Gå til innhold

Hva syntes dere som stemmer arbeiderpartiet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I dagens Vg står det en artikkel som viser til at de som bor på sykehjem får mat for 40 kroner dagen mens de som er i fengsel får mat for 60 kroner dagen.

Er det helt greit at ABB får bedre mat enn bestemoren din?

Det er jo tross alt regjeringen som må ta ansvaret for hvor mye penger som bevilges ekstra per år til sykehjem og fengsler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dagens Vg står det en artikkel som viser til at de som bor på sykehjem får mat for 40 kroner dagen mens de som er i fengsel får mat for 60 kroner dagen.

Er det helt greit at ABB får bedre mat enn bestemoren din?

Det er jo tross alt regjeringen som må ta ansvaret for hvor mye penger som bevilges ekstra per år til sykehjem og fengsler.....

Dette går over forskjellige budsjetter. Sykehjem er kommunenes ansvar. Hvem som betaler for fengselet vet jeg ikke. 40 kroner dagen er forresten en veldig lav sum, kanskje de gamle spiser mye mindre der de ligger og nesten ikke rører på seg.

Sykehjemmene i Oslo ligger altså under Frp-byråden Sylvia Listhaug.

Regjeringen har allikevel litt skyld her, fordi det er de som bestemmer hvor store overføringer kommunene skal få, så vi kan ikke skylde på Sylvia alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det har vel mest med at de eldre helst spiser enkel mat som potet og fiskekake, og en brødskive med syltetøy til både frokost, lunsj og kvelds. I fengsler er det vel en overvekt av voksne menn som spiser langt mer. Jeg hadde sommerjobb på en demensavdeling for noen år siden, og samme hva de eldre ble tilbudt, ville de kun ha kneipbrød med syltetøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke pengene som teller, men at de får god og næringsrik mat tilpasset deres behov. Hvis prisen er for lav til å dekke et slikt behov synes ikke jeg det er greit, hvis det dekker deres behov så er det greit. Men så er dette individuelt, og derfor vil ikke mitt svar være entydig. Sykehjem er i bunn og grunn kommunenes ansvar, men nei, det er ikke slik at jeg som Arbeiderpartivelger er happyschnappy med alt Ap står for. Og hvis det viste seg at min kommune hadde hatt det slik at bestmor Hansen på sykehjemmet ikke fikk den maten hun burde få, så er ikke det greit eller riktig, uavhengig av parti.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens Vg står det en artikkel som viser til at de som bor på sykehjem får mat for 40 kroner dagen mens de som er i fengsel får mat for 60 kroner dagen.

Er det helt greit at ABB får bedre mat enn bestemoren din?

Det er jo tross alt regjeringen som må ta ansvaret for hvor mye penger som bevilges ekstra per år til sykehjem og fengsler.....

Lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel mest med at de eldre helst spiser enkel mat som potet og fiskekake, og en brødskive med syltetøy til både frokost, lunsj og kvelds. I fengsler er det vel en overvekt av voksne menn som spiser langt mer. Jeg hadde sommerjobb på en demensavdeling for noen år siden, og samme hva de eldre ble tilbudt, ville de kun ha kneipbrød med syltetøy...

Så da synes du det er greit at demente eldre, som ikke husker forrige måltis og ikke forstår sitt egent beste lenger pga demens, sitter og spiser kun det ene de liker aller best- til de blir både feilærnært og underærnært og blir sykere?

Siden det er faktik ikke riktig å avspise syke gamle med et ensidig , råbillig kosthold bare siden de ikke kommer på å be om noe annet selv.

Hvis det var et barn som kun ville ha kneip med syltetøy til alle måltider, ville de ikke fått lov til dette siden mor vet de vil bli feilærnært og mangle det de trenger til å holde kroppen sin sunn med.

Gamle på sykehjem i dag får alt både for lite mat og for kort tid til å spise det opp, pga grunnbemanningen.

Og det er alt for få muligheter til variasjoner i kosten.

Dette er på grunn av budsjettet som kokken på kjøkkenet og husøkonomen på sykehjemmet har å rutte med når de planlegger menyene.

Flere steder kutter de i saft, som blir byttet til vann, formkaker som blir til tørr mariekjeks, frukt og dessert som blir erstattet med ingenting- og alt er i utgangspunktet små energirike ting de eldre trenger å få i seg så de ikke blir ennå magrere av den spinkle kosten de allerede får.Men det tas altså vekk fra menyen.

