Gå til innhold

Norges mest sexy dialekt?

Fremhevede innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg liker nordnorsk i sin alminnelighet, men etterat en mann lovpriste kroppen min som var den deiligste han hadde sett og ville "fengre meg i fetta", fikk jeg avsmak :sur: .

Ellers er jeg svak for bergensk.

Endret av Belladonna
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle nordlendinger som snakker så groteskt. Uten den biten der, så syns jeg nordnorsk er den deiligste ;) Og det er ikke fordi jeg er nordlenning selv.... ;)

Ellers er TRØNDERSK hot.

Skrevet

Er det ingen som liker OSLOMÅL her da?? :fnise:

Oslomål er jo finest da :hjerte: ..også er det så lett å forstå.

Nei takk!

Den er alt for røff/uslepen for min smak. Skikkelig arbeiderklasse-mål, med ord og talemåte som minner meg om Alf Prøysen.

Noen eksempler på ord:

Bjønn (bjørn)

Bleik (blek)

Brei (bred)

Bærj (berg)

Bånn (bunn)

Gård (gard)

Hau (haug)

Hønn (horn)

Kjærke (kirke)

Sæter (seter)

Veg (vei)

Skrevet

Nei takk!

Den er alt for røff/uslepen for min smak. Skikkelig arbeiderklasse-mål, med ord og talemåte som minner meg om Alf Prøysen.

Noen eksempler på ord:

Bjønn (bjørn)

Bleik (blek)

Brei (bred)

Bærj (berg)

Bånn (bunn)

Gård (gard)

Hau (haug)

Hønn (horn)

Kjærke (kirke)

Sæter (seter)

Veg (vei)

Det er gård som er standard og gard som er dialekt.

• Liker 1
Skrevet
:hjertesmil: Nord-Gudbradsdøl :hjertesmil:
  • Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Nei takk!

Noen eksempler på ord:

Bjønn (bjørn)

Bleik (blek)

Brei (bred)

Bærj (berg)

Bånn (bunn)

Gård (gard)

Hau (haug)

Hønn (horn)

Kjærke (kirke)

Sæter (seter)

Veg (vei)

Jeg ser det er de ordene som er nevnt på Wiki, men selv har jeg da aldri hørt noen i Oslo snakke på den måten. Annet enn Hau kanskje.

Selv har jeg en svakhet for nordlendinger, men må være fra Nordland og oppover tror jeg. Også Førde da, og Sogndal! :rodmer:

Endret av Badabing
Skrevet

Nei takk!

Noen eksempler på ord:

Bjønn (bjørn)

Bleik (blek)

Brei (bred)

Bærj (berg)

Bånn (bunn)

Gård (gard)

Hau (haug)

Hønn (horn)

Kjærke (kirke)

Sæter (seter)

Veg (vei)

Dette er jo indre østland, Oppland/Hedmarks-dialekt..

Skrevet

Jeg ser det er de ordene som er nevnt på Wiki, men selv har jeg da aldri hørt noen i Oslo snakke på den måten. Annet enn Hau kanskje.

Nettopp fordi de fleste i Oslo ikke snakker Oslomål (Oslodialekt), men Standard Østnorsk. ;)

Dette er jo indre østland, Oppland/Hedmarks-dialekt..

Den kan nok minne sterkt om det de snakker i indre østlandet. Trolig fordi Oslodialekten var arbeiderklassen sitt språk, og at disse arbeiderne ofte var tilreisende til Oslo fra disse områdene.

Les her: Oslodialekt - Wikipedia

Skrevet

Nei takk!

Noen eksempler på ord:

Bjønn (bjørn)

Bleik (blek)

Brei (bred)

Bærj (berg)

Bånn (bunn)

Gård (gard)

Hau (haug)

Hønn (horn)

Kjærke (kirke)

Sæter (seter)

Veg (vei)

Det meste her seier folk over heile austlandet, bortsett frå Oslo vest/sosiolekt.

