Gå til innhold

kan man holde en 5 mnd gammel baby våken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan man få en baby til å være våken f eks 30 min lenger ved å stimulere.. sang, frisk luft, lek osv.? Eller blir de trøtte uansett?

prøver å finne et mønster her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Ja, man kan jo få dem til å være våken litt lenger, men det kan gjerne ende opp med en kjempe-overtrøtt og sur baby!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gikk fint med mine. I den alderen hendte jeg at jeg holdt ungene våkne litt ekstra for å få til legging i riktig tid, Feks ble de trøtte kl 18, så hjalp det med litt kos på fanget, et bad, spise kveldsmat osv. Da kunne jeg drøye legging til næremere 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. vår lille våknet var trøtt kl 17.30 i går, så la vi hun og vekket henne etter 5 min.. så var hun våken og blid i 1,5 timer til... men ble tydeligvis veldig overtrøtt... Var jo umulig å legge.

hva gjør man når de er trøtt så tidlig?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

ok. vår lille våknet var trøtt kl 17.30 i går, så la vi hun og vekket henne etter 5 min.. så var hun våken og blid i 1,5 timer til... men ble tydeligvis veldig overtrøtt... Var jo umulig å legge.

hva gjør man når de er trøtt så tidlig?

ts

Lar de legge seg?

Var en periode hvor snuppa her la seg kvart på seks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar de legge seg?

Var en periode hvor snuppa her la seg kvart på seks.

men da våkner hun jo og er klar for dagen kl 04. kanskje bedre med en liten lur klokken seks og heller legge seg kl 20?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger frøkna vår en gang mellom 17.30-18.30, og hun sover til 6-7 om morgenen. Er hun trøtt 17.30, så legger jeg henne. Har ikke hatt noen nevneverdige problemer med å gjøre det slik. Var lur nummer to avsluttet rundt ett, så er hun veldig klar for legging 17.30.

Eneste gangene jeg prøver å holde henne våken er om hun holder på å sovne i bilen kort tid før legging, men det er fordi hun da ville ha våknet om jeg bærer henne fra bilen og inn i sengen.

Har hatt 18.30 som seneste leggetid siden hun var rundt tre måneder. Nå er hun ni, og hender det en sjelden gang at det er trøblete og klokka blir 20-21, så er hun i gjenge igjen som regel dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da våkner hun jo og er klar for dagen kl 04. kanskje bedre med en liten lur klokken seks og heller legge seg kl 20?

ts

20 syns jeg er alt for sent. Du skal jo ikke tenke på hva som er best for deg, men hvasom er bestfor babyen. Jenta vår var i seng 17.30 i begynnelsen, for hun var så trøtt, og hun våkna ikke tidligere av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men jeg syns det er utrolig vanskelig å få til en fin leggerutine når middagsluren varierer alt fra 1-2,5 time. hvis han er klar for å legge seg kl 17, er ikke dette for tidlig? isåfall.. hvor lenge kan jeg la han sove i vognen før jeg vekker han. ?

noen som har tips til hvordan "styre" de til å bli trøtte og klar for sengen i 18-19 tiden?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men jeg syns det er utrolig vanskelig å få til en fin leggerutine når middagsluren varierer alt fra 1-2,5 time. hvis han er klar for å legge seg kl 17, er ikke dette for tidlig? isåfall.. hvor lenge kan jeg la han sove i vognen før jeg vekker han. ?

noen som har tips til hvordan "styre" de til å bli trøtte og klar for sengen i 18-19 tiden?

ts

kl kan du ikke la han ta en dupp når du merker an er trøtt da? ca 40mim o.l, så kan du legge han igjen kl 20.. Det er da ikke sent!! mange har ikke leggerutuner når barnet er 5mnd en gang :)

så foreslår jeg at du justerer leggetidspunktet etterhvert!!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men jeg syns det er utrolig vanskelig å få til en fin leggerutine når middagsluren varierer alt fra 1-2,5 time. hvis han er klar for å legge seg kl 17, er ikke dette for tidlig? isåfall.. hvor lenge kan jeg la han sove i vognen før jeg vekker han. ?

noen som har tips til hvordan "styre" de til å bli trøtte og klar for sengen i 18-19 tiden?

ts

Jeg passet på å time dagblundene slik at siste blund var slutt ca kl 16.00-16.30. Da var det passelig å legge barnet for kvelden ca 19.00. På de 2-3 timene kan man leke, kose, spise og stelle for kvelden, uten at det blir for lang våkentid. Mine har vel klart maks 3 timer våken av gangen når de var så små, så jeg har "timet" det ut fra det.

