Gå til innhold

Mener Islam Net-sjef er «uegnet som leder» etter dødsstraff-uttalelser


lille_lam

Anbefalte innlegg

"Skuffet over at en så ung mann kan ha så gammeldagse holdninger"

Jeg trodde det var poenget med islam? At holdningene skal være gammeldagse, nærmere bestemt 1400 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik som Adolf Hitler?

Jeg tror ikke det har så mye for seg å hitle debatten.

Men Hitler var i sin tid en samlende figur for en gruppe mennesker som mente mer eller mindre det samme som han gjorde, og som lot seg begeistre av at hans karisma og glød til å fremføre og målbære disse meningene. Og derfor gjorde de ham til sin leder. Han var ikke begynnelsen på nazipartiet, men han ble fokuspunktet og energikilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har så mye for seg å hitle debatten.

Men Hitler var i sin tid en samlende figur for en gruppe mennesker som mente mer eller mindre det samme som han gjorde, og som lot seg begeistre av at hans karisma og glød til å fremføre og målbære disse meningene. Og derfor gjorde de ham til sin leder. Han var ikke begynnelsen på nazipartiet, men han ble fokuspunktet og energikilden.

Så om vi da fjerner Hitler fra ligningen, vil vi da ha ett samlet Naziparti? Ser du hvor jeg går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om vi da fjerner Hitler fra ligningen, vil vi da ha ett samlet Naziparti? Ser du hvor jeg går?

Både ja og nei.

Først og fremst så syns jeg ikke det har noe for seg å hitle debatten om denne lederen. Det er antakelig temmelig forfeilet, og det er dessuten en temmelig grov fornærmelse å slå ham i hartkorn med Hitler.

Dessuten så var poenget mitt at lederen for en bevegelse ikke nødvendigvis er noe være eller ikke være for bevegelsen. Dvs, det må være en leder, men om det ikke er Per så er det Pål eller Espen Askeladd, og organisasjonen klarer seg like bra for det. Spørsmålet i denne saken er ikke bare om lederen er uegnet, men om selve organisasjonen er det.

Jeg må ærlig innrømme at her taler jeg ikke akkurat fra en kunnskapsrik posisjon. Jeg vet ingenting om Islam Net, bortsett fra det åpenbare at den består av muslimer, og at lederen, som vi nå er gjort oppmerksom på, har en del temmelig ufyselige holdninger.

Min betraktning var generell og i tråd med erkjennelsen av at man får de lederne man fortjener. De springer ikke ut av et vakum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Mitt poeng er at å fjerne lederen, å gjøre lederen ubetydelig, vil få samlingen med sauer som følger vedkommende til en spredt gjeng. Og gjør dem svake. Ingen ekstreme grupperinger kan leve uten en sterk leder. Sauene vil alltid finnes, men det holder å gi ledersauen til ulvene. En trenger ikke slakte ned hele flokken.

Talte med sterke bilder der, men det var ordene som falt meg inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har lest artikkelen.

Poenget mitt var bare: Hvordan blir man leder, om man er en skikkelse som folk ikke føler representerer det de står for? Hvordan blir man leder i Islam Net, hvis man er en mann som er for ekstrem, som fremmer en feil tolkning av koranen og hva islam står for, etter medlemmenes oppfatning. Og svaret er selvsagt, at det blir man ikke.

Unnskyld, men

Dette er jo din tolkning som ikke tillater at det fins felere retninger innen islam, siden du er så voldomt kunnskpsløs at det er direkte støtende.

Si meg ar du virkelig iq, eller bare later du som i innelgg på KG?

For du virkel forbløffende kort bak alle de langdryge foirmuleringene dine.

Det var det jeg mente med at typer som ham ikke blir til i et vakum. Der han kom fra, finnes det flere, og det er grunnen til at han er leder av sin organisasjon.

Og hvorfor blir man leder i OsloKritneSamlingsparti hvis man ikke står for det samme som samtlige kristne i Oslo og verden?

