Gå til innhold

Melde fra til mattilsynet?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kontakt mattilsynet!

Jeg forstår ikke hvorfor noen vil drive en dyrebutikk når de tydeligvis ikke er glad i dyr. Man kan umulig være glad i dyr når man behandler dem på den måten.

Man kan nok være glad i dyr allikevel, men dyrene i butikken er dessverre varer man skal tjene penger på. Eierene der jeg jobbet hadde både hund og katt. Hunden var med på jobb hver dag, og jeg kan forsikre deg om at de var svært glade i den. Kun det beste var godt nok for ham, og det vanket stadig kvalitetsbein, kos og oppmerksomhet.

Grunnen til at jeg måtte slutte var at jeg aldri klarte å se på dyrene som gjenstander til salgs. Det gjorde like vondt hver gang jeg så kakaduene som ikke fikk slippe ut av buret, eller en liten dvergmus som i løpet av natten hadde blitt kvalt av gitteret på buret. Det er ingen som ansetter mennesker kun for å kose/leke med dyrene (selv fikk jeg tilsnakk om jeg forsøkte, for jeg hadde vel noe mer nyttig å ta meg til), så jeg var sjeleglad på dyrets vegne hver gang vi fikk et salg - "endelig skal du få kos og skikkelig stell", tenkte jeg da.

Jeg tror det er nødvendig å kunne distansere seg litt om man skal ha en slik jobb, men samtidig må man sørge for at dyrene har det så godt de kan ha det i en dyrebutikk. De vil selvsagt aldri ha det optimalt i en dyrebutikk, men det TS har opplevd (og det jeg har opplevd for den saks skyld) bør rapporteres, for slik skal det i alle fall ikke være!

Endret av Antlers
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud... Er sjokkert..

Kan du si hvilken butikk det er snakk om, eller hvilken kjede(?) den tilhører?

Skrevet

Det skulle vært forbudt å selge levende dyr over disk!

Ring Mattilsynet- du kan også leverer inn anonyme tips på nettsiden deres, men siden du har bildebevis ville jeg tatt kontakt personlig så de fikk bevisene.

Det foregår nok dessverre masse overtramp i slike butikker- kanskje på tide å sette søkelyset på hvordan dyrene har det i butikkene?

Du kan jo prøve å tipse VG- de digger jo å grave i slike skandale saker..

Skrevet

Kan du si hvilken butikk det er snakk om, eller hvilken kjede(?) den tilhører?

Nei, det kan hun nok ikke. Angående det å selge dyr over disk, så selger de hunder på denne måten i Frankrike.

Var inne i en dyrebutikk og så at de hadde hundevalper i et salgs "butikkvindu" inne i butikken.

Skrevet

Meld fra til politi og Mattilsynet med EN GANG! Ikke si hvilken butikk det gjelder til andre enn politi og Mattilsynet før de har undersøkt det, slik at ikke dyrebutikken får høre om det å kvitter seg med beviser..

Du må melde fra med en eneste gang, slik at ikke flere uskyldige dyr dør..

Helt forferdelig at noen kan gjøre slikt! Håper virkelig du gjør alt du kan for at dette får virkelige konsekventer for denne butikken og de som jobber der..

Pressen kan du gå til senere, men la politiet sjekke opp i ting først. Om de ikke gjør noe så gå til pressen! Dette må stoppes..

Skrevet

Jeg forstår faktisk virkelig ikke at det ikke har slått deg å si ifra tidligere. Dette er så sjokkerende at jeg kjenner kvalmen stige, dette er tortur og dyremishandling. Mens dette pågikk, var det ingenting i deg som skrek "dette er så feil, dette er hinsides galt, dette må stoppes"? Jeg bare lurer, for jeg kan faktisk ikke skjønne at du selv ikke ser at dette skulle vært meldt ifra om for lenge siden!

Meld det til politiet, mattilsynet, dyrevernet, VG også for den del!

• Liker 3
Skrevet

Har du meldt i fra nå? Ville kontaktet politiet først og så pressen...

Skrevet

Selvfølgelig må du ringe!

Ble helt kvalm av dette og håper ikke det er en dyrebutikk jeg handler i.

Gå til avisa i tillegg med navn på butikken så sørger du for at folk ikke handler mer i denne butikken eller noe andre butikker denne idioten eventuelt kommer til å starte.

Skriv gjerne navnet her!

