Gå til innhold

Belærende tråd om ord som ikke fins


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Jeg visner litt hver gang jeg ser sikkelig jeg! Det er vel strengt tatt ikke "et ord som ikke finnes" men en helt forferdelig skrivefeil.

Sikkelig har jeg sett mangen ganger :fnise: .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mamma blir sinna når jeg nekter å stå opp om morningen, men jeg gjør det fordi"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er riktig. Jeg har flere ganger sett en annen variant: forsovet!

Jeg er glad jeg ikke gjør det så ofte. Kan ikke huske sist faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du for så vidt bare forhåndsbestemt deg for noe uten å følge reglene man på forhånd, og etter forholdene, må ta hensyn til - regelbrudd, med andre ord.

*kverulere mer*

Min utheving: Ja det er jo det som er poenget, å ta forhåndsregler betyr bare at man har tatt den på forhånd. Du driver vel ikke og tillegger ordet "forhåndsregel" andre betydninger enn det har? :popcorn:

Forhåndsregel: "regel" viser til "forhånd", dvs. regelen er at den skal tas på forhånd.

Forholdsregel: "regel" viser til "forhold", dvs. regelen er at den skal tas etter forholdene.

Så hvis man bestemmer seg på forhånd for å kle seg i shorts og deretter går ut i snøstormen, har man oppfylt forhåndsregelen. Alt den krever er at man tar den på forhånd. Den sier ingenting om å ta i betraktning hvordan forholdene er. Det gjør derimot forholdsregelen, så den har man brutt. :jepp:

Forhåndsregel er m.a.o. fullstendig ubrukelig, kan få lungebetennelse av sånt :fnise:

Oh look, it's time for my medication.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaffal, åffer, vettke (iallefall, hvorfor og vet ikke) - og ting som det gjør at det vrenger seg i meg og jeg blir irritert bare av å lese det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaffal, åffer, vettke (iallefall, hvorfor og vet ikke) - og ting som det gjør at det vrenger seg i meg og jeg blir irritert bare av å lese det.

Det heter faktisk i alle fall

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overigår - det heter i overmorgen, men i forgårs (og altså heller ikke forigårs)

Bakdeler - motsatsen til fordeler er ulemper (med mindre du faktisk mener rompe, da...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overigår - det heter i overmorgen, men i forgårs (og altså heller ikke forigårs)

Bakdeler - motsatsen til fordeler er ulemper (med mindre du faktisk mener rompe, da...)

Det er lov å si bakdel om ulempe.

Fra ordboka: bakdel

~del

1 bakre, bakerste del av noe

2 bakende (2)

3 ulempe, mots *fordel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregler - en klassiker dette: det heter forholdsregler

:kjefte: Jeg som trodde jeg hadde kontroll på skriftspråket mitt. Jeg er overbevist om at jeg har gått i den fella noen ganger.

*skamme seg dypt og inderlig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Overigår - det heter i overmorgen, men i forgårs (og altså heller ikke forigårs)

Bakdeler - motsatsen til fordeler er ulemper (med mindre du faktisk mener rompe, da...)

Det heter heller ikke "rompe", men "rumpe".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter heller ikke "svigersøster" eller "svigerbror", men derimot "svigerinne" eller "svoger".

Ordboka tillater begge deler, og det er jeg veldig glad for, ettersom det i dialekten min heter svigersøster/-bror. :jepp:

Dialekten min gjør også at jeg (og mange med meg) sier "dialekta", noe som er feil. "Dialekt" er hankjønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Jeg hadde grønn julepynt i fjord."

Vel og bra med stilig julepynt, men hvilken glede har fjorden av den?

I kategorien "ord vi skulle ønske ikke fantes i ordboka" har jeg i dag sett gangsperr. Jeg kunne til nød godtatt gangsperre, men -sperr?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje ikke dette en generelt vanlig feil men for meg som leser en del skjønnhetsblogger (ja, jeg er en sånn en....) er jeg overbevist om at håret mitt blir gråere og gråere av folk som snakker om "et palett" og "palettet"... Det høres bare helt vanvittig feil ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå er kanskje ikke dette en generelt vanlig feil men for meg som leser en del skjønnhetsblogger (ja, jeg er en sånn en....) er jeg overbevist om at håret mitt blir gråere og gråere av folk som snakker om "et palett" og "palettet"... Det høres bare helt vanvittig feil ut for meg.

... og et pinsett, pinsettet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Jeg liker å si forhåndsregler :sukk:

Jaa, "forsovet"/"forsoved" er det verste jeg har sett (eller vÆrste, en annen klassiker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...