Gå til innhold

Ikke cola, ikke kaffe, ikke te...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har forstått det riktig skal man hverken ha noe særlig av cola, kaffe eller te under svangerskapet. Nå har jeg sluttet å røyke, og ved tidligere røykeslutter har kaffe vært redningen. Det er liksom kosen min. Det går mye i kaffe og te gjennom arbeidsdagen, og cola til kveldskosen. Hva kan jeg drikke i stedet for dette da? Er så redd for SA, så vet ikke om jeg tør å ta en eneste kaffekopp en gang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LITT kaffe er ikke så ille. Jeg drikker kaffe to-tre ganger per dag, men jeg unnder meg bare å drikke LITT, kanskje en halv kopp, som jeg koser meg lenge med. Og drikker mye annet (melk, juice, vann) ved siden av, så kaffen ikke blir så konsentrert i kroppen.

Urte-te er jeg storforbruker av - vet at det er noen urter man bør være forsiktig med, men tror f.eks. kamille og peppermynte er blant de trygge.

Hva med å bytte ut cola med kakao til kveldskos? Det hjelper meg, men jeg pleier å få sinnsykt lyst på sjokolade når jeg er gravid, går stadig og hungrer etter noe søtt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har/hadde det likt som deg :) Har ikke trukket kaffe, te eller cola i svangerskapet - tør ikke :fnise:

Men i hvert fall: vann? Eventuelt annen brus? IKKE pepsi max! Juice - ferskpresset eller kjøpt på butikken? :-) Oboy, kakao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å drikke koffeinfri kaffe? Kan det være aktuelt for deg?

Kan bare snakke ut fra meg selv og hvordan jeg har det nå. Så spiser og drikker jeg det kroppen forteller meg. Akkurt som om den vet hva den trenger mer eller mindre av.

Jeg har ikke drukket en eneste dråpe kaffi/te/brus eller spist noe annet enn 70%sjokolade den ene dagen jeg spiste noe av den. Det er ikke jeg som nekter meg noe, jeg har bare ikke lyst på det.

Tror av og til hang ups sitter i hjernen og at man rett og slett putter ting i munnen av vane?

Du har jo vært utrolig flink å sluttet å røyke!! Det er kjempebra! Da tror jeg du klarer et svangerskap med lite cola og koffein.

Jeg hadde forresten aldri funnet på å spise eller drikke lett produkter. Bare tanken på å proppe fosteret i magen full med aspartam er trist.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html

Så her går det i mat som vanlig, alt er lagd fra grunnen og ikke noe lett- eller ferdigprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst både koffeinfri kaffe og te på marknaden. Ellers er vel ikkje eit par koppar kaffe skadeleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6440961

Om du fortsatt kan kose deg med 2 kopper dagen, er det ok for deg? Forekesempel 2 kopper kaffi og så urtete for kos på kvelden? :)

Cola hadde jeg holdt meg unna. Koffein i tillegg til enorme mengder sukker står i allefall jeg over :gjeiper:

Gratulerer med røykeslutt!

Endret av Serenity_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Det finnes jo en hel haug fruktteer og urteteer som er koffeinfrie og som atpåtil smaker bra. Helsekostforretninger og tebutikker (hvis du har det i nærheten) har mye å velge i.

Koffein tilsvarende et par kopper kaffe per dag er i alle fall innenfor helsemyndighetenes anbefalinger, så med mindre legen mener det er spesielle årsaker til at du ikke skal få i deg et eneste mikrogram koffein trenger du ikke ha dårlig samvittighet for å ta litt cola-drikke eller kaffe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gravid kan man drikke enten 1 liter cola, 1-2 koffer kaffe eller 3-4 kopper te.

Så slapp av og kos deg! :)

Endret av Nuppa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at det er skadelig å drikke kaffe, te eller cola. Det er mengden det kommer an på. Man skal heller ikke drikke så mye lettbrus når man er gravid, noe jeg er avhengig av. Så derfor har jeg redusert mengden, og drikker heller sukkerholdig brus. Men jeg kan fint ta meg et glass i ny og ne, uten at det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte!!! :)

Du trenger jo ikke helle i deg ei halv kanne kaffe før frokost og halvannen liter cola til kvelds, men en kaffekopp eller tre i løpet av dagen, og et colaglass i ny og ne skader ikke. Det finns masse deilig koffeinfrie tetyper på helsekosten, så kanskje du kan bytte ut et par-tre av kaffekoppene du vanligvis drikker med det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kvote på to kopper kaffe om dagen, men drakk ellers mye koffeinfritt. Kjøpte etterhvert koffeinfrie bønner for å få litt bedre kaffe en den vanlige fra Nescafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, TS, håper du finner noe som funker for deg. Jeg synes denne problemstillingen er skikkelig vanskelig! Man vil gjøre det som er best for barnet, men det er jo meningen man skal fungere selv, også.

