Gå til innhold

Holde formen under svangerskapet


vanilje*

Anbefalte innlegg

Jeg er ca. 10 uker på vei i svangerskapet, og jeg har allerde merket at jeg er trøtt og svært uopplagt. Dette gjør at det blir lett å ty til hurtigmat som ikke alltid er like sunn, og mindre aktivitet enn tidligere.

Jeg lurer på om det kanskje er flere der ute som har det på samme måten, og kanskje vi kan motivere hverandre til å holde formen og en god livsstil gjennom svangerskapet!

Jeg har kledd på meg skrittelleren min, og målet er minst 10 000 skritt hver dag. Jeg skal prøve å skrive inn her hvor mange skritt det blir per dag. I tillegg så hadde vi kunnet hjulpet hverandre med gode lette oppskrifter som frister når man er små kvalm og lat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Selv er jeg litt over 11 uker på vei, og har vært mye trøtt disse ukene. Samtidig har fordøyelsessystemet stoppet heeelt opp, noe som gjør at jeg føler meg stinn hele tiden..

Jeg er vant til å trene ganske mye og har vært flink hittil. Siste ukene har det vært vanskelig å motivere seg så jeg er helt med på en slik tråd:):):)

I matveien har jeg tidligere spise lavkarbo, men har moderert noe etter at je ble gravid. Nå har magen slått seg helt vrang så nå spiser jeg bare veldig lette ting, og ikke sent på kvelden..

Har hittil gått opp ca 1,5 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordøyelsen har stoppet heelt opp her også! Har prøvd med svisker og fiber osv.. men uten så mye effekt. Måtte derfor på apoteket å kjøpe duphalac, det har blitt mye bedre, men fy for en smak det er på det der! Hvis du ikke allered har prøvd det så vil jeg anbefale deg å prøve, for det er ikke noe godt å blir forstoppet :S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, måtte krype til korset selv, etter å ha prøvd svisker, vann, fiber og mosjon. Kjøpte laktulose, og det hjalp!! Var virkelig bokstavelig talt en lettelse:):):)

Skal nå prøve å bruke små doser for å se om det kan vedlikeholdes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager tok det før duphalacen begynte å virke? Har brukt den i fire dager og har fortsatt like hard mage. Synes også at det smaker helt forferdelig,og ekkel konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Måtte le da jeg leste overskriften - er 24+6 og her har alt stopper opp :ler:

Nå bor vi midt i byen, savner virkelig marka, men bare det å gå og kjøpe en body på Kappahl tar drepen på meg!!

Har blitt mye sittestilling og jeg får bare godta det :) blir helt sikkert bedre i kroppen etter nurket er ute!

Ang. mat - måtte legge om kostholdet helt for noen uker siden, tåler ikke sukker og gjær.

Her er dermed alt hjemmelaget, supersunt og made from scratch, og jeg deler mer enn gjerne sunne tanker, oppskrifter og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken am: jeg er veldig interessert:) hva spiser du da? Kom gjerne med oppskrifter:) den siste uka har jeg levd på riskjeks, grønnsakslapskaus og supper, føler det går greit gjennom systemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Dagenboken min inneholder (snart :ler: ) en del oppskrifter og generell snakk om hvordan jeg legger om og spiser.

Tankene og oppskriftene må liksom sorteres litt før jeg kommer ordentlig i gang. Er mye å ta innover seg synes jeg :sjenert:

Hva slags suppe lever du på? :) jeg synes suppe er så forbannet :kjefte: å lage, og får det aldri til! Dessuten liker jeg å ha kjøtt i og jeg får ikke tak i noe godt og mørt kjøtt her i Norge synes jeg...

Jeg spiser noe rugbrød, masse knekkebrød, frukt og nøtter, synes det er blitt vanskelig med grønnsaker for det smaker plutselig ræv :ler: . Smaken blir helt på trynet når man plutselig er smelt på tjukka :gravid: .

Prøver å lage brød selv, men synes det er vanskelig å finne noe gode oppskrifter. Mye av det jeg ser går også på lavkarbo! Kjedelig...jeg elsker jo karbo!

