HedvigR Skrevet 6. september 2011 #41 Skrevet 6. september 2011 Nei, det rettferdiggjør det vel ikke. Men man kan stille spørsmålet på et litt høyere nivå om kollektivprisene er like rimelige for alle i alle livssituasjoner. Det er sant, og er enig i at prisene på enkeltbilletter kan være dyre. Men er vanskelig å få ned prisen, særlig når man ser hvor mange (i denne tråden) som synes det er helt ok å snike, som bare gjør at prisene stiger på sikt.
Zzyzx Skrevet 6. september 2011 #42 Skrevet 6. september 2011 hæææ? det hadde jeg aldri trodd! men det er jo ingen krise om du har gyldig mnd kort hjemme, for det er bare gå på trafikanten innen en uke å vise det, så river de i stykker bota di Nei, de gjør ikke det lengre. Og da de hadde "glemmegebyr" var det bare for dem som hadde månedskort på abonnement. Nå er alle billetter upersonlige og dermed er glemmegebyret også borte. http://www.ruter.no/ruter-hjelper-deg/ofte-stilte-sporsmal/billettkontroll/kan-jeg-fa-glemmegebyr/
Gjest NozMonster Skrevet 6. september 2011 #43 Skrevet 6. september 2011 Nei, de gjør ikke det lengre. Og da de hadde "glemmegebyr" var det bare for dem som hadde månedskort på abonnement. Nå er alle billetter upersonlige og dermed er glemmegebyret også borte. http://www.ruter.no/ruter-hjelper-deg/ofte-stilte-sporsmal/billettkontroll/kan-jeg-fa-glemmegebyr/ så teit? da jeg fikk mnd kort så ble jo navn registert og legitimasjon skjekket...jeg trodde man kunne kjøpe upersolige også, men da at de evt kostet litt mer..
skandale Skrevet 6. september 2011 #44 Skrevet 6. september 2011 Prisene på ruter går ned masse om en mnd. Det skal bli deilig for en med mange soner Går ned? Går jo opp! Prisen på en enkeltbillett kommer til å nærme seg 30 kroner. Selv synes jeg at sniking godt kan være legitim "sivil ulydighet" som virkemiddel for å innføre gratisk kollektivtransport, ala Planka, uten å ville diskuere det noe nærmere siden det er way off topic. Det hadde lønt seg veldig i forhold til forurensing og luftkvalitet, da MANGE flere ville droppet bil i byene.
Zzyzx Skrevet 6. september 2011 #45 Skrevet 6. september 2011 så teit? da jeg fikk mnd kort så ble jo navn registert og legitimasjon skjekket...jeg trodde man kunne kjøpe upersolige også, men da at de evt kostet litt mer.. Ja, det var slik i begynnelsen med de elektroniske, men ikke nå lengre.
Mynona Skrevet 6. september 2011 #46 Skrevet 6. september 2011 Går ned? Går jo opp! Prisen på en enkeltbillett kommer til å nærme seg 30 kroner. Selv synes jeg at sniking godt kan være legitim "sivil ulydighet" som virkemiddel for å innføre gratisk kollektivtransport, ala Planka, uten å ville diskuere det noe nærmere siden det er way off topic. Det hadde lønt seg veldig i forhold til forurensing og luftkvalitet, da MANGE flere ville droppet bil i byene. Jeg kommer til å spare øver 400 kr når de går ned ja. Du kan jo kjøpe flexi eller kupongkort i stedenfor enkelt billett da. Enkeltbillett der jeg bor koster nå rundt 70 kr for å komme seg til Oslo, går ned til rundt 50 kr.
Mynona Skrevet 6. september 2011 #47 Skrevet 6. september 2011 Jeg ble forresten tatt i kontroll på t banen i sommer. Mnd kortet gikk ut 3 dager før ferie, så jeg kjøpte kupongkort for de dagene. Husket å klippe og alt. Untatt når jeg skulle til fysio i arbeidstiden. Er jo så vant til å ikke foreta meg noe som helst, så det tenkte jeg ikke over en gang. DET var sure penger det. Spesielt siden t banen stod på vei til fysio, så jeg måtte bruke penger på taxi den veien. 1000,- lapp ut av vinduet den dagen!!!