Jeg er i uke 21 og har slitt utrolig med alle de tingene jeg har vært avhengig av. Merkelig nok var ikke alkohol noe stort problem, selv om det ikke finnes noe godt alternativ til et måltid som er perfekt avstemt mellom vin og mat. Har bare kuttet ned på røyk, foreløpig ikke klart å slutte 100 %, men det har vært utrolig tøft å kutte ned fra tjue til to om dagen. Koffeinavhengigheten er faktisk det aller verste for meg - to kaffekopper er som en dråpe i havet! Jeg pleide å drikke minst en liter om dagen, og så trøtt som jeg er nå, så trenger jeg vel enda mer. Sort og grønn te kan man jo ikke bruke som alternativ til kaffe fordi det er koffein der også, og mine favoritturteteer viser seg å kunne være skadelige for fosteret. (En av flere sider som advarer mot urtebruk her.) Min daglige dose med rosenrot forsvant jo også da jeg ble gravid, og den savnet jeg veldig i begynnelsen. Trodde koffeinsuget og trøttheten skulle avta etter hvert, men det er fortsatt like sterkt til stede.

Jeg erstatter alle de skadelige greiene med det eneste som er lov - sukker. Men det skal man jo ikke ha i seg for mye av! Og lettprodukter inneholder masse kunstige tilsetningsstoffer ... og dessuten er det jo den ekstra energien i raffinert sukker jeg har behov for, bare så jeg ikke sovner over jobben. Mye av min hverdag går ut på å finne det som er minst usunt av alt det usunne jeg legger i meg. (For ordens skyld: Jeg er flink og spiser grove og sunne produkter før jeg går på sukkeret. Jeg prøver alltid ting som gir jevn forbrenning først.)

(I tillegg hånlo jeg da jeg leste at "gravide kan spise som normalt, man må bare følge visse forholdsregler" - min diett består vanligvis av østers, sushi, carpaccio, spekemat, ostefat, rå biffer med roquefortsaus (jeg tilbringer mye tid i utlandet) - og jeg er nordfra, så ja, det er faktisk et savn for meg at jeg ikke får carpaccio av halvbiff!)

To kopper kaffe om dagen, liksom ... ikke nok til ei hulltann. Håper TS får gode tips som flere av oss kan nyte godt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da drikke både kaffe og te, men med måte (1-2 kaffe, 3-4 te som allerede nevnt ovenfor) :)

Jeg drakk mer enn dette- 3 kaffe dagen. Og litt pepsi max, cola zero nå og da.

Gikk veldig fint, det også. Jeg orket ikke bekymre meg for alt, men det er, som med det meste her i verden, opp til hver enkelt hvor "strengt" man lever som gravid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har/hadde det likt som deg :) Har ikke trukket kaffe, te eller cola i svangerskapet - tør ikke :fnise:

Men i hvert fall: vann? Eventuelt annen brus? IKKE pepsi max! Juice - ferskpresset eller kjøpt på butikken? :-) Oboy, kakao?

Hvorfor ikke pepsi max? Mener å ha lest at det er ok i små mengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ord: Hysteri!!

Ifølge helsedirektoratet KAN man drikke kaffe. Det er da et råd man kan stole på.

Regner med det er utarbeidet av fagfolk......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Her var det dukket opp mange gode tips, tusen takk for råd og støtte :)

Jeg skal nok klare meg med 2 kopper kaffe om dagen, men da må jeg jo kutte colaen.. :sukk:

Vil på en måte ikke erstatte dette med å drikke masse kakao heller, kommer jo til å trille rundt allerede før magen dukker opp! :fnise:

Kjenner bare så mange som er veldig strenge under graviditeten, så er redd for å bli sett ned på om jeg koser meg med en kaffekopp, cola e.l.

Og hvis det skulle ende i SA vet jeg at jeg kommer til å blame den ene kaffekoppen jeg tok ekstra... (Ja, jeg er nok litt hysterisk angående SA etter å ha lest litt for mye på prøver-forumet om alle som sliter med dette..)

Matveien er heldigvis ikke noe problem. Liker ikke rått kjøtt, spekemat o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å kose deg med to kopper kaffe om dagen. Colaen kan jo være grei å kutte uansett, den gir deg jo bare sukker. Om man mister har det ingenting med den ene kaffekoppen en tok. Noen ganger er det ikke liv laga. Jeg tenker mye på det selv, men jeg prøver å slappe av og la det gå sin gang. Man må ikke bli for hysterisk, da blir graviditeten bare stress, og det er jo heller ikke positivt for fosteret! Prøv å ikke lese for mye om alt som kan gå galt, da blir man bare redd og man får uansett ikke gjort noe med det.

Lykke til og kos deg med graviditeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det skulle ende i SA vet jeg at jeg kommer til å blame den ene kaffekoppen jeg tok ekstra... (Ja, jeg er nok litt hysterisk angående SA etter å ha lest litt for mye på prøver-forumet om alle som sliter med dette)

De aller fleste SA' er skyldes en feil ved det lille embryoet- det er trist nok ikke "liv laga" som nevnt like over her.

Veldig mange har opplevd en SA(undertegnede medregnet) og det er naturlig å tenke at det skyldes noe man har gjort eller spist.

Som regel er det rett og slett naturens gang- og ikke det vinglasset man tok før man visste om spiren, eller for mye kaffe.

Du må tenke at det vil om regel gå godt! :)

Kos deg med den voksende babyen, og følg Helsedirektoratets råd, da gjør du det beste du kan!

Lykke til, TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander halvt om halvt med koffeinfri kaffe. Friske foster dør ikke av moderate mengder koffein, for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er jo helt feil at du må holde deg unna!

Det går fint per dag å drikke alt dette med måte.

Pr dag:

2-3 kafe latte

2-3 glass lett-brus

1 te

og masse vann, gjerne med sitron :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...