Gå til innhold

Tidlig Fosterdiagnostikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen erfaringer å dele, som kan hjelpe de som ikke vet hva det handler om, og om det gjør vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun positive erfaringer! :)

En lang nål stikkes gjennom magen eller gjennom og opp i skjeden, o gdet hentes ut litt fostervann.

I de fleste vestlige EU-land tilbys alle gravide kvinner en slik prøve tidlig i svangerskapet, men i Norge tilbys kun de som har fylt 38 dette...sjansen for SA er så og si lik null: 0,5-1%.

Anbefaler sterkt en tidlig fostervannsprøve, så er du 100% sikker på at det ikke er noe galt med babyen, og du rekker å ta abort innen 3 mnd-grensen om det har Downs syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tidlige fosterdiagnostikk innebar time til samtale og veldig nøye gjennomgang med tegning og forklaring av de ulike trisomi. Jeg og samboer kunne stille så mange eller få spørsmål vi ville, og dame som hadde samtalen med oss var veldig rolige og respektfulle.

Gangen i hele prosessen ble rolig og nøye gjennomgått. Hva som skulle skje videre den dagen og hva vi kan vente oss av varsling gjennom brev og telefonsamtale alt etter hva slags resultat det var snakk om.

Ikke no svisj svisj bang bang nå skal dere ut døren. Vi fikk telefonnr vi kunne kontakte de på om nye spørsmål dukket opp senere.

Så var det tid for noen blodprøver.

Så bar det avgårde til ultralyd klinikken. Her var vi inne hos en spesialist som tok en grundig sjekk av mini i magen, målte alt som måles kunne, tok et hav av bilder og mumlet og noterte og tenkte og styrte.

Så dro vi hjem og ventet på svarene.

Jeg takket nei til fostervannsprøven. Ville ikke utsette meg eller babyen for det uten det var nødvendig, så jeg valgte å vente på svarene fra de prøvene vi allerede hadde tatt.

Svarene var: ingen forhøyet risiko for trisomi, altså 1/3000 som folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gått gjennom dette, har dere fått det tilbudt pga alder?

Jeg tenker mye på dette, er 37 år nå og nettopp blitt gravid, blir ikke 38 før noen få mnd etter barnet er født.

Slik jeg har forstått det, er det veldig strengt med hvem som får ta ekstra prøver. Jeg er ikke interessert i fostervannsprøve, men i duotesten, som bare er en blodprøve. Ringte til Majorstuaklinikken, men der må de nå også ha henvisning fra lege.

Er det i hele tatt noen vits å spørre legen om å få ta duotest når man er noen mnd unna å oppfylle kravet? Er det nesten tabu å bare spørre om dette?

Sist svangerskap var jeg 36 år ved fødsel, og bekymret meg fra første til siste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 26 år.

Fortalte legen min om et søskenbarn med downs, uten oppfordring fra meg sendte hun henvisning og jeg ble kallet inn i uke 12.

Jeg ble også grundig forklart at uansett hva folk tror så er ikke de ulike trisomiene spesielt arvelige. Så fikk avlivet mange av mytene man får tredd ned over hodet av gravide opp gjennom årene som synser. :gjeiper:

Om du er bekymret for downs kan du bestille privat ultralyd med en som kan måle nakkefolden. Om denne viser noe mistenksomt kan du gå videre til legen din med funnene og be om henvisning, med tanke på alderen din så får du nok det om den ultralyden har vist indiskasjoner på noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tungvint at norske kvinner må slite slik for å oppnå noe.

I Storbritannia og i Frankrike får alle gravide kvinner disse testene automatisk tidlig innen uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så tungvint at norske kvinner må slite slik for å oppnå noe.

I Storbritannia og i Frankrike får alle gravide kvinner disse testene automatisk tidlig innen uke 12.

fosterdiagnostikk blir ikke utført før uke 12 i norge. Det sies det for tidlig å di noe sikkert om fosteret da.

Jeg var uke 12 i sommer, og jeg ringte nok over 10 forskjellige klinikker i 2 forskjellige byer. ingen ville ta imot meg tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men duo-testen må vel tas innen uke 12 (mellom uke 8 og uke 12-13)/evt i samband med første ultralyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...