Gå til innhold

Ble nektet å amme på restuarant


Green Lady

Anbefalte innlegg

Kom over denne saken i aftenposten i dag, hvor en dame ble nektet å amme sitt barn på restaurant. Hun synes det var helt forferdelig, og kunne ikke skjønne hvorfor hun ikke fikk lov. Jeg på min side, synes det er helt riktig. Jeg er ikke interessert i å være vitne til at enkelte sitter og ammer rett ved der jeg spiser. Jeg synes det er uapetittelig, og rett og slett respektløst overfor de som er i samme rom. Hvis man absolutt skal gi barnet mat på restaurant, er det ikke mulig å bruke morsmelkerstattning og gi med flaske? Det er ikke alle som synes det er sjarmerende og søtt med en baby som "sutter pupp". Hva synes dere?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne diskusjonen her blir sikkert evig lang som de andre "offentlig amming"-trådene. Syns det er veldig vanskelig. Ja, det er ekkelt å se på, men ungen må jo også ha mat.. Men hvis det er mulig å få brystmelken over på en flaske før man drar hjemmefra, så er vel det den beste løsningen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at de hadde kjøpt seg flereretters middag og VIN... skulle hun amme babyen rett etter hun hadde drukket eller? Og jeg hadde nok reagert negativt om jeg var på en finfin reaturant og noen begynt å amme,iallefall om hun ikke la noe over. Er ellers ikke noe motstander av offentlig amming!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt sett ingen problemer med offentlig amming -spebarn må ha mat når de er sultne, og de fleste som ammer er ganske diskret.

Det jeg reagerer mer på i denne saken, er typen restaurant det skjedde på -har man virkelig med seg spebarn dit? Skal jeg ut og spise middag og betale såpass mye, forventer jeg en kveld uten ungeskrik...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rørende jeg å se en mor som ammer sitt barn, men det hører ikke hjemme på en resaturant. Skal babyen være med på slik plass så går det an å finne en stille og privat plass å gjøre dette på, og hvorfor i all verden ikke skaffe seg barnevakt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er i i seg selv greit de fleste steder, men her var det er fin restaurant og de drakk vin. Her er det Audhild som burde latt noen andre passet babyen mens hun og mannen koste seg med en middag med flere retter og vin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke barn, men er det ikke vanlig å vente noen timer etter alkohol før man ammer?

Syns det var riktig av servitøren å nekte henne. Hun burde ha tenkt på dette før de reiste. Eventuellt pumpet det over på flaske. Da hadde også babyen sluppet å drikke melk rett etter hun har drukket vin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke problemet hvis babyen ikke skriker og mor ammer diskret.

hva er problemet da?

jeg tar da det som en selvfølge at mor i dette bildet IKKE drakk vin om hun ammet.

Endret av ^me^
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke problemet hvis babyen ikke skriker og mor ammer diskret.

hva er problemet da?

Jeg reagerer på at det er en fin resturant,hva har et barn der å gjøre? Skaff en barnevakt:) Ungen kunne jo ha begynt å belje,det vet en aldri. Og jeg tviler på at de andre gjestene som har betalt mye for et bra måltid setter pris på det! Det er ikke alle plasser det er greit å ha med seg barn :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei åt mange rettar med mat og vin. ein ammar då ikkje med promille i blodet!

Ellers bør ein 6 månader gammal unge kunne vere hjå barnevakt, og ta morsmjølk på flaske (dei har vel brystpumper i Bergen, òg) ellers kanskje til og med eit grautmåltid? ungen er jo gammal nok for det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke problemet hvis babyen ikke skriker og mor ammer diskret.

hva er problemet da?

jeg tar da det som en selvfølge at mor i dette bildet IKKE drakk vin om hun ammet.

Hun sier jo at VI bestillte flere retter med vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei åt mange rettar med mat og vin. ein ammar då ikkje med promille i blodet!

Ellers bør ein 6 månader gammal unge kunne vere hjå barnevakt, og ta morsmjølk på flaske (dei har vel brystpumper i Bergen, òg) ellers kanskje til og med eit grautmåltid? ungen er jo gammal nok for det!

det hadde selvsagt vært beste løsning, det er jeg helt enig i, men hadde du som servitør gått å lagd sur guffe av en mor som har en rolig baby som hun ammer diskret?det synes jeg var unødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel dette en mer prinsipell debatt.