Hvorfor blir man leder i Knutby hvis man ikke står for det samme som alle pinsevenner i Sverige og resten av verden?

Hvorfor er ikke alle kristne i verden enige med Runar Søøgaard?

Hvorfor er de ikke medlemmer av Livets Ord hele gjengen?

Tro du alle muslimer i verden er medlemmer av IslamNet og misjonerer på Youngstorget i Oslo?

At IslamNet er landsorganisasjonen for muslimer, liksom?

At det bare finnest én forslamling muslimer i Norge som alle støtter IslamNet?

Våkn opp, da.

... :natti:

Det må vel kunne gå an å forlange litt anstendig kunnskap av deg også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både ja og nei.

Først og fremst så syns jeg ikke det har noe for seg å hitle debatten om denne lederen. Det er antakelig temmelig forfeilet, og det er dessuten en temmelig grov fornærmelse å slå ham i hartkorn med Hitler.

Dessuten så var poenget mitt at lederen for en bevegelse ikke nødvendigvis er noe være eller ikke være for bevegelsen. Dvs, det må være en leder, men om det ikke er Per så er det Pål eller Espen Askeladd, og organisasjonen klarer seg like bra for det. Spørsmålet i denne saken er ikke bare om lederen er uegnet, men om selve organisasjonen er det.

Jeg må ærlig innrømme at her taler jeg ikke akkurat fra en kunnskapsrik posisjon. Jeg vet ingenting om Islam Net, bortsett fra det åpenbare at den består av muslimer, og at lederen, som vi nå er gjort oppmerksom på, har en del temmelig ufyselige holdninger.

Min betraktning var generell og i tråd med erkjennelsen av at man får de lederne man fortjener. De springer ikke ut av et vakum.

Jeg syns det er latterlig å lese dine "betraktninger" når du ikke en gang har basis kunnskap om det du uttaler deg om.

Det er rett og slett poengløst å lese det du skriver, siden du har ikke kunnskaper om det du snakker om i utgangspunktet, men bare leker viktig.

Du vaser rundt i en konspirasjonsteori og leker intelligent og skal informere andre, når du selv mangler kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Mitt poeng er at å fjerne lederen, å gjøre lederen ubetydelig, vil få samlingen med sauer som følger vedkommende til en spredt gjeng. Og gjør dem svake. Ingen ekstreme grupperinger kan leve uten en sterk leder. Sauene vil alltid finnes, men det holder å gi ledersauen til ulvene. En trenger ikke slakte ned hele flokken.

Talte med sterke bilder der, men det var ordene som falt meg inn.

For noe sprøyt.

Å fjerne lederen vil sende et tydelig signal til medlemmene om at deres teologiske tolkning er noe de bør ta opp til re-vurdering og at de trenger å studere skriften sin bedre for å forstå hav som egentlig står der.

Enkelt og greit, men svært viktig.Siden dette er folk som bedriver misjon.

Nå forlater jeg denne kunnskapsløse hengemyra av synsing blant folk som ikke egentlig har forutsetninger for å synse en gang.

:sno:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sprøyt.

Å fjerne lederen vil sende et tydelig signal til medlemmene om at deres teologiske tolkning er noe de bør ta opp til re-vurdering og at de trenger å studere skriften sin bedre for å forstå hav som egentlig står der.

Enkelt og greit, men svært viktig.Siden dette er folk som bedriver misjon.

Nå forlater jeg denne kunnskapsløse hengemyra av synsing blant folk som ikke egentlig har forutsetninger for å synse en gang.

:sno:

Nåja, det var kanskje en forhastet konklusjon å dra alle i tråden over en kam, så det behøvde jeg ikke ha gjort. Stryk det siste.Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe sprøyt.

Å fjerne lederen vil sende et tydelig signal til medlemmene om at deres teologiske tolkning er noe de bør ta opp til re-vurdering og at de trenger å studere skriften sin bedre for å forstå hav som egentlig står der.

