Gå til innhold

Slutte med gaver til venninnes barn?


Gjest En ond nisse?

Anbefalte innlegg

Gjest En ond nisse?

Det er litt tidlig å tenke på julen, men jeg har et lite problem eller vurdering som jeg begynte å tenke på i fjor jul. Jeg har en barndomsvenninne som har to barn, ett på seks eller sju og ett på tre eller fire (tror jeg). Vi er nå 30 år gamle, jeg har ingen barn. Vi var gode venner som barn, men etter at vi ble voksne og jeg flyttet (da jeg var 20) har vi mistet mye av kontakten og ses nå bare 1-2 ganger i året, på besøk som varer maks 4-5 timer. Jeg har også innsett at jeg egentlig ikke har noe til felles med henne, bortsett fra gamle barndomsminner, og de er stort sett utmimret nå. For å være ærlig liker jeg henne ikke noe særlig nå som jeg er voksen og har utviklet meg i en annen retning, og er sikker på at vi ikke hadde blitt venner om vi hadde møttes i dag. For meg er det helt ok å ha minimalt med kontakt. Vi er rett og slett totale motsetninger.

Greia er at jeg har kjøpt julepresanger til barna hennes så lenge de har levd. Vi har selv blitt enige om ikke å gi gaver til hverandre, men da vi først ble enige om dette, sa hun noe om at jeg bare kunne gi gaver til barna. Jeg ble litt perpleks, men har altså gitt dem gaver. Nå har jeg egentlig funnet ut at jeg vil slutte med dette. Det er ikke de få hundrelappene det står på, men jeg synes egentlig det bare er dumt at barna skal få gaver av en person de ikke aner hvem er (den eldste husker meg nok hvis hun får det forklart, men den yngste har jeg knapt sett de siste to årene og kjenner meg ikke). Barna får garantert nok gaver selv om de ikke får av en fjern venninne av moren som for dem er en vilt fremmed, tenker jeg.

Er det uakseptabelt og slemt av meg å droppe presangene? Bør jeg bare fortsette å gi gaver for syns skyld?

Tar gjerne i mot råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var utrolig frekt og grådig av henne å si at du skulle kjøpe gaver til hennes barn. Hadde vært noe annet om du hadde fått gaver av henne tilbake, eller om du hadde hatt barn som hun hadde kjøpt gaver til.. men dette blir jo helt feil.

Jeg hadde glatt kuttet ut de gavene ja!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En ond nisse?

TS her. Ja, jeg tror jeg gjør det, uten å si noe særlig om det. Nå fikk jeg dårlig samvittighet for at jeg stilte henne i et dårlig lys; det er mange år siden jeg begynte å gi disse gavene, og det er meget mulig hun ikke krevde å få gaver til barna, men at det var jeg som tolket det slik. Uansett er det mange år siden, jeg tror ikke hun ville synes det var rart om de ikke fikk mer. Da dropper jeg det! Tror ikke det blir noe krangling av den grunn. Takk for råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har droppet jule- og bursdagsgaver til barn av venner. Et sted må grensen gå altså.

Hvor mange gaver fikk vel vi av foreldres venner? Unaturlig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...