• Liker 1
Skrevet

For all del, ikke skriv navnet her! Det er helt sikkert mange mennesker som leser denne tråden, og du kan risikere at noen av dem tar kontakt med butikken før mattilsynet rekker å reagere.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei ikke skriv navnet på butikken her. Som så mange andre skriver så kan det hende de ser dette og kvitter seg med bevisene. Kontakt politiet og deretter mattilsynet. Du er tøff som turte og si opp jobben og som nå sier ifra om dette. Vet at det er en del som ikke hadde gjort det. Jeg er glad du fikk jobben der og så dette med egne øyne slik at du kan stoppe dette selvom jeg skulle ønske du var foruten det synet. Herregud så onde noen mennesker er. Syns faktisk ikke det skal være forskjell på å ta livet av dyr på denne måten som å ta livet at mennesker. Er de mindre verdt fordi de er dyr?

Endret av Swipper
Skrevet

TS her! Jeg vil først og fremst takke for alle innspill og jeg er rett og slett flau og sint på meg selv som ikke tok tak i dette før. Jeg jobbet der flere måneder, og selv om jeg prøvde å si ifra burde jeg gått mye hardere til verks og ikke minst sluttet før. Jeg vet ikke hvor lurt det er å gå ut med navnet, men jeg har utrolig lyst. Skulle ønske ingen handlet der lenger sånn at de gikk konkurs...

Jeg var på politistasjonen i dag, men de løftet ikke så mye som en finger. Jeg fikk et papir å fylle ut og videre litt info om hvordan jeg skulle kontakte Mattilsynet, dette var en sak for Mattilsynet visstnok. Så nå har jeg sendt inn et skjema til Mattilsynet, men aner ikke hvor fort de reagerer / hvis de i det hel tatt gidder å reagere. Jeg ringte også for å få litt fortgang i ting, men ble ikke noe klokere av den grunn. Jeg vet at de har vært under Mattilsynets lupe før. Det ble nemlig meldt fra om dårlig stell av dyr og at de tok inn dyr til medisinsk behanding av flere forskjellige anonyme tipsere når jeg jobbet der. Jeg håper ikke Mattilsynet gir de noen flere sjanser nå.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde klikket hvis det var jeg som fant marsvinet. Jævelen som er ansvarlig for dette kan brenne i helvete til evig tid for min del.

Så fint at du har tatt tak i dette. Håper Mattilsynet får ut fingeren. Bare mas på dem. Sendte du med bilder?

Om det ikke skjer noe så gå til avisa med bildene. Hvis dette er en kjede så sendt det til hovedkontoret også.

Hadde ikke nølt et sekund med å ødelegge for sånne folk.

Hold oss oppdatert da :)

Skrevet

Tror dessverre dette forekommer altfor ofte. Har selv jobbet i 2 dyrebutikker, og det du beskriver var omtrent dagligdags, bortsett fra episoden med marsvinet, da. Har en venninne som også jobbet i dyrebutikk, og hun beskrev samme scenario. I tillegg kommer det jeg har observert når jeg er innom dyrebutikker for å handle. Jeg ser selvsagt ikke alt som foregår, men man kan finne ut mye ved å observere dyrerommet.

At gamle dyr blir slått ihjel og lagt i fryseren som fôr til reptiler har jeg ikke så voldsomt store problemer med (forutsatt at man gjør det riktig. Historien om marsvinet var bare grusom :(). Det som plaget meg mest var hvordan de levende dyrene i butikken ble behandlet. To kakaduer som aldri hadde vært ute av de altfor små burene sine. Dvergmus som satt i feil bur - de fikk hodet gjennom gitteret, men fikk ikke trukket det tilbake, så de ble langsomt kvalt ("Pytt sann! Litt svinn må man regne med", sa daglig leder). Gnagerbur skulle bare rengjøres én gang pr. uke, så da måtte vi pent legge nytt spon på toppen av den skitne. 5 kaniner i et bur beregnet på én kanin. Null system på hanner og hunner (av alle arter) - fri avl, med andre ord. Vannflaskene til gnagere trengte ikke vaskes før de begynte å bli grønne på innsiden. Det var ikke så nøye før det kanskje kunne komme til å forhindre salg, liksom. The list goes on and on, men jeg stopper der....