Gjest Søteplet Skrevet 6. september 2011 #48 Skrevet 6. september 2011 Min mann og jeg sparer masse penger på å bruke kollektiv transport fremfor bil, selv om et månedspass koster godt over 800-900 kr. Selvsagt er dette alt for dyrt(spesiellt med tanke på at de fleste studenter benytter seg av denne tjenesten), men fortsatt billigere enn alternativet. Kanskje derfor de tar så mye, fordi di "vet" at vi ikke har råd til noe annet -.-
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #49 Skrevet 6. september 2011 Jeg synes prisene på 30-dagers billett for kollektivtransport her i Oslo er helt ok. For en voksen koster det 590 kroner, og da kan man reise så mye man orker med t-bane, trikk, båt, buss og tog innenfor Oslos grensen. Det for under 20 kroner dagen. Men jeg synes enkeltbillettene er alt for dyre. 27 kroner for forhåndskjøpt er greit, men å kreve 40 kroner ombord er tullete. Det er tross alt mange steder i byen der man ikke har utsalgssteder i nærheten, samt at samme selskap faktisk ikke tar seg ekstra betalt for samme tjeneste utenfor fylkesgrensen. Hva med lik behandling av alle kunder - enten man bor i Oslo eller Akershus? Merkelig!
johoo Skrevet 7. september 2011 #50 Skrevet 7. september 2011 jeg synes dere skal være takknemelige for at dere har såpass god kollektiv tibud jeg. Har mange veninner som har studert i oslo, og de synes det er såå deilig. Det er mye billigere, enklere, og om sommeren kan de ta seg en utepils uten å planlegge dette. Fordi dere ikke trenger bil! Jeg er student, å må bruke aaaaalt for mye penger på bil. Men buss her er uaktuelt! Makan til elendig kollektiv tilbud.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #51 Skrevet 7. september 2011 Jeg ble forresten tatt i kontroll på t banen i sommer. Mnd kortet gikk ut 3 dager før ferie, så jeg kjøpte kupongkort for de dagene. Husket å klippe og alt. Untatt når jeg skulle til fysio i arbeidstiden. Er jo så vant til å ikke foreta meg noe som helst, så det tenkte jeg ikke over en gang. DET var sure penger det. Spesielt siden t banen stod på vei til fysio, så jeg måtte bruke penger på taxi den veien. 1000,- lapp ut av vinduet den dagen!!! Og likevel forsvarer du Ruter? Hadde jeg opplevd noe sånt tror jeg nok jeg ville være ganske motivert for å snike noen uker etterpå. Har opplevd en del av disse rassiane og det er jo jævlig ubehagelig selv for de av oss som har billetten i orden. Hadde jeg blitt tatt den ene gangen jeg hadde glemt å stemple tror jeg hadde lagt Ruter for hat. Måten de oppfører seg er under enhver kritikk. De har jo blitt dømt for å holde folk igjen med makt, men tar ikke det så tungt så lenge det virker. Det viktigste er at det skal være avskrekkende. Det er i seg selv et godt argument for ikke å reise kollektivt. Hvis du kjører bil slipper du i hvert fall disse jævlige rassiaene. 3
Daria Skrevet 7. september 2011 #52 Skrevet 7. september 2011 Og likevel forsvarer du Ruter? Hadde jeg opplevd noe sånt tror jeg nok jeg ville være ganske motivert for å snike noen uker etterpå. Har opplevd en del av disse rassiane og det er jo jævlig ubehagelig selv for de av oss som har billetten i orden. Hadde jeg blitt tatt den ene gangen jeg hadde glemt å stemple tror jeg hadde lagt Ruter for hat. Måten de oppfører seg er under enhver kritikk. De har jo blitt dømt for å holde folk igjen med makt, men tar ikke det så tungt så lenge det virker. Det viktigste er at det skal være avskrekkende. Det er i seg selv et godt argument for ikke å reise kollektivt. Hvis du kjører bil slipper du i hvert fall disse jævlige rassiaene. Hvorfor det? Det er du som har glemt å stemple og ikke har gyldig billett. 2
