Gå til innhold

Melde fra til mattilsynet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til en dyrebutikk som drives svært dårlig, jeg har jobbet i denne butikken, og det jeg skal skrive her VET jeg, og er ikke noe jeg tror, finner på eller overdriver.

Hvis dyrene blir syke eller for gamle til å selges puttes de hjerterått i en pose for så å slå posen mot veggen. Så puttes posen med det døde dyret i fryseren. Her er det ikke bare snakk om hamstere (selv om det er ille nok i seg selv), men også større gnagere som kaniner, rotter og marsvin til fugler, ja rett og slett alle dyrene som befinner seg i butikken. Hvis dyrene blir syke tas de ikke med til dyrlege, og da mener jeg ALDRI. De blir forsøkt behandlet selv, uansett hvor stor skaden måtte være. Alt av sår behandles med sterk jodosan. Som får dyrene til å hyle i smerte, og grunnen til at mange av dem i utgangspunktet får sår er fordi dyrene står for tett og begynner å sloss. F.eks går ikke fem marsvinhanner så godt sammen når det står hunner i buret ved siden av! Butikken tar også dyr inn fra en leverandør i Sverige hvor dyrene kommer i svært dårlig forfatning. Deretter blir de forsøkt behandlet, her er det ingen veterinær inne i bildet. Og hvis kunder kommer med et åpenbart sykt dyr som trenger veterinærhjelp, blir de ikke henvist til veterinær! Neida, de blir tatt i mot til behandling. Alle dyrene blir behandlet med det samme. En eller annen medisin som gis i drikkeflasken. Ja, flere dyr har dødd p.g.a dette, og likevel fortsettes det slik. Butikken tar altså betalt for å medisinsk behandlle dyr. Sist jeg sjekket var veterinæryrket en beskyttet tittel og det er altså ulovlig å medisinsk behandle dyr, og i tillegg ta betalt for det.

Dråpen som gjorde at det rant over for min del var da jeg fant et marsvin i fryseren som var henrettet dagen før i fryseren. Jeg fant den halvveis gnagd seg ut av posen den lå i. Den hadde blødninger fra nesen og bakenden og den lå halvveis inni, halvveis ute av posen. Det stakkars marsvinet hadde ikke dødd i posen, og dermed med indre blødninger prøvd å gnage seg ut av posen før den døde av frost. Dette var et nydelig marsvin som ble slått ihjel fordi det var drektig... HELT FORERDELIG! Jeg måtte slutte på dagen, kunne ikke være en del av dette dyreplageriet lenger. Jeg tok jobb i dyrebutikk fordi jeg er så glad i dyr og tenkte at det var en koselig jobb. I stedet kom jeg til et sted hvor dyr ble direkte torturert og henrettet. Jeg har nå mareritt om dette og føler jeg må gjøre noe. Det kan ikke fortsette slik.

Spørsmålet er bare hva kan jeg gjøre og hvordan bør jeg gå frem? Hvem melder jeg i fra om dette til? Jeg har lyst til å dra til Mattilsynet personlig og fortelle om dette, har også en del bilder som bevis. Så det jeg lurer å er om jeg kan melde dette til Mattilsynet eller er det politiet eller dyrebeskyttelsen? Trenger noen gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Jeg ville faktisk gått til politiet. Dette er en av de mest alvorlige sakene om dyreplageri jeg har hørt. At du ikke har sagt fra tidligere syns jeg er helt sjukt. Jeg ville sagt fra det sekundet jeg merket at noe muffins var på gang der. Du burde jo strengtatt også gjort det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en dyrebutikk som drives svært dårlig, jeg har jobbet i denne butikken, og det jeg skal skrive her VET jeg, og er ikke noe jeg tror, finner på eller overdriver.