Dessuten, barnet er bare 5 mnd, det går ikke like "smooth" hver dag i den alderen. Noen ganger må man kapitulere å la barnet sove litt tidligere eller senere en det som var planen. Det kommer til å gå seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar jenta vår sove en liten lur etter middag dersom hun har behov for det, før hun får grøt 18.30, så bad, så melk, før i seng senest 19.30. Noen dager må hun ha en liten lur, andre ganger går det uten. Hos oss går dette bra, hvis ikke hadde hun vært overtrøtt, som hadde reultert i at hun ikke hadde sovnet når hun skal legge seg.

Vi har hatt samme rutine siden hun var 4 uker, og la seg på fast tid og sov ca 12-14 timer sammenhengende hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg passet på å time dagblundene slik at siste blund var slutt ca kl 16.00-16.30. Da var det passelig å legge barnet for kvelden ca 19.00. På de 2-3 timene kan man leke, kose, spise og stelle for kvelden, uten at det blir for lang våkentid. Mine har vel klart maks 3 timer våken av gangen når de var så små, så jeg har "timet" det ut fra det.

Dessuten, barnet er bare 5 mnd, det går ikke like "smooth" hver dag i den alderen. Noen ganger må man kapitulere å la barnet sove litt tidligere eller senere en det som var planen. Det kommer til å gå seg til etterhvert.

takk for tips. kanskje jeg kan styre de mer på dagen... Her er dagen vår..sånn ca: blund 1:

fra 08.30-10.30, så nr 2: ca 13-14.30. og da blir hun trøtt igjen i 17 tiden. Hvordan kan vi gjøre slik at hun blir trøtt kl 18-19 istede? ut ifra slik du ser det her? hvis hun legges veldig tidlig, så våkner hun jo kl 04 og er klar for dagen.. og det er jo litt tidlig!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å korte ned litt på den første luren, en times tid da, og heller prøvd å forlenge lur nummer to slik at den varer i rundt to timer.

Ifølge Elisabeth Pantley trenger en baby på 6 måneder 2 lurer på dagtid tilsammen på 3-4 timer, 10-11 timer på natten.

Når vår var fem måneder ble hun lagt 18.30, og våknet rundt 6, og da stod vi opp, la henne da rundt 7. Hun sov en times tid, så sov hun rundt to timer i 11-tiden, og fikk sove 1/2-1-time i 15.30-tiden.

Men langt fra hver dag var det en ferdig oppskrift. Noen netter sov hun dårlig og var klar for første lur etter en halvtime. Noen dager sov hun fire korte lurer, noen ganger to lengre.

På den tiden hadde jeg omtrent tre timer mellom hver sovebolk, men la henne når hun var klar for det, tegn: glassaktig blikk, gjesping, veldig ivrig, gnir seg i øynene. Ungene gir ulike tegn på når de er trøtte, vår ble veldig ivrig, urolig og sosial. Bikker det over så slet hvertfall vi med å få henne til og sove.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du at hun våkner veldig tidlig om du legger henne kl 17:30?

Det lurte jeg også på, men ville ikke spørre.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 5 mnd tror jeg mine fortsatt sov 3 blunder, men er du over på to alt så kan du jo prøve å drøye siste blund en time? Evt en power nap 16.30 hvor barnet vekkes etter 30 min?

Barn er så forskjellig. Mine tvillinger trengte ikke like mye søvn. Nr 1 tok seg ofte en ettermiddagslur i vippestolen rundt 17, men var alikevel trøtt i 19.30-tiden. Lot han blunde i stua etter behov, så våknet han etter en halvtime, siden det ikke var så stille.

Jeg er sikker på st det går seg til om en mnd eller to, mine klarte å være oppe fra ettermiddagsblund til natta bedre etter 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurte jeg også på, men ville ikke spørre.. :sjenert:

har prøvd det. noen ganger våkner hun tidlig andre ganger ikke. blund nr en er alltid ganske lang.. kanskje jeg skal kutte ned på denne? hva er idielt? 1 time?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...