Green Lady Skrevet 7. september 2011 #53 Skrevet 7. september 2011 Det er helt katastrofe at Ruter har blitt et privat selskap. Det eneste de tenker på, er profit. Jeg synes kollektiv skulle vært gratis for alle. Politikerne sier de ønsker at flere tar kollektiv, Ruter svarer med å øke prisene (om man ser på historiske data). Det er flere land i verden som har gratis kollektiv, hvorfor kan ikke vi ha det? Å, glem det, Ruter er privatisert. En annen ting er disse kontrollene. Jeg velger bevisst å unngå trikk/buss/bane om jeg ser det er kontroll, til tross for gyldig billett. De er sure, uhyggelige og forventer at du har sneket. Det gir en uggen følelse når de stormer frem og skriker "KONTROLL!". Jeg har gyldig billett hver gang, og har aldri fått bot, men likevel. Ruter er en katastrofe! Og jeg er overbevist om at dersom de hadde fått en ordentlig konkurrent, måtte de lagt om strategien sin betraktlig. Når man har monopol i et marked med stort behov, kan man bare kjøre sitt eget løp, kundene er avhenigige av å komme seg fra A til B. Men så fort man får inn en konkurrent, har kundene et valg. Og da tror jeg Ruter hadde fått det tøft. 2
Mynona Skrevet 7. september 2011 #54 Skrevet 7. september 2011 Og likevel forsvarer du Ruter? Hadde jeg opplevd noe sånt tror jeg nok jeg ville være ganske motivert for å snike noen uker etterpå. Har opplevd en del av disse rassiane og det er jo jævlig ubehagelig selv for de av oss som har billetten i orden. Hadde jeg blitt tatt den ene gangen jeg hadde glemt å stemple tror jeg hadde lagt Ruter for hat. Måten de oppfører seg er under enhver kritikk. De har jo blitt dømt for å holde folk igjen med makt, men tar ikke det så tungt så lenge det virker. Det viktigste er at det skal være avskrekkende. Det er i seg selv et godt argument for ikke å reise kollektivt. Hvis du kjører bil slipper du i hvert fall disse jævlige rassiaene. Ja, altså. Det var helt og holdent min feil. Jeg snek på banen fordi jeg ikke klippet kupongkortet mitt. Grunnen til at den ikke gikk den ene veien var værgudenes skyld. 3
Mynona Skrevet 7. september 2011 #55 Skrevet 7. september 2011 Har aldri opplevd sure kontrollører, og jeg blir i snitt kontrollert 2 ganger i mnd.
Daria Skrevet 7. september 2011 #56 Skrevet 7. september 2011 Jeg oppfatter heller ikke kontrollørene som sure (med hvis man legger opp til å krangle med dem og komme med dårlige unskyldninger kan man vel ikke vente bare solskinn og godhet i retur heller...) Er stort sett strålende fornøyd med både Ruter og nsb -ja, av til oppstår det forsinkelser og problemer, men det gjør det faktisk når man kjører bil også. Jeg var avhenging av t-banen til skolen i tre år og til jobb i halvannet år, og kan telle på en hånd de gangene jeg kom for sent pga banen.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #57 Skrevet 7. september 2011 Mens jeg ikke skjønner hvorfor folk vil ha gratis kollektivtrafikk i Norge, når byer som London, København, Stockholm, Göteborg, Berlin og Paris ikke har det. Jeg har reist utrolig mye, men har aldri opplevd gratis kollektivtransport. Rimelig og subsidigert javisst, men gratis? Det er utrolig mye å kreve mtp. hyppigheten på avganger og bredden på tilbudet. 3
juliane Skrevet 7. september 2011 #58 Skrevet 7. september 2011 enig det er utrolig underholdene å høre på de vanvittig dålig unnskyldningene til folk uten bilett!! Men av og til er de faktisk sanne! Jeg har fått bot en gang, på vei hjem fra fredagspils. Gikk på 54-bussen SAMMEN med kontrollørene, og begynte å finne frem kortet mitt med en gang jeg fikk satt meg. Men neida, pungen med busskort, nøkler etc var ikke i veska, og jeg endte med å få med meg bota. Sa sikkert masse dumt, for det jeg var mest opptatt av var jo egentlig det at nøklene mine var borte og at jeg ikke kom til å komme meg inn hjemme!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå