Gå til innhold

Belærende tråd om ord som ikke fins


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

Det er vel paradoksalt å si at ordene ikke fins, når de faktisk brukes, men i ordbøkene finnes de i alle fall ikke, eller de har en annen betydning enn mange bruker dem.

Eksempel:

Humanitær vielse - det heter humanistisk

Ulumskheter - uhumskheter

Forhåndsregler - en klassiker dette: det heter forholdsregler

Kjolearmer - ermer, takk. Armene sitter fast på kroppen din

Flere eksempler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg er på tynn is og ikke har fulgt med på språket i forandring:

Tilegne noen en mening: skal vel være tillegge noen en mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effen. Som i bra. Man sier jo "ikke ueffen".

Det burde vi få slutt på.

Effen tråd forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er vel paradoksalt å si at ordene ikke fins, når de faktisk brukes, men i ordbøkene finnes de i alle fall ikke, eller de har en annen betydning enn mange bruker dem.

Eksempel:

Humanitær vielse - det heter humanistisk

Ulumskheter - uhumskheter

Forhåndsregler - en klassiker dette: det heter forholdsregler

Kjolearmer - ermer, takk. Armene sitter fast på kroppen din

Flere eksempler?

Huff og huff, vi får da virkelig tro at også en prest er humanitær :fnise: .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Konfertabel ev. komfertabel=komfortabel

Konvertabel er det nyeste jeg har sett.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstantere. Det heter konstatere.

Intrisert. Det heter interessert.

Mensensmerter. Det heter menssmerter eller menstruasjonssmerter. (Du sier vel ikke sykkelenstyre, posensuppe, halsenbetennelse?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel paradoksalt å si at ordene ikke fins, når de faktisk brukes, men i ordbøkene finnes de i alle fall ikke, eller de har en annen betydning enn mange bruker dem.

Eksempel:

Humanitær vielse - det heter humanistisk

Ulumskheter - uhumskheter

Forhåndsregler - en klassiker dette: det heter forholdsregler

Kjolearmer - ermer, takk. Armene sitter fast på kroppen din

Flere eksempler?

Forhåndsregler må snarest mulig inn i ordboka! Forholdsregler må jo uansett tas på forhånd, og da er begge alternativer like gode :fnise:

Jeg hadde ikke engang hørt om "forholdsregler" (som egentlig høres mer ut som grensesetting i et kjærlighetsforhold) før jeg registrerte meg på kvinneguiden, og får meg ikke til å skrive eller si det, selv om jeg vet det er (ordbok)riktig.

Så noen ord som ikke finnes:

Dysj - Nei, det heter faktisk dusj.

Pitte(små) - Nei, bitte(små).

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregler må snarest mulig inn i ordboka! Forholdsregler må jo uansett tas på forhånd, og da er begge alternativer like gode :fnise:

*kverulere*

Forhåndsregler sier bare at de tas på forhånd, ingenting om hva reglene er godt for. Jeg kan lese at det er meldt ti kuldegrader og snøstorm, og så på forhånd bestemme meg for å kle meg i shorts, men det er ikke særlig smart. Bestemmer jeg meg derimot i forhold til forholdene :fnise: - så kler jeg meg i varme klær. Evt. blir hjemme foran peisen. :popcorn:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg drikker kaffe, fordetom det ikke er bra for tennene mine"

Eller "fordiom"... *grøss*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*kverulere*

Forhåndsregler sier bare at de tas på forhånd, ingenting om hva reglene er godt for. Jeg kan lese at det er meldt ti kuldegrader og snøstorm, og så på forhånd bestemme meg for å kle meg i shorts, men det er ikke særlig smart. Bestemmer jeg meg derimot i forhold til forholdene :fnise: - så kler jeg meg i varme klær. Evt. blir hjemme foran peisen. :popcorn:

Men da har du for så vidt bare forhåndsbestemt deg for noe uten å følge reglene man på forhånd, og etter forholdene, ta hensyn til - regelbrudd, med andre ord. Det skulle vært forbudt! For øvrig har jeg bare forakt til overs for de som er forrykte nok til å oppføre seg slik. Er man forvirret, kan det være fornuftig å på forhånd ha en regelbok for hånden.

Å ta sine forholdsregler kan jo forholdsvis fort resultere i det samme. Selv om man kler seg etter forholdene, hjelper det fint lite mot en overraskende regnskur. Vi som på forhånd har tatt våre forhåndsregler, har jo tenkt forholdsvis grundig igjennom dette på forhånd, og derfor tatt med riktig utstyr for å være på den sikre siden; henholdsvis paraply og regnfrakk.

Om du insisterer, så kan jeg for så vidt forsone meg med å møtes på midten her. Forholdhåndsregler? Håndholdt regelbok i før/etter-klokskap? Å ta sine forhåndsregler etter forholdene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg visner litt hver gang jeg ser sikkelig jeg! Det er vel strengt tatt ikke "et ord som ikke finnes" men en helt forferdelig skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visner litt hver gang jeg ser sikkelig jeg! Det er vel strengt tatt ikke "et ord som ikke finnes" men en helt forferdelig skrivefeil.

Jeg kom akkurat på den, og fortet meg inn på tråden for å nevne den, men du kom meg i forkjøpet! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...