Kake er ikke noen luksuskake forøvrig, men en liten skive formkake eller en vaffel som bør serveres til kaffe, så de gamle får et ekstra energitilskudd og et snev av verdighet og noe å kose seg med. De er nemlig aldri ute og handler seg mat selv og kan derfor ikke ta med en sjokolade eller noe de selv kunne fått lyst på.

Kosen forsvinner og det er maange timer mellom frokost og kvelds, der gamle er sultne siden de ikke rakk å spise seg mett/ikke orker et større måltid på en gang, så de kunne trengt å fått flere små munfuller med noe næringsrikt i løpet av et døgn.Dette får de ikke pga kommuneøkonomi og grunnbemanningen.

Det er ikke riktig å forsvare seg med at alt kan erstattes med flytende energidrink fra prosjonspakning, siden hva med behovet for å se, smake og lukte maten?

Så nei,det er ikke riktig at folk i fengslene får mat for mer penger per dag enn syke gamle med særskilte ærnæringsbehov. Spesielt nå som de gamle er uhyre syke når de først får anledning til å bli tilbudt en plass midlertidig i hjørnet av en annen pasient sitt rom.

Skammelig! :kjefte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette to svake grupper (fanger og eldre) opp mot hverandre og så hevde at det beviser noe som helst. Jeg er enda mer motivert for å stemme AP nå, håper de fortsetter å holde seg for gode til å benytte sånne retoriske knep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke pengene som teller, men at de får god og næringsrik mat tilpasset deres behov.

Men man trenger faltisk penger til å kjøpe og lage sunn mat, og den sunne maten som de skrekkelig syke gamle har ekstra behov for- den er av det dyreste i innkjøp.

Så de eldre blir avspist med mat du og jeg sikkert ville latt bli igjen i butikken, og de kan ikke velge noe annet selv.

At de "godtar det" er vel dels pga at de vokste opp på en tid da man måtte godta å ikke få det man helst ville ha pga privatøkonomien, så de er vant til en svært enkel standard, og pga at de ikke har noen til å snakke for seg.

Men i et av verdens rikeste land, der folk flest spiser seg overvektig på luskusmat, så skulle det bare mangle at gamle syke, som har jobbet, betalt skatt og bygget landet, fikk et stykke rullekake til kaffen, og tradisjonell søndagsmiddag og en liten dessert i stedet for billig fiskepudding, potet og noen gulrotbiter og ingenting mer.

Siden der jeg jobbet før var det søndagsmiddag hver uke med tradisjonsmat som stek eller karbonade, saus, potet og grønnsaker. Det var dessert med karamellpudding eller riskrem og vi serverte kaffe og kake. Men det var for mer enn ti år siden og ikke nå.

Nå er det kun en liten prosjon billig røkt kjøttpølse,smeltet smør, litt potetmos, noen grønne erter og ingenting mer.

Det var rullekake og formkake, nå er det kanskje en kjeks.

Det var saft og frukt.Nå er det vann.

De gamle får brødskiver til frokost og lunsj med ost og syltetøy, og de får melk eller vann. De kan velge havregrøt. Det er det.

Hvor ble det av å kunne velge å få ett egg, sild, ansjos og annet pålegg?

Hvis noen kunne fortalt meg hva jeg skulle stemt på for å få en slutt på dette så ville jeg gjerne visst om det. Men ingen i valgbodene kan svare meg på det spørsmålet.

OT:

Jeg blir rett og slett rasende når jeg ser reklamer på TV der gamle liksom koser seg med potetchips på fredagen , siden lengre fra virkeligheten på norske sykehjem går det ikke an å komme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man trenger faltisk penger til å kjøpe og lage sunn mat, og den sunne maten som de skrekkelig syke gamle har ekstra behov for- den er av det dyreste i innkjøp.

Så de eldre blir avspist med mat du og jeg sikkert ville latt bli igjen i butikken, og de kan ikke velge noe annet selv.

At de "godtar det" er vel dels pga at de vokste opp på en tid da man måtte godta å ikke få det man helst ville ha pga privatøkonomien, så de er vant til en svært enkel standard, og pga at de ikke har noen til å snakke for seg.