Skrevet (endret)

Jeg liker nordnorsk i sin alminnelighet, men etterat en mann lovpriste kroppen min som var den deiligste han hadde sett og ville "fengre meg i fetta", fikk jeg avsmak :sur: .

Ellers er jeg svak for bergensk.

Finnes det dialekter hvor man kan "fengre folk i fetta" uten at det høres vulgært ut, egentlig?

Åh, Belladonna! Du har så fin kropp, og jeg vil gjerne fingre deg i fitta!

Veit ikke helt om det blei noe bedre :gjeiper:

Endret av Yme
Skrevet

Før jeg flyttet meg vekk fra Østlandet og har oppholdt meg litt rundt omkring på sør - og vestlandet så syntes jeg Stavangerdialekt var veldig tiltrekkenede. Det syns jeg ikke nå lenger! Føler alle fra Stavanger som jeg har blitt kjent med er veldig selvopptatte og er noen kløppere på å fortelle "litt ekstra" på historiene sine. "Hvorfor ødelegge en god historie med sannheten". Dette er sikkert tilfeldig at jeg har rotet meg bort i slike da, men. Nå finnes det ikke sexy lenger iallefall, bare brautende og masete i mine ører.

Sørlandsdialekta kan være veldig sjarmerende, men da må man være litt "kvikk" når man prater. Trege sørlendinger gjesper jeg virkelig av.Før syntes jeg ikke Oslo var så sjarmerende, men nå når jeg ikke hører det så ofte så tror jeg faktisk at Oslo har blitt den jeg liker mest igjen!

Dog.. Oslo kan selvfølgelig bare gå å legge seg om det finnes en svenske i nærheten. :rodmer:

Skrevet

Nettopp fordi de fleste i Oslo ikke snakker Oslomål (Oslodialekt), men Standard Østnorsk. ;)

Jeg trodde det var det samme, jeg :gjeiper:

Skrevet

Tror dialekten vi synes er finest er veldig avhengig av hvilken dialekt vi snakker selv. Motsetninger tiltrekker hverandre :) arti å lese det her :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Tror dialekten vi synes er finest er veldig avhengig av hvilken dialekt vi snakker selv. Motsetninger tiltrekker hverandre :) arti å lese det her :popcorn:

Ja, jeg tror du har et poeng der. De verste dialektene synes jeg er de som likner på min egen, men likevel er ulike. For eks. synes jeg "Ændals-dialekt" (Arendals-dialekt) er ille. Er selv fra Sørlandet, men ikke fra Arendal.

Tror dialektpreferansene er avhengig av hvem man kjenner som har de ulike dialektene. Når en person som allerede er tiltrekkende snakker en bestemt dialekt, virker dialekten også mer tiltrekkende.

Skrevet

Dog.. Oslo kan selvfølgelig bare gå å legge seg om det finnes en svenske i nærheten. :rodmer:

Egentlig kan vel ingen dialekter måle seg med svensk. Svensk er den fineste norske dialekten :rodmer:

Skrevet

Det kommer mye fint fra Sogn og Fjordane, Sogndal og Stord. Bokmål fra Østlandet er bra også, men ikke trendy fjortis-språk med engelske innslag. Bergensdialekten er veldig personavhengig.

Skrevet

Egentlig kan vel ingen dialekter måle seg med svensk. Svensk er den fineste norske dialekten :rodmer:

Svensk er et språk, ikke en dialekt. Det er ikke alt som lyder like vakkert i mine ører.

Skrevet

Er jeg den eneste som synes Norges desidert mest sexy dialekt er Bergenserdialekta???? :rodmer: :rodmer:

Så til alle bergenserne her inne: Prat ennå høyere enn dere gjør fra før!! :fnise: Dere snakker helt nydelig fantastisk!!! :dagens-rose:

Bergensdialekta er nydelig, hvis det ikke blir for mye tytebergenser.

Vanlig bokmål med østeuropeisk klangfarge er forøvrig min favoritt.

Ei syngedame fra Elverum har fin klang.

Skrevet

Skåne-dialekta er ganske fæl, og de finsksvenske dialektene er ikke noe pene, men sånn "standard" svensk er fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...