De hadde ringt på forhånd og spurt om det var OK å ta med baby. Og fått ja. Så det å ha med baby var visst ok. Men når hun skulle diskre amme, nei, da var det et problem at babyen skulle ha mat.

De kunne ikke ha barnevakt til babyen fordi hun var avhengig av mor og morsmelk.

Men prinsippet er mye enklere...

Har kvinner som ammer lov til å gå på restaurant og spise, eller er de nektet adgang med barnet så lenge de ammer barn?

Altså, er det lov å amme offentlig i Norge, eller er det ikke det?

(Er det bare lov enkelte steder, og ammende mødre får holde seg unna alle andre steder?)

Jeg for min del ser ikke problemet med at babyen spiser på restauranten, så lenge det gjøres relativt diskret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det hadde selvsagt vært beste løsning, det er jeg helt enig i, men hadde du som servitør gått å lagd sur guffe av en mor som har en rolig baby som hun ammer diskret?det synes jeg var unødvendig.

Forsåvidt enig,men syns det er unødvendig å gå til avisen med saken jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er forsåvidt greit, kommer veldig an på måten det gjøres på, kan det tenkes at noen av de andre gjestene reagerte og sa i fra til kelneren? Og helt ærlig synes jeg egentlig ikke en liten baby har noe der å gjøre, hadde det vært meg hadde jeg bedt noen om å passet babyen eller gått et mer passende sted. Jeg hadde dog ikke vært en til å si i fra, med mindre noen satt og viftet med puppen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo at VI bestillte flere retter med vin.

jeg håpte bare på at det var en dårlig formulering der hun mente at de 3 andre drakk vin og koste seg til maten.

jeg håper for guds skjyld at hun ikke hadde tenkt tanken om å amme barnet med promille i blodet.

men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke noe problem med at noen ammer og jeg ser ikke problemet. Andre gjester kan da utmerket godt se en annen vei. Jeg har ikke noe problem med å styre min oppmerksomhet når jeg er på restaurant og å ikke glane på disse delene av kroppen til kvinnelige gjester. Hvis man klager over slikt så betyr det at man har kjedelig selskap og ikke klarer å fokusere på den man er sammen med.

Noen spekulerer i om at hun ikke hadde dekket seg til. Det står i artikkelen at det hadde hun. Noen spekulerer i om at hun drakk vin. Det står ikke at akkurat hun gjorde det. Det kan godt tenkes at det kun var resten av selskapet hennes som gjorde det. Hun kjenner barnet sitt selv og mener at det bare lager lyd når det er sultent. Da får man nesten stole på at det er riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener amming offentlig burde vært lov:

Hvorfor får ikke jeg onanerer offentlig? Noen ganger blir oppfyllingen i ballene så stor, at en utblåsing ville gjort seg. Hvorfor må jeg gå på do og onanere som et troll, vil heller sitte i restauranten eller cafeen, nyte utsikten, og sprute i det fri.

Det er rimelig å forvente at du bedre kan styre ditt behov for seksuell tilfredstillelse enn en baby kan styre sitt behov for mat. Det er alment akseptert at seksuell tilfredstillelse er en privat aktivitet mens spising ikke er det. Langt de fleste vil heller assosiere amming med spising enn med onanering.

Har du behov for å onanere sammen med andre mennesker så finnes det egen klubber hvor du kan gjøre det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde selvsagt vært beste løsning, det er jeg helt enig i, men hadde du som servitør gått å lagd sur guffe av en mor som har en rolig baby som hun ammer diskret?det synes jeg var unødvendig.

Ja. Ein ammar ikkje på restauranter med dresskode, altså. Ho kunne jo eventuelt tatt seg ein tur på do eller liknande. Men målet var vel å få vere frigjort kvinne og slenge rundt på puppen sin, tenkjer eg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men prinsippet er mye enklere...

Har kvinner som ammer lov til å gå på restaurant og spise, eller er de nektet adgang med barnet så lenge de ammer barn?

Altså, er det lov å amme offentlig i Norge, eller er det ikke det?

(Er det bare lov enkelte steder, og ammende mødre får holde seg unna alle andre steder?)

Jeg synes det er greit å amme offentlig, men det er ikke alle steder det er greit å ha med barn. Så ja, konklusjonen blir at det finnes steder man som ammende mor med barn ikke er velkommen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...