Gå til innhold

Hvilken størrelse er de gammeldagse babydukkene?


Monica76

Anbefalte innlegg

Jeg driver og syr dåpskjole med lue i størrelse 74. Kjolen har jeg mønster til, men lua blir sydd på frihånd, så og si... Jeg har modellert den på hodet til en god, gammeldags babydukke av denne typen:

http://www.google.no/imgres?q=babydukke&hl=no&sa=X&biw=1274&bih=638&tbm=isch&prmd=ivns&tbnid=NM-5kfkvsGHFEM:&imgrefurl=http://sylysten.blogspot.com/2009_12_01_archive.html&docid=Yl5gu6lJS4nhJM&w=240&h=320&ei=qr1gTtTAFcbtsgb4mJCZDg&zoom=1&iact=rc&dur=490&page=12&tbnh=147&tbnw=134&start=203&ndsp=20&ved=1t:429,r:17,s:203&tx=58&ty=74

Jeg har nå sydd en "prøvelue" og er svært fornøyd med resultatet, men problemet er at jeg ikke aner hvilken størrelse jeg har sydd den i, siden hodet på babydukka ikke kom med størrelseslapp på, liksom. :fnise:

Jeg vil gjerne at denne lua skal passe til et barn på 9 mnd (altså 74 i klær forøvrig), men har ingen sånne søte små i hus, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med ca størrelse på denne dukkas hode? Har du en baby OG en babydukke i hus og eier en babylue eller to, kunne du prøvd hvilken størrelse som passer på dukka da? I såfall hadde jeg blitt kjempetakknemlig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan godt hende du kommer langt med å måle omkretsen på lua/dukkehodet, og søke opp ulike lueoppskrifter. Hvis du skriver omkretsen her så hjelper nok det også, for da kan selv de som ikke har en sånn dukke hjelpe deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du kommer langt med å måle omkretsen på lua/dukkehodet, og søke opp ulike lueoppskrifter. Hvis du skriver omkretsen her så hjelper nok det også, for da kan selv de som ikke har en sånn dukke hjelpe deg:)

Du er jammen smart, Moscato! Her har jeg sittet i maaaange timer med dette, også greide jeg ikke å tenke ut såpass selv. :fnise:

Uansett, hodeomkretsen på dukka (målt rundt som et pannebånd) er 42 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt for å finne vekstskjemaer hos norske barn, og det ser ut til at hodeomkretsen er ca 42 cm ved ca 4 mnd. Men dette er da sikkert målt helt vannrett fra panne og bakover (ikke helt som et pannebånd). Det spørs nok om lua di kanskje er litt liten, dessverre=/

Slik jeg husker det fra jeg selv var barn og hadde både dukker og småsøken tilgjengelig, så var de fleste vanlige dukker ganske små i forhold til ordentlige babyer...

Med forbehold om feil, selvsagt, jeg har verken luer eller babyer her nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge disse kurvene så vil en 9 mnd gammel gutt i snitt ha 46,5 cm hodeomkrets mens en 9 mnd gammel jente ha ca 44,5 cm i hodeomkrets. Men det kan også være ganske store variasjoner, og det vet du ikke før du har barnet som skal bruke lua foran deg.

Så lua di er nok som Moscato sier mest sannsynlig litt liten.

Jeg sydde lue etter et mønster fra Stoff&Stil, størrelse 3 mnd. Den var alt for stor til min 3 mnd gamle baby med helt normalt hode. De hadde også dette dåpskjole/luemønsteret i 6 mnd, så kanskje lua der ville passet en baby på 9 mnd? Dersom den kan være aktuelt å ta utgangspunkt i et ferdig mønster, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fantastisk hjelp! :-)

Når jeg måler fra pannen og rett bakover, er omkretsen bare 40 cm, så da ser det ut til at jeg mangler rundt regna 5-6 cm på omkretsen. :-/ Barnet jeg syr til er sikkert ikke ni måneder når han skal døpes, men det bør vel være litt stort i tilfelle han eller andre kommende barn i slekta blir født store, eller om noen av en eller annen grunn døpes senere enn normalt.

Det er dessverre ikke aktuelt å sy etter mønster; jeg har lett og lett, men finner ingen oppskrift på fembladet guttelue. Siden jeg prøver å sy en historisk korrekt dåpskjole (1700-tall), så må lua være av riktig type. Men nå har jeg i hvertfall funnet sånn ca riktig fasong på de enkelte delene, så da går det vel sikkert greit å forstørre det opp. Jeg får kjøpe meg en pose ballonger og blåse opp alle, og finne den med mest korrekt omkrets for å bruke som prøvedukke. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luestørrelser til baby oppgis gjerne i hodeomkrets og ikke alder/størrelse uansett...

Sikkert fordi det er store individuelle forskjeller.

Og de måles som et pannebånd. Rundt hodet, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig få som døpes så sent som 9 mnd, så om du syr en lue som er så stor tror jeg de aller fleste som skal bruke den kommer til å svømme i den. De aller fleste døpes vel rundt 3 mnd? Noen få så sent som 6 mnd.

Kjolen er det jo ikke så farlig med størrelsen, lengden er jo ikke noe problem og det gjør jo ikke noe om den er litt vid. Eneste er ermene, men om de har strikk nederst så er jo de ganske justerbare også. Jeg ville vurdert å kanskje sydd luer i to størrelser (men det blir kanskje 4 luer, dersom du skal sy både gutte- og jenteluer?). Eventuelt prøvd å få til en slags justeringsmulighet (knappestrikk i nakken?). Sikkert ikke historisk korrekt, men det er jo greit å se øynene på dåpsbarnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...