettertid, og har heller aldri vist lignende tendenser igjen. Venn som var ruset forsøkte å slå meg med en knust flaske - han husker ikke episoden, og er til vanlig svært fredlig. Selvom dette er gode eksempler på tilfeller hvor man har en god forklaring på hvorfor man slår så er det vel ikke egentlig gode eksempler på når noen kun slår en gang (selvom du sier det var det som skjedde i de spesifikke tilfellene). De fleste som er under selvpåført rus vil ruse seg igjen. Alle diabetikere vil oppleve lavt blodsukker igjen. Jeg ser også for meg at sjansen for å få et "blackout" igjen er vesentlig større når det har skjedd en gang.
Katana Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Det finnes helt sikkert unntak, men når det gjelder uprovosert vold eller at en slår dama for bagateller (at han f.eks. oppfatter det som at hun flørter med andre osv.), så antar jeg faren for gjentakelse er stor. Når han i tillegg får tilgivelse, og ser at han kommer unna med det, kan risikoen for at han ikke har så mange motforestillinger neste gang absolutt være til stede.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Det finnes så absolutt unntak, akkurat som med "en gang utro, alltid utro", selv om det er mer lettvint å tro det motsatte. Om man vil tilgi slaget må nesten være opp til en selv, men det er ikke slik at én ørefik i kampens hete = jeg bor med en konemishandler. Jeg kan nevne noen eksempler med menn som har slått en gang, og latt det bli med det: Diabetiker med lavt blodsukker - klappet til meg fordi jeg sa jeg ikke var noen stor fan av en artist. Han var helt fra seg i ettertid, og veldig skamfull over at han kunne ha gjort noe slikt. Samboer med ADD fikk av og til raserianfall før han fikk diagnosen. En gang resulterte det i verandaleppe for min del - han har overhodet ingen aggressjonsproblemer nå som han er medisinert. Samboer som plantet knyttneven i magen min mens jeg lå og sov - han sov for så vidt også, og drømte at han var i slåsskamp. Venn som fikk blackout og slo til meg fordi jeg spurte om han kunne kjøpe med melkesjokolade til meg - han husket ingenting av episoden i ettertid, og har heller aldri vist lignende tendenser igjen. Venn som var ruset forsøkte å slå meg med en knust flaske - han husker ikke episoden, og er til vanlig svært fredlig. Venninne som hadde vært utro fikk seg en solid ørefik av sin sønderknuste mann - en fremprovosert (og i mine øyne fortjent) reaksjon som ikke stemmer overens med hvordan denne vanligvis kjærlige mannen ellers oppfører seg. Wow. Må bare si at du har litt av noen venner/omgangskrets... Dessuten er ørefik noe annet enn å slå noen med knyttneve. Altså, jeg hadde ikke sett på det som 'mishandling' om en gutt klappet til meg fordi jeg bevisst fremprovoserte han eller noe ( og ikke kom her og si noe annet, for vi jenter har en eller annen gang klasket til en gutt, om ikke sparket han hardt i skrittet). Men å slå hardt og vondt og for å skape frykt slik at du blir redd for fyren - det er noe helt annet. Så ja, en fyr som bruker vold som en hersketeknikk, for å kue deg og skremme deg: gjør han det en gang så vil han most definitely gjøre det igjen. 4
Compaq Skrevet 7. september 2011 #19 Skrevet 7. september 2011 Jeg er rimelig sikker på at det finnes unntak. Det er forskjell på å gi en ørefik om det blir fremprovosert enn at maten var for kald eller at fruen snakket med nabomannen..
Gjest Apophis Skrevet 7. september 2011 #20 Skrevet 7. september 2011 Nei, jeg er ikke enig i det utsagnet. Jeg tror mer på utsagnet "en gang kan være et engangstilfelle, to ganger er en vane". Man kan slå en gang, og lære av det. Slår man en gang til, har man ikke lært av første gang, og sjansen for at man lærer til neste gang er dermed mindre. Eg sier meg enig med deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå