Gå til innhold

Hva er deres mening om pels?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pels hører hjemme på dyrene, ingen andre steder! Det er grov dyremishandling og burde vært forbudt for leeeeenge siden!

Blir kvalm når jeg ser folk som går med svære mink-kåper ol.

Vet de egentlig hva de støtter!?

Noen gjør nok det mens andre ikke. Kjenner en som brukte pelskåpe helt frem til hun så hvordan dyrene hadde det. etter det rørte hun ikke pels igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg er mot pelsopdrett.

Imidlertid har jeg en Canada Goose-parkas, og de bruker som kjent coyotepels rundt hetten. Coyotene lever i det frie og blir jaktet for at pelsen skal benyttes, så det er grunnen til at jeg anså mitt kjøp som ok.

Jeg regner med noen kommer til å kalle meg en hykler nå, men det tåler jeg.

Du er kanskje ingen hykler, men du er uvitende vil jeg tro. De bruker fangstmetoder som er ulovlige i Norge fordi de er så grusomme, blant annet sakser. Altså er dette minst like ille som pelsdyroppdrett.

Til TS: Og ja, jeg er i mot pelsoppdrett, men er usikker på hvordan det kan løses på en god måte. Jeg skulle på den ene siden ønske at vi kunne kontrollere det såpass godt her i Norge at det ville vært greit å ha det her, det er jo fortsatt bedre enn hvordan det gjøres i enkelte andre land. På den annen side ser jeg det som totalt unødvendig, men det gjør jo ikke alle andre, så det vil jo kanskje alltid være et marked.

Edit: skrivefeil

Endret av Badabing
  • Liker 1
Skrevet

Du er kanskje ingen hykler, men du er uvitende vil jeg tro. De bruker fangstmetoder som er ulovlige i Norge fordi de er så grusomme, blant annet sakser. Altså er dette minst like ille som pelsoppdrett.

Til TS: Og ja, jeg er i mot pelsoppdrett, men er usikker på hvordan det kan løses på en god måte. Jeg skulle på den ene siden ønske at vi kunne kontrollere det såpass godt her i Norge at det ville vært greit å ha det her, det er jo fortsatt bedre enn hvordan det gjøres i enkelte andre land. På den annen side ser jeg det som totalt unødvendig, men det gjør jo ikke alle andre, så det vil jo kanskje alltid være et marked.

Ante ikke at de fanget gjesser på den måten. Skal aldri bruke noe som inneholder fjær fra gjess mer.

Pelsmarkedet vil nok alltid eksistere, en jeg skulle så inderlig ønske at dyrene kunne få leve ett verdig og fritt liv.

Gjest Badabing
Skrevet

Ante ikke at de fanget gjesser på den måten. Skal aldri bruke noe som inneholder fjær fra gjess mer.

Pelsmarkedet vil nok alltid eksistere, en jeg skulle så inderlig ønske at dyrene kunne få leve ett verdig og fritt liv.

I det jeg svarte på, var det snakk om coyotepels.

Men det ligger mye blod bak dundyner også, så det kjøper jeg heller ikke. Gjess blir ofte nappet uten bedøvelse, og deretter syr de også ofte store sår på endene/gjessene uten bedøvelse. Holder meg god og varm under filtdyna mi :)

Jeg er ikke akkurat noen dyreverner, men jeg prøver å velge etisk før jeg legger igjen penger.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Har litt delte meninger om dette egentlig.. Jeg eier ingen pelsjakker men jeg eier masse sko og vesker som er laget av skinn. Det blir vanskelig å kjøpe kvalitetssko uten at de er i skinn, mener jeg.

Det kommer også ann på hva slags dyr det er. Er det minkpels ol. får jeg skyldfølelse fordi de "brukes" kun for pelsen sin skyld og de blir ofte satt i trange bur hvor de ikke har det noe godt. Men er det fra sau, gris og elg så er det litt anderledes da man kan bruke hele dyret og ikke bare for skinnet eller ullen..

Ps(!) går man med pels, spiser man kjøtt! Har en venninde som går det med deee store pelsjakkene men kaller seg for vegeterianer? Blir ikke det litt feil?