Hvis dyrene blir syke eller for gamle til å selges puttes de hjerterått i en pose for så å slå posen mot veggen. Så puttes posen med det døde dyret i fryseren. Her er det ikke bare snakk om hamstere (selv om det er ille nok i seg selv), men også større gnagere som kaniner, rotter og marsvin til fugler, ja rett og slett alle dyrene som befinner seg i butikken. Hvis dyrene blir syke tas de ikke med til dyrlege, og da mener jeg ALDRI. De blir forsøkt behandlet selv, uansett hvor stor skaden måtte være. Alt av sår behandles med sterk jodosan. Som får dyrene til å hyle i smerte, og grunnen til at mange av dem i utgangspunktet får sår er fordi dyrene står for tett og begynner å sloss. F.eks går ikke fem marsvinhanner så godt sammen når det står hunner i buret ved siden av! Butikken tar også dyr inn fra en leverandør i Sverige hvor dyrene kommer i svært dårlig forfatning. Deretter blir de forsøkt behandlet, her er det ingen veterinær inne i bildet. Og hvis kunder kommer med et åpenbart sykt dyr som trenger veterinærhjelp, blir de ikke henvist til veterinær! Neida, de blir tatt i mot til behandling. Alle dyrene blir behandlet med det samme. En eller annen medisin som gis i drikkeflasken. Ja, flere dyr har dødd p.g.a dette, og likevel fortsettes det slik. Butikken tar altså betalt for å medisinsk behandlle dyr. Sist jeg sjekket var veterinæryrket en beskyttet tittel og det er altså ulovlig å medisinsk behandle dyr, og i tillegg ta betalt for det.

Dråpen som gjorde at det rant over for min del var da jeg fant et marsvin i fryseren som var henrettet dagen før i fryseren. Jeg fant den halvveis gnagd seg ut av posen den lå i. Den hadde blødninger fra nesen og bakenden og den lå halvveis inni, halvveis ute av posen. Det stakkars marsvinet hadde ikke dødd i posen, og dermed med indre blødninger prøvd å gnage seg ut av posen før den døde av frost. Dette var et nydelig marsvin som ble slått ihjel fordi det var drektig... HELT FORERDELIG! Jeg måtte slutte på dagen, kunne ikke være en del av dette dyreplageriet lenger. Jeg tok jobb i dyrebutikk fordi jeg er så glad i dyr og tenkte at det var en koselig jobb. I stedet kom jeg til et sted hvor dyr ble direkte torturert og henrettet. Jeg har nå mareritt om dette og føler jeg må gjøre noe. Det kan ikke fortsette slik.

Spørsmålet er bare hva kan jeg gjøre og hvordan bør jeg gå frem? Hvem melder jeg i fra om dette til? Jeg har lyst til å dra til Mattilsynet personlig og fortelle om dette, har også en del bilder som bevis. Så det jeg lurer å er om jeg kan melde dette til Mattilsynet eller er det politiet eller dyrebeskyttelsen? Trenger noen gode råd!

Kjære deg, jeg syntes det er bra at akkurat du havnet i denne butikken.. for akkurat du kan gjøre en forskjell i de gjenværende dyrenes liv!!

Jeg ville først og fremst ringt politiet, og spurt hvordan du skal gå frem. Det som er helt klat er at det absolut foregår noe ulovelig her, og det er avlivning av dyr på egenhånd. Jeg mener bestemt på at det skal være garanti for sikker brå død, uten forhenværende stress og smerte!!

Jeg syntes du skal gjøre noe med dette i morgen, for og få satt en stopper for dette.. i mens må du jo bære dette alene, og det er heller ikke bra.

En :klemmer: til deg! håper på oppdateringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Du er faktisk pliktig til å melde ifra om du opplever dyremisshandling. Så ikke spørr, bare gjør det! Nå! Ikke vent men fortell de alt. Håper ikke butikken tømmer fryseren før MT kommer på besøk. De trenger bevisene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt uten tvil riktig og nødvendig å anmelde dette til Mattilsynet! Det er de som har med slike saker å gjøre. Du kan selvsagt også henvende deg til politiet, men kontakt Mattilsynet også. Høres svært grovt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra så fort som mulig, du skulle ha meldt ifra igår. Eller mye tidligere.

