Gå til innhold

Satt i gang fødsel?


kirstiJ

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan folks erfaringer med å få satt i gang fødselen er?

Hva slags metode ble brukt og hvor lang tid tok det før barnet kom?

Ble det keisersnitt? Styrtfødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med igangsatt fødsel er kjempefin. Nå har jeg riktignok ingen annen erfaring, men den ene jeg har har ikke skremt meg for å si det sånn.

Jeg ble satt i gang 41+3 pga svangerskapsforgiftning. Da satte de først en modningspille som ikke funket. Ventetiden er vel 6 timer før de gjør noe annet. Fordi jeg hadde 4 cm åpning (de hadde tøyd meg et par ganger) tok de vannet. 6,5 time senere var jenta ute. :rodmer:

Jeg fikk drypp på 8 cm og hadde tangforløsning.

Nå er jo mitt tilfelle litt utenom normalen da, siden jeg hadde svangerskapsforgiftning. Jeg fikk epidural en time etter at vannet var gått pga høyt blodtrykk. Jeg fikk også en grense på en halvtime da jeg begynte pressingen pga det høye blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Ble satt i gang, ved at de tok vannet en uke før termin ( hadde da 3cm åpning).

Fikk første ri etter en time, og etter det tok det fem timer før hun var ute.

Hadde kraftige rier helt fra start, med kun 10sek mellom.

Hadde god hjelp av lystgass.

Sitter igjen med en fin opplevelse, til tross for at det var noen meget intense timer.

Det ender jo oftere med KS når man blir indusert, men det er vel da i de tilfellene hvor man absolutt ikke er moden når man starter.

Endret av Annaires
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke like fin opplevelse av igangsetting.. Kom til avtalt igangsetting 15 dager over termin med 1-2 cm åpning. Etter andre modningspille gikk vannet og riene kom ganske kjapt i gang. Lite effektive stormrier uten pauser slik at det etterhvert ble nødvendig med lystgass, drypp og epidural (hurra for epidural! :hoppe: ) 22 timer etter at første pillen ble satt kom gutten til verden ved vakumforløsning. Slapp så vidt keisersnitt. Synes det var ganske tøft. Spesielt siden det ikke føltes som kroppen var klar for det og at det hele var litt teknisk.. Vakumet ble bestemt siden verdiene til babyen begynte å bli dårlige. Han var liten men hadde stort hode så jeg mistenker at det var litt mer enn trangt og derfor ikke kom ordentlig ned (stod bare halvveis i bekkenet når han ble forløst). Skal be om en vurderign av bekkenet neste gang!

Men han er frisk og rask og jeg er ikke skremt fra å gjøre det igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i gang 42+0 pga overtid. Var litt moden, så fikk de vaginale pillene. Trengte bare en dose, da riene kom etter ca to timer. De kom fort og var intense, og da det viste seg at lillegutt reagerte såpass dårlig på de ble det hastekeisersnitt. Fra jeg fikk modningspillen til han var ute gikk det ca 7 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...