Synes det blir en viss forskjell, da skinn fra dyr som allerede er brukt til mat ellers vil bli kastet. Man aler jo ikke opp dyr for å bruke skinnet. Når et dyr først skal slaktes, er det jo bare bra at hele dyret blir brukt. Om det ikke er greit å bruke skinn, må man gå inn på om det er greit å spise kjøtt, og det er en helt annen diskusjon.

Det blir noe annet med pels, for pelsdyra ales kun opp for pelsens skyld, og det finnes gode alternativer for pels.

I alle fall, jeg synes du kan bruke skinn med god samvittighet :)

• Liker 2
Skrevet

Hva er deres mening om bruk av pels som hatter, kåper, jakker osv? Selv kunne jeg aldri gått med det så lenge dyr blir holdt i små bur hvor de forskremt utvikler adferdsforstyrrelser.

Men hva om dyrene hadde fått lov å leve i det fri helt frem til det ble drept ( på en human måte )? Ville noen av dere som egentlig er imot valgt å gått med det da, eller ville dere fremdeles holdt dere unna?

Jeg er totalt pelsmotstander (bortsett fra nå pelsen går rundt og sier "murr murr" og lignende :) ) og er ikke noe glad i fuskepels heller (selv om det er fuskepels på den nye, fine vinterjakka mi :sjenert: ). Syns store pelskåper og pelshatter er veldig stygt, uansett hvordan dyrene har hatt det i forkant.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er totalt pelsmotstander (bortsett fra nå pelsen går rundt og sier "murr murr" og lignende :) ) og er ikke noe glad i fuskepels heller (selv om det er fuskepels på den nye, fine vinterjakka mi :sjenert: ). Syns store pelskåper og pelshatter er veldig stygt, uansett hvordan dyrene har hatt det i forkant.

Pels er best når den murrer og mjauer :rodmer:

Endret av Hikken
  • Liker 2
Gjest HunterLady
Skrevet

Apropos pels.. Så på Kid Interiør at de hadde pledd i ekte chinchillapels! Jeg trodde ikke de solgte ekte varer??

Skrevet

I det jeg svarte på, var det snakk om coyotepels.

Men det ligger mye blod bak dundyner også, så det kjøper jeg heller ikke. Gjess blir ofte nappet uten bedøvelse, og deretter syr de også ofte store sår på endene/gjessene uten bedøvelse. Holder meg god og varm under filtdyna mi :)

Jeg er ikke akkurat noen dyreverner, men jeg prøver å velge etisk før jeg legger igjen penger.

Åja, da så :) Men tror jeg velger å holde meg unna alikevel :)

Skrevet

fullstendig unødvendig i dag,da vi har mer enn nok av varme klær

Dyreplageri deluxe som byr meg kraftig i mot .

Å bruke dyr bare til pynt,synes jeg ikke noe om.Bruke enorme mengder energi osv på slik når det finnes andre alternativer er tull. Bransjen er ikke kjent for å ha rent mel i posen og jeg tviler på at dyrene faktisk ville fått det mye bedre selv med en forbedret lovendring

Å spise dyr er en annen debatt,men å bruke hele dyret når en først slakter,synes jeg er fint.

Se på eskimoer ,de bruker så og si alt på dyra når de først dreper ..( i alle fall fra hva jeg kan huske)

• Liker 1
Skrevet

Sier bare nei, nei og atter nei! Uansett pels, oppdrett, livskvalitet osv, nei! Det er det verste et menneske kan kle seg med, et (ok, ikke bare et, men flere titalls) dødt dyr! Fyameien..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i mot all pels som kommer fra pelsindustrien og ville aldri gått med det!

Det er visse ting en må se bort i fra: det er ikke all pels der ute som kommer i fra hyklerier som pelsindustrien.

• Liker 1
Gjest only me
Skrevet

Er imot all oppdrett for pelssalg. Alle pelsoppdrettere burde vært nedlagt.

Når det er sagt skjønner ikke jeg ihvertfall, at vi i 2011 ikke kan fremstille pelser bare kunstig istedenfor. Dessuten har vi jo all slags klær tilgjengelig så det burde være unødvendig å pine de stakkars dyra på denne måten for å gå i rådyre pels av forpinte dyr.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg mener at de som går rundt med ekte pels støtter dyremishandling.