Enkelt og greit, men svært viktig.Siden dette er folk som bedriver misjon.

Nå forlater jeg denne kunnskapsløse hengemyra av synsing blant folk som ikke egentlig har forutsetninger for å synse en gang.

:sno:

Impesitt er det det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impesitt er det det jeg sier.

Impesitt?

Jeg vil tro du mente å skrive implisitt- og at du da påstår at det du skrev impliserer det jeg sa.

Men det gjør det over hode ikke. Det du skriver er at dette er en gjeng individer som ligner på hitlerjugend, men som uten sin leder kom til å virre lederløst rundt uten å vite hva de skulle mene eller tro lenger.Implisitt at de da vil bli oppløst.Noe du ville likt.

Mens det jeg skrev er at om du ber lederen til IslamNet om å avtre etter denne uttalelsen, så sender du et signal om at IslamNet trenger å revurdere legitimiteten i en del ting som de hevder, og holder for riktig.Noe som ville vært positivt.

Hvis du mener dette må du nesten skrive det, og ikke noe helt annet, for så å gå ut fra at folk skal gjette at du mente å indikere noe helt annet enn det du fakstisk sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumping av Fahad Qureshi er ett viktig signal fra Norske Muslimer. det signaliserer at de er imot ekstremisme, og står på ett annet humanistisk ståsted en diverse ekstremistiske muslimer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scramjet

Liker ikke tanken på at han skal "lære opp" unge muslimske som bor og er oppvokst her.

Ikke jeg heller, men hva faen skal du gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er latterlig å lese dine "betraktninger" når du ikke en gang har basis kunnskap om det du uttaler deg om.

Det er rett og slett poengløst å lese det du skriver, siden du har ikke kunnskaper om det du snakker om i utgangspunktet, men bare leker viktig.

Du vaser rundt i en konspirasjonsteori og leker intelligent og skal informere andre, når du selv mangler kunnskap.

Her er det nok du som sprøyter. Jeg har ikke valset rundt i noen konspirasjonsteori. Jeg har bare poengtert at ettersom denne mannen er valgt til leder, så er vel organisasjonen hans enig med hans syn på sentrale spm, og iallfall ikke sterkt uenig med ham. Det vil si at han sier det han sier med en viss ryggdekning fra Islam Net. OG så vidt jeg har skjønt, så har det heller ikke kommet noen kritikk mot han fra den organisasjonen. KRitikken kommer fra andre organisasjoner. ISlam NEt holder kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes igrunn det er helt greit at denne gnomen er lederen deres så får vi iallefall beskjed om hva de mener .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn det er helt greit at denne gnomen er lederen deres så får vi iallefall beskjed om hva de mener .

DErsom det finnes en fraksjon av muslimer i dette landet som på ramme alvor mener at man f.eks ikke kan være musilm og være mot dødsstraff, så er det like greit at de er åpne om det. Og det er veldig bra at det reageres mot det fra andre muslimske miljøer. Jeg antar at det alltid har vært en debatt innad om slike spørsmål, men utad har det vært temmelig lukket, og jeg tror det er bra for dem og for oss at vi også ser at denne debatten pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn det er helt greit at denne gnomen er lederen deres så får vi iallefall beskjed om hva de mener .

Ja, det er jo bra at Breivik skrev et helt manifest, slik at alle utenfor Norge nå kan lese og se hva vi nordmenn mener og synes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forlater jeg denne kunnskapsløse hengemyra av synsing blant folk som ikke egentlig har forutsetninger for å synse en gang.

:sno:

Hva gjelder innvandring-/muslim-debatt (de to er tydeligvis blitt samlet sammen i ett) så er ikke KG noe bedre enn VGDebatt, med tanke på kunnskapsnivå og modenhet.

Du burde ikke forvente mye av debattene her inne, enkelte innlegg egner sg best i skråblikk- og generaliseringer-delen av forumet, enn i aktuelle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...