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden jeg ble gravid fikk jeg diller på sunne ting, f.eks appelsiner kunne jeg spise 2 av hver dag i en periode. Nå er det sukkererter som er "in" og alt som knaser og er sprøtt, frokostblanding osv :-P

Jeg trodde man skulle ha lyst på sjokolade og sånt jeg, men kroppen "fyser" kanskje på det man trenger noen ganger i forhold til vitaminer o.l.

Jeg var skikkelig oppblåst og på kanten til forstoppelse i første trimester, fikk anbefalt miniform på apoteket og det hjalp littegrann. Men det som hjalp mest var å drikke masse vann og gå tur hver dag (må det uansett pga 2 hunder som må gjøre sitt fornødne om det regner eller snør).

Nå på slutten av svangerskapet burde man visst spise en del karbohydrater så jeg får finne frem pasta og poteter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha elsker karbo selv, men merker kroppen har godt av å være foruten, iallefall hvete..

Spiser endel gulrotsuppe med pepperrotkrem (nam) og Thom Kai gai suppe med kylling (er det skrevet riktig?)

Ellers er det som sagt grønnsakslapskaus ( ikke sååå godt, men relativt lett fordøyelig) og kanskje fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha elsker karbo selv, men merker kroppen har godt av å være foruten, iallefall hvete..

Spiser endel gulrotsuppe med pepperrotkrem (nam) og Thom Kai gai suppe med kylling (er det skrevet riktig?)

Ellers er det som sagt grønnsakslapskaus ( ikke sååå godt, men relativt lett fordøyelig) og kanskje fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha elsker karbo selv, men merker kroppen har godt av å være foruten, iallefall hvete..

Spiser endel gulrotsuppe med pepperrotkrem (nam) og Thom Kai gai suppe med kylling (er det skrevet riktig?)

Ellers er det som sagt grønnsakslapskaus ( ikke sååå godt, men relativt lett fordøyelig) og kanskje fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Jeg har også hatt dilla på masse freshe sunne ting!

Var en periode vi kjørte rundt slik at jeg kunne stå inne på McDonalds og bare LUKTE...så kjørte vi hjem igjen :sjenert:

Epler og appelsiner og is og alt friskt er det som gikk ned.

Prøvde å være veldig aktiv i starten, men nå har bekkenet hentet meg inn og jeg rører på meg det jeg kan.

Da vi var på fjellet for noen uker siden brukte mamma og jeg to timer på å gå en runde jeg gjerne jogger på 20 min! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha elsker karbo selv, men merker kroppen har godt av å være foruten, iallefall hvete..

Spiser endel gulrotsuppe med pepperrotkrem (nam) og Thom Kai gai suppe med kylling (er det skrevet riktig?)

Ellers er det som sagt grønnsakslapskaus ( ikke sååå godt, men relativt lett fordøyelig) og kanskje fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, jeg har endelig fått igang systemet igjen! Tok duphalac hele forrige uke, med litt effekt, men du verden for ekkeft det hadde i dag! Prøver å bli flinkere til å drikke masse også, for dersom man bare tar avf middel uten å drikke godt får man bare vondt i magen og liten effekt.

Har vært på min første kontroll i dag :) Spennende å liksom få det litt mer konstantert.. Men jeg gikk på vekten på legekontoret, hadde riktignok både spist frokost og hadde klær på meg, men jeg veide 65,4 kg mot 62 kg før graviditeten. I kveld blir det tur! Og nå skal jeg på butikken å kjøpe inn frukt. Fikk veldig lyst på apelsin etter noen hadde skrevet det her inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått dilla på grapefrukt og appelsin, er vel ikke det verste:) blir tørst bare av å tenke på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her går det ikke så bra på treningsfronten om dagen.. er på min 3. dag med diare.. og aner ikke hvorfor. Er litt småkvalm, men ikke mer enn tidligere, har ikke kastet opp. Men så fort jeg prøver å spise litt går det maks 5 minutter før jeg må løpe på do og det bare renner.. (unnskyld for ekle detaljer). Men på grunn av dette er jeg slapp og har ikke kommet meg på jobb de siste dagene, og dermed ingen trening. Så vidt jeg tør å gå en liten runde ute med hunden i tilfelle jeg må på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...