Måten de behandler dyrene på i pelsindustrien er skikkelig kvalmende og sjokkerende. :nei: Jeg støtter virkelig ikke pelsindustrien og man kan fint skaffe seg klær i dag som ikke er av ekte pels, som er like varme. Må noen på dø og liv bruke pels, så bruk fakepels da vel. Jeg synes det er trist at man skal torturere og drepe uskyldige dyr for å lage klær.

Endret av smalls
Skrevet

Pelsdyrindustrien over hele verden burde vært nedlagt, og det skulle vært fellingstillatelse på de som prøver å selge tortur i form av pels.

• Liker 2
Skrevet

Måten de behandler dyrene på i pelsindustrien er skikkelig kvalmende og sjokkerende. :nei: Jeg støtter virkelig ikke pelsindustrien og man kan fint skaffe seg klær i dag som ikke er av ekte pels, som er like varme. Må noen på dø og liv bruke pels, så bruk fakepels da vel. Jeg synes det er trist at man skal torturere og drepe uskyldige dyr for å lage klær.

Visste ikke at jeg støtter dyremishandling. Men takk for opplysningen, da lærte jeg noe nytt om meg selv :)

Nei forresten, ingen klarer å gi meg dårlig samvittighet for at jeg bruker noe jeg arvet etter min samboers avdøde mor. Etter at smykkene vi hadde ble stjålet er det det eneste han har igjen etter moren sin(av fysiske ting).

• Liker 1
Gjest CrazyCatlady
Skrevet

Jeg er imot pelsdyroppdrett.Ville dyr som har behov for å bevege seg på store områder blir puttet i små bur og der må de stå hele livet.

Helt forjævlig syns jeg det er,men syns jeg hørte noe om at de var en oppsving i denne bransjen nå så :sukk:

Gjest CrazyCatlady
Skrevet

Visste ikke at jeg støtter dyremishandling. Men takk for opplysningen, da lærte jeg noe nytt om meg selv :)

Nei forresten, ingen klarer å gi meg dårlig samvittighet for at jeg bruker noe jeg arvet etter min samboers avdøde mor. Etter at smykkene vi hadde ble stjålet er det det eneste han har igjen etter moren sin(av fysiske ting).

Poenget er jo at selv om pelsen du bruker er arvet så gir det et signal om at du støtter pels og ingen andre kan vite om pelsen du bruker er ny eller gammel.

• Liker 3
Skrevet

Helt enig! For meg spiller det ingen rolle om pelsen er 2 eller 80 år.

Når man går med pels gir man signal om at det er ok, og for meg er det ikke ok.

• Liker 4
Skrevet

Poenget er jo at selv om pelsen du bruker er arvet så gir det et signal om at du støtter pels og ingen andre kan vite om pelsen du bruker er ny eller gammel.

Har skrevet tidligere i denne tråden at jeg aldri hadde kjøpt pels selv. Støtter heller ikke pelsdyroppdrett men så lenge det er lov å selge pels i Norge er det bedre at denne industrien holder til her enn at man kjøper pels fra f.eks Kina der man ikke har noen kontroll over hvordan dyrene har det.

Skal sies at denne pelsen jeg har brukt to ganger kun er brukt i forbindelse med familieselskaper, går jo ikke rundt med den i byen heller liksom. Og hvordan kan man vite at pelsen er ekte? Kunne jo vært fake også. Det vet man heller ikke før man har spurt. Men skjønner at det er vanskelig å sette seg inn i andres situasjon og meninger(til tross for at de ikke er så forskjellige). Ikke alltid lett å se saken fra to sider.

Hvor mange her så forresten debatten ang pelsdyroppdrett på NRK? En stund siden, den ble vist da denne debatten gikk for fullt. De som ikke klarte å holde seg saklig og komme med gode argumenter var de som var imot pelsdyroppdrett. Var nesten flaut å høre hva slags argumenter og svar de kom med.

Her er linken, se den!!

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/685058/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...