Jeg orket heller ikke se på at dyrene ble behandlet sånn, så jeg sluttet på dagen, akkurat som deg. Et par år senere åpnet en ny dyrebutikk på senteret (samme lokale som sist, men nytt navn og nye eiere), og jeg fikk jobb der. Innså fort at de hadde samme syn på dyr som tidligere arbeidsgiver, så jeg sluttet der også. Dette er en del år siden nå. Jeg var såpass ung at jeg ikke engang var klar over at det mest sannsynlig var en sak for mattilsynet. Om ikke annet så har jeg lært at å jobbe i dyrebutikk ikke passer for oss som er glad i dyr (det finnes sikkert et par hederlige unntak her). Dyrene kan dessverre ikke få gjort noe med hvordan de har det, men det kan du. Si ifra så fort som mulig :)

Jeg underskriver denne! Dette er DESSVERRE ikke uvanlig for dyrebutikker, jeg har også jobbet i noen. Hva tror dere skjer med alle dyrene som ikke blir solgt? Tror dere at de går til veterinæren for å humanisk avlive et hvert hamster? Å nei! Jeg tror dessverre det heller ikke er ulovlig. Men det vet jeg ikke. Noen som vet om det er ulovlig å avlive dyr selv? Altså, kaniner, kattunger osv. har jo til alle tider blitt tatt livet av på diverse måter. Den måten kattungene led minst på var å putte de i en pose, starte motoren på bilen og holde posen for eksospotten. Da skulle de visstnok bare sovne. Sånn gjorde de med kattunger på nabogården når jeg var liten, og kaniner ble slått i hodet med en hammer når de skulle spises. Jeg kan fortsatt høre hylet fra kaninene. Dde skjønte hva som skulle skje og hylte høyt. Helt forferdelig ja, og får tåer i øynene når jeg skriver dette. Selv ville jeg ikke skadet en flue.

Gjest Consensio
Skrevet

Håper det blir gjort noe med denne saken.

Har selv jobbet i dyrebutikker og kjenner ikke igjen slike historier.

Vi var veldig påpasselige på å ikke ta inn flere dyr enn man kunne klare å selge. Ikke bare fordi vi kanskje ikke fikk solgt dem, men også fordi dyrene skulle ha stor nok plass til å boltre seg på - altså ikke stappe for mange kaniner i samme binge.

Har aldri opplevd å at noen av oss måtte avlive et dyr, bortsett fra en gang. Og dette dyret ble avlivet på en human måte.

Skrevet

Fortsett å mas på Mattilsynet, de kan virkelig ikke se mellom fingrene på slike ting!

Blir så forbannet når jeg hører om alle tingene de ikke tar tak i!

Om du ikke kommer noen vei med Mattilsynet eller politiet så bør du virkelig gå til pressen.. De kan ikke få¨fortsette å behandle dyr på denne måten..

Skrevet

Ser det er flere som skriver at de kjenner til lignende historier. Hva gjør dere med dette, håper virkelig dere melder i fra og ikke finner dere i det!

Om alle ser mellom fingrene på slikt så vil det bare fortsette...!

Ta ansvar og stil opp for dyrene, de er uskyldige ofre for menneskers grådighet..

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Mattilsynet skal følge opp alle saker de får inn, så de kommer til å ta tak i dette. Håper bare de er raskt ute.

Jeg jobbet selv i en dyrebutikk for mange år siden. Der gikk jeg nesten alltid med en rotte (eller 12) på skulderen for å temme de og alle dyrene fikk rene bur to ganger i uka - minst. Samt at vann og matskål ble vasket hver eneste dag. En selvfølge. Dyrene var friske og raske (dette var før Imazo sin tid så de kom alle fra private oppdrettere) og helsa generelt mye bedre.

Skrevet

Ingen unik historie dette nei. Dyr i dyrebutikker ha det ikke spesielt bra, tror likevel Norge e bedre enn mye annet. Og det å skulle ringe veterinæren hele tiden koster penger for dyrebutikken, så det er klart de ikke gjør dt hele tiden. Vil egentlig oppfordre alle til å kun handle fra dyrebutikker som ikke selger levende dyr. Det er mange av de som kun selger fôr og utstyr, handle der istedet, og ikke støtt de butikkene der dyr selges over disk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber selv i en stor avis, og dette er absolutt noe du bør gå til pressen med. De fleste ville ha likt å få fingrene i en slik sak. For det første føles det tilfredstillende for en journalist å få rulle opp en sak som omhandler mishandling av dyr, fordi en faktisk føler at en gjør en jobb som virkelig betyr noe. Husk at mange journalister også er dyreeiere og dyreelskere! For det andre har journalister muligheter for å grave dypere i saken og etter all sannsynlighet rulle opp flere liknende tilfeller. Får en medias søkelys på dette, er sjansen mye større for at noe godt faktisk kommer ut av det.

Så jeg støtter Aurora M. helhjertet. Gå til pressen!!

• Liker 3
Skrevet

JA, ring VG, Dagbladet, Aftenposten, hvem som helst! Dette er jo helt hårreisende!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...