Først til politiet, så mattilsynet. Butikken bør stenges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med alle her.. NULL tvil overhode, meld ifra ASAP ZULU. Om du er usikker på hvem som skal ta seg av denne saken rådfører du deg bare med de du ringer først. Butikken kommer til å bli stengt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er: Gå til pressen! Det er ofte (dessverrre) det mest effektive. Dette bør settes søkelys på, også utover den ene butikken du jobbet i. Du er troverdig fordi du har jobbet der og sett det med egne øyne. Dette er absolutt pressemat, og jeg håper av hele mitt hjerte at du gjør det. Tenk på hvilken forskjell du kan utgjøre for så mange dyr!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenker er: Gå til pressen! Det er ofte (dessverrre) det mest effektive. Dette bør settes søkelys på, også utover den ene butikken du jobbet i. Du er troverdig fordi du har jobbet der og sett det med egne øyne. Dette er absolutt pressemat, og jeg håper av hele mitt hjerte at du gjør det. Tenk på hvilken forskjell du kan utgjøre for så mange dyr!

Smart :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh herregud! Hold oss oppdatert da - hvem du har sagt ifra til, hva de sier. For en grusom sak... og for en jævlig ledelse!! Tøft av deg å si opp jobben der. Vi støtter deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette er noe av det kvalmeste jeg har hørt om på lenge. Ring politiet, mattilsynet, dyrevernet, VG - hvem som helst! Gjør det umiddelbart! Redd de gjenværende dyrene. Håper å lese en oppdatering om saken, enten her eller i media. Dette er grusomt :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror dessverre dette forekommer altfor ofte. Har selv jobbet i 2 dyrebutikker, og det du beskriver var omtrent dagligdags, bortsett fra episoden med marsvinet, da. Har en venninne som også jobbet i dyrebutikk, og hun beskrev samme scenario. I tillegg kommer det jeg har observert når jeg er innom dyrebutikker for å handle. Jeg ser selvsagt ikke alt som foregår, men man kan finne ut mye ved å observere dyrerommet.

At gamle dyr blir slått ihjel og lagt i fryseren som fôr til reptiler har jeg ikke så voldsomt store problemer med (forutsatt at man gjør det riktig. Historien om marsvinet var bare grusom :(). Det som plaget meg mest var hvordan de levende dyrene i butikken ble behandlet. To kakaduer som aldri hadde vært ute av de altfor små burene sine. Dvergmus som satt i feil bur - de fikk hodet gjennom gitteret, men fikk ikke trukket det tilbake, så de ble langsomt kvalt ("Pytt sann! Litt svinn må man regne med", sa daglig leder). Gnagerbur skulle bare rengjøres én gang pr. uke, så da måtte vi pent legge nytt spon på toppen av den skitne. 5 kaniner i et bur beregnet på én kanin. Null system på hanner og hunner (av alle arter) - fri avl, med andre ord. Vannflaskene til gnagere trengte ikke vaskes før de begynte å bli grønne på innsiden. Det var ikke så nøye før det kanskje kunne komme til å forhindre salg, liksom. The list goes on and on, men jeg stopper der....

Jeg orket heller ikke se på at dyrene ble behandlet sånn, så jeg sluttet på dagen, akkurat som deg. Et par år senere åpnet en ny dyrebutikk på senteret (samme lokale som sist, men nytt navn og nye eiere), og jeg fikk jobb der. Innså fort at de hadde samme syn på dyr som tidligere arbeidsgiver, så jeg sluttet der også. Dette er en del år siden nå. Jeg var såpass ung at jeg ikke engang var klar over at det mest sannsynlig var en sak for mattilsynet. Om ikke annet så har jeg lært at å jobbe i dyrebutikk ikke passer for oss som er glad i dyr (det finnes sikkert et par hederlige unntak her). Dyrene kan dessverre ikke få gjort noe med hvordan de har det, men det kan du. Si ifra så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Kontakt mattilsynet!

Jeg forstår ikke hvorfor noen vil drive en dyrebutikk når de tydeligvis ikke er glad i dyr. Man kan umulig være glad i dyr når man behandler dem på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt mattilsynet!

Jeg forstår ikke hvorfor noen vil drive en dyrebutikk når de tydeligvis ikke er glad i dyr. Man kan umulig være glad i dyr når man behandler dem på den måten.

Nei, det tviler jeg og på. Er nok penger som står i hodet på disse idiotene virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...