Men i et av verdens rikeste land, der folk flest spiser seg overvektig på luskusmat, så skulle det bare mangle at gamle syke, som har jobbet, betalt skatt og bygget landet, fikk et stykke rullekake til kaffen, og tradisjonell søndagsmiddag og en liten dessert i stedet for billig fiskepudding, potet og noen gulrotbiter og ingenting mer.

Siden der jeg jobbet før var det søndagsmiddag hver uke med tradisjonsmat som stek eller karbonade, saus, potet og grønnsaker. Det var dessert med karamellpudding eller riskrem og vi serverte kaffe og kake. Men det var for mer enn ti år siden og ikke nå.

Nå er det kun en liten prosjon billig røkt kjøttpølse,smeltet smør, litt potetmos, noen grønne erter og ingenting mer.

Det var rullekake og formkake, nå er det kanskje en kjeks.

Det var saft og frukt.Nå er det vann.

De gamle får brødskiver til frokost og lunsj med ost og syltetøy, og de får melk eller vann. De kan velge havregrøt. Det er det.

Hvor ble det av å kunne velge å få ett egg, sild, ansjos og annet pålegg?

Hvis noen kunne fortalt meg hva jeg skulle stemt på for å få en slutt på dette så ville jeg gjerne visst om det. Men ingen i valgbodene kan svare meg på det spørsmålet.

OT:

Jeg blir rett og slett rasende når jeg ser reklamer på TV der gamle liksom koser seg med potetchips på fredagen , siden lengre fra virkeligheten på norske sykehjem går det ikke an å komme.

Litt usikker på hvorfor du siterer meg da jeg faktisk ikke er uenig med deg i det hele tatt. Nå jobber min mor i eldreomsorgen, så jeg vet meget godt hvordan forholdene er på enkelte sykehjem eller institusjoner. Hva jeg ville frem til er at det ikke går an å sammenligne kroner og øre, men heller hva slags mat de får. Ergo, hvis det er 150 kr det koster for at Fru Olsen skal få et fullverdig og godt måltid, så får det være den kostnaden, og hvis Herr Ludvigsen er mer enn nok tilfreds og glad for maten til 40 kr så må han få lov til det. Jeg har aldri overhodet ment at de eldre ikke skal få en verdig behandling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette to svake grupper (fanger og eldre) opp mot hverandre og så hevde at det beviser noe som helst. Jeg er enda mer motivert for å stemme AP nå, håper de fortsetter å holde seg for gode til å benytte sånne retoriske knep.

Det er ikke å sette to svake grupper opp mot hverandre, siden hverken fangene eller de eldre har noe de skulle ha sagt. Det handler om at politikerne her helt tydelig nedprioriterer de eldre ,- men se som de serverer valgflesk om å bygge ut sykehjem.

Da er det på sin plass å påpeke at syke pleietrengende ikke får samme prioritet som insatte i fengslene av våre politikere.

Det er politikerne sine prioriteringer som settes på dagsorden her. Siden det er ikke to grupper her der den ene er mer kravstor enn den andre, og at en av dem har fått innfridd sine ønsker på bekostning av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvorfor du siterer meg da jeg faktisk ikke er uenig med deg i det hele tatt. Nå jobber min mor i eldreomsorgen, så jeg vet meget godt hvordan forholdene er på enkelte sykehjem eller institusjoner. Hva jeg ville frem til er at det ikke går an å sammenligne kroner og øre, men heller hva slags mat de får. Ergo, hvis det er 150 kr det koster for at Fru Olsen skal få et fullverdig og godt måltid, så får det være den kostnaden, og hvis Herr Ludvigsen er mer enn nok tilfreds og glad for maten til 40 kr så må han få lov til det. Jeg har aldri overhodet ment at de eldre ikke skal få en verdig behandling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg siterer deg siden jeg er ikke enig i at man kan si det på den måten du gjør her. Ernæring til pleietrengende er et fag, ernæringsfysiologi. Og det trengs kvalifiserte folk til å sette sammen en helhetlig kostplan for hele året, som nødvendigvis vil koste mer penger en den billige maten enkelte kommuner prioriterer å servere til sine eldre i dag.

At en eldre person mener han selv kan nøye seg med billig mat, betyr ikke at sykelpeieren og ernæringsfysiologen og legen hans er enig i at det han ser for seg passer til hans behov for næringstilførsel.

Da må faktisk sykehjemmet tilby de måltidene som inneholder de ingrediensene den gamle trenger. Men det går dårlig sammen med at det i dag blir spinket og spart på pengene til innkjøp- helt til det uforsvarlige ,- når kommunen setter opp budsjettene sine.

Så nei, vi er ikke enige.

Karbonadedeig er beviselig sunnere enn kjøttdeig. Men pga kommuneøkonomien kjøper man heller kjøttdeg av det billigste slaget. Da har de gamle tapt.

I tillegg er det så skrapet på grunnbemanning at det eldre ikke får hjelp og tid nok til å spise opp kjøttdeig-måltidet sitt. Og etterpå får de ikke en gang kake til kaffen.

Det er det som er mitt poeng.

Jeg har ikke forholdt meg til om du mener de eldre skal få en verdig behandling eller ei,- men at jeg mener det er direkte feil å si at her ligger alt til rette og at den gamle kan spise sunt selv om det er rimelig.

Siden det ligger ikke til rette.

Det er skrapet til beinet, og de fleste eldre har ikke noe reelt valg.Valget er tatt for dem pga kommunens økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å sette to svake grupper opp mot hverandre, siden hverken fangene eller de eldre har noe de skulle ha sagt. Det handler om at politikerne her helt tydelig nedprioriterer de eldre ,- men se som de serverer valgflesk om å bygge ut sykehjem.

Da er det på sin plass å påpeke at syke pleietrengende ikke får samme prioritet som insatte i fengslene av våre politikere.

I rest my case

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 kroner dagen er forresten en veldig lav sum, kanskje de gamle spiser mye mindre der de ligger og nesten ikke rører på seg.

40; kr dagen er en veldig lav sum og det går an kun fordi de gamle er for syke til å si fra eller merke, at de øsnker seg/trenger mer mat.

Og fordi det ikke er noen som sier i fra på vegne av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer deg siden jeg er ikke enig i at man kan si det på den måten du gjør her.

Ernæring til pleietrengende er et fag, ernæringsfysiologi. Og det trengs kvalifiserte folk til å sette sammen en helhetlig kostplan for hele året, som nødvendigvis vil koste mer penger en den billige maten enkelte kommuner prioriterer å servere til sine eldre i dag.

Jeg har aldri vært uenig i dette? Hvor står det at jeg er uenig i dette?

At en eldre person mener han selv kan nøye seg med billig mat, betyr ikke at sykelpeieren og ernæringsfysiologen og legen hans er enig i at det han ser for seg passer til hans behov for næringstilførsel.

Selvfølgelig. Virker som jeg enten formulerte meg litt vanskelig eller at du velger å tolke meg feil. Jeg mener selvsagt de skal få i seg gode og næringsrike måltider, jeg mente aldri at sykepleier eller ernæringsfysiolog ikke skal få ha noe å si. Men som jeg også skriver, det går ikke an å sette en prislapp sånn sett, det får koste det det eventuelt måtte koste.

Da må faktisk sykehjemmet tilby de måltidene som inneholder de ingrediensene den gamle trenger. Men det går dårlig sammen med at det i dag blir spinket og spart på pengene til innkjøp- helt til det uforsvarlige ,- når kommunen setter opp budsjettene sine.

Ja?

Så nei, vi er ikke enige.

Jo, det er vi.

Karbonadedeig er beviselig sunnere enn kjøttdeig. Men pga kommuneøkonomien kjøper man heller kjøttdeg av det billigste slaget. Da har de gamle tapt.

I tillegg er det så skrapet på grunnbemanning at det eldre ikke får hjelp og tid nok til å spise opp kjøttdeig-måltidet sitt. Og etterpå får de ikke en gang kake til kaffen.

Det er det som er mitt poeng.

Og igjen, jeg er ikke uenig med deg.

Jeg har ikke forholdt meg til om du mener de eldre skal få en verdig behandling eller ei,- men at jeg mener det er direkte feil å si at her ligger alt til rette og at den gamle kan spise sunt selv om det er rimelig.

Men jeg har aldri hevdet at alt ligger til rette.

Siden det ligger ikke til rette.

Det er skrapet til beinet, og de fleste eldre har ikke noe reelt valg.Valget er tatt for dem pga kommunens økonomi.

Og det er nok helt sikkert også sant i flere kommuner, deriblant i min egen hjemkommune. Og ja, jeg synes det er horribelt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært uenig i dette? Hvor står det at jeg er uenig i dette?

Selvfølgelig. Virker det som jeg formulerte meg kanskje litt vanskelig eller at du eventuelt tolker meg feil. Jeg mener selvsagt de skal få i seg gode og næringsrike måltider, jeg skrev aldri noen steder at jeg skal bestemme dette. Men som jeg også skriver, det går ikke an å sette en prislapp sånn sett, det får koste det det eventuelt måtte koste.

Ja?

Jo, det er vi.

Og igjen, jeg er ikke uenig med deg.

Men jeg har aldri hevdet at alt ligger til rette.

Og det er nok helt sikkert også sant i flere kommuner, deriblant i min egen hjemkommune. Og ja, jeg synes det er horribelt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ja, det kan jo hende at jeg misforstår og at vi er enig.Men jeg mener fortsatt at det jeg implisitt sier, som du ikke sa, er at ernæringsrike og gode måltider er ikke det som står i fokus når kommunen lager budsjettet.Der handler det om å få presset utgiftene til innkjøp av matvarer mest mulig ned.

Og det gjøres ved å kutte ned på innholdet i menyen til de eldre.

Så jeg kan tenke meg at husøkonomene og ernæringsfysiologene rundt om sliter endel med å få til å sette sammen næringsrik mat til den utgiften de får lov å ha.

Ting de gamle fikk før er nå ikke lenger i kostplanene deres, siden de er prioritert vekk. Selv om behovet er der fortsatt og man med fordel kunne ha servert det hvis man fikk pengene.

Men som sagt er det ikke mye opplysninger å få om hvilke partier man kunne stemt på for å få til en endring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det kan jo hende at jeg misforstår og at vi er enig.Men jeg mener fortsatt at det jeg implisitt sier, som du ikke sa, er at ernæringsrike og gode måltider er ikke det som står i fokus når kommunen lager budsjettet.Der handler det om å få presset utgiftene til innkjøp av matvarer mest mulig ned.

Og det gjøres ved å kutte ned på innholdet i menyen til de eldre.

Så jeg kan tenke meg at husøkonomene og ernæringsfysiologene rundt om sliter endel med å få til å sette sammen næringsrik mat til den utgiften de får lov å ha.

Ting de gamle fikk før er nå ikke lenger i kostplanene deres, siden de er prioritert vekk. Selv om behovet er der fortsatt og man med fordel kunne ha servert det hvis man fikk pengene.

Men som sagt er det ikke mye opplysninger å få om hvilke partier man kunne stemt på for å få til en endring på dette.

Selv om jeg ikke skrev rett ut så mener jeg selvsagt det er en forutsetning, mener nå jeg, at de eldre får (er)næringsriktig og god mat tilpasset dem (av fagpersoner). Og ja, det er ingen tvil om at det vil være et problem og er det allerede for en god del sykehjem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mere mat tror du en gjennomsnittelig innsatt i fengsel har behov for kontra en gjennomsnittelig pensjonert beboer på et sykehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke skrev rett ut så mener jeg selvsagt det er en forutsetning, mener nå jeg, at de eldre får (er)næringsriktig og god mat tilpasset dem (av fagpersoner). Og ja, det er ingen tvil om at det vil være et problem og er det allerede for en god del sykehjem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ja, så enkelt og konsist kan det faktisk sies som du gjorde her :takke:

Det jeg ikke forstår er at det må være slik i et av verdens rikeste land?

De kan da faktisk ikke påstå at det mangler penger til dette?

Hvorfor er det sånn at forskjellene på hva de eldre får varierer også mellom Ap styrte kommuner?For der skulle man jo faktisk ha trodd at det ville vært mere samsvar i eldrepolitikken.

Det må kunne gå an å servere de eldre egg til frokost og et rekesmørbrød med dill og majones på en tilfeldig søndag, når man nettopp har oppdaget et nytt svært oljefelt ute i havet- og ikke legge opp til at de gamle må velge mellom enten havregrøt eller brød med ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mere mat tror du en gjennomsnittelig innsatt i fengsel har behov for kontra en gjennomsnittelig pensjonert beboer på et sykehjem?

For min del er dette ikke poenget, siden hva man velger å kjøpe til de eldre er det som avgjør kostnaden pr døgn for det de spiser.

Og som sagt velger man per i dag det billigste av det billige av mat, og kutter ut alt som kunne skapt avveksling og ekstra glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...