Gjest Hikken Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Hva er deres mening om bruk av pels som hatter, kåper, jakker osv? Selv kunne jeg aldri gått med det så lenge dyr blir holdt i små bur hvor de forskremt utvikler adferdsforstyrrelser. Men hva om dyrene hadde fått lov å leve i det fri helt frem til det ble drept ( på en human måte )? Ville noen av dere som egentlig er imot valgt å gått med det da, eller ville dere fremdeles holdt dere unna?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Jeg går ikke med pels, men jeg har ekte saueskinn hjemme, opptil flere. Jeg hadde aldri gått med pels fra dyr som er oppavla til å bli nettopp det, pynt for noen. Saueskinna mine stammer fra mine egne sauer som jeg har sendt til slakt når de har blitt for gamle eller syke, og fått i retur. Da synes jeg det er greit, sauen skulle uansett slippe og få dø etter et langt godt liv, det var aldri en plan at jeg bare ventet på selve skinnet. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Hva er deres mening om bruk av pels som hatter, kåper, jakker osv? Selv kunne jeg aldri gått med det så lenge dyr blir holdt i små bur hvor de forskremt utvikler adferdsforstyrrelser. Men hva om dyrene hadde fått lov å leve i det fri helt frem til det ble drept ( på en human måte )? Ville noen av dere som egentlig er imot valgt å gått med det da, eller ville dere fremdeles holdt dere unna? jeg er meget imot pels! Da dyret KUN avles opp til det.. Hadde ikke brukt det uansett. MEN jeg er fortsatt veldig negativ til oppdrett av dyr generelt, jeg syntes vi skylder dyrene mye mer en trange bur, forferdelig reise til slakt og div andre betenkeligheter!! Jeg har kuttet ut nesten alt kjøtt, prøver og finne vilt/ og de som selger fra frittgående dyr med mulighet til gårdslakt! Det er ikke lett, men en dag håper jeg og kunne kalle meg vegitarianer. DEtte var en liten avsporing, men endog en liten forklaring på at det er ikke bare pels jeg er i mot.. Da jeg regner med "hva med de stakkars hønene osv". 4
frøkna Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Jeg ville fortsatt ikke gått med det. Jeg syns det uansett ser ganske makabert ut å gå rundt i, og det er umulig og vite hvilke dyr som ble behandla pent og ikke, og jo flere folk som går med det jo fler kan folk legge merke til det og synes det er pent. Har en venninne som går med pels som er arvet av en oldemor, hun syns det er greit siden dyret døde for veldig lenge siden, men for meg blir det en prinsippsak, og drepe ett dyr kun for pels er for meg ikke greit. Med det sagt er jeg ikke imot pels eller skinn fra dyr som slaktes og blir spist. (f.eks ku) ikke at det ikke er synd på kuene, men sånn er livet tenker jeg da, mat må man jo ha, og om man bruker skinnet eller pelsen og da, ja da er det bare bra at man bruker hele dyret. men å dra av pels eller skinn på ett dyr man skal bare kaste resten er stygt og urettferdig.
Gjest Silvermist Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Jeg er mot pelsopdrett. Imidlertid har jeg en Canada Goose-parkas, og de bruker som kjent coyotepels rundt hetten. Coyotene lever i det frie og blir jaktet for at pelsen skal benyttes, så det er grunnen til at jeg anså mitt kjøp som ok. Jeg regner med noen kommer til å kalle meg en hykler nå, men det tåler jeg.
Gjest Doh Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Jeg ville aldri kjøpt det selv, men jeg har en minkpels etter min samboers avdøde mor. Den har jeg brukt et par ganger uten at jeg får noe dårlig samvittighet for det. Hun døde før jeg møtte samboeren min og den hang i skapet i tre-fire år før jeg begynte å bruke den. Ikke kommer den til å bli solgt heller da den har affeksjonsverdi for samboeren min. Hadde aldri trodd jeg kom til å bruke pels før jeg fikk låne den da...
Chiyo Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Ekte pels er jeg helt i mot. Noen ganger ser pels er bra ut på enkelte klær, men jeg hadde aldri gått i det om det var ekte. Falsk pels ser helt lik ut. Jeg vet at mange bruker argumentet at ekte er mye varmere, men om det er varmen en tenker på, finnes det andre ting en kan gå i. 1
Gjest Flowerbomb Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Har litt delte meninger om dette egentlig.. Jeg eier ingen pelsjakker men jeg eier masse sko og vesker som er laget av skinn. Det blir vanskelig å kjøpe kvalitetssko uten at de er i skinn, mener jeg. Det kommer også ann på hva slags dyr det er. Er det minkpels ol. får jeg skyldfølelse fordi de "brukes" kun for pelsen sin skyld og de blir ofte satt i trange bur hvor de ikke har det noe godt. Men er det fra sau, gris og elg så er det litt anderledes da man kan bruke hele dyret og ikke bare for skinnet eller ullen.. Ps(!) går man med pels, spiser man kjøtt! Har en venninde som går det med deee store pelsjakkene men kaller seg for vegeterianer? Blir ikke det litt feil? 1
Gjest HunterLady Skrevet 29. august 2011 #9 Skrevet 29. august 2011 Jeg har ingenting imot pelsoppdrett dersom det foregår mest mulig humant. Helt humant blir det uansett aldri, derfor jeg sier "mest mulig". 1
She_Leiva Skrevet 29. august 2011 #10 Skrevet 29. august 2011 Jeg går ikke med pels, rett og slett fordi jeg ikke synes det er særlig pent. Hadde aldri tatt på meg en pels der jag hadde visst at dyret/dyrene hadde lidd i små bur o.s.v, men om jeg hadde vært sikker på at dyret hadde enten dødd av seg selv eller blitt avlivet på en human måte (der det var nødvendig) hadde jeg ikke hatt sååå store problemer med det.
Gjest Hikken Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 Er det minkpels ol. får jeg skyldfølelse fordi de "brukes" kun for pelsen sin skyld og de blir ofte satt i trange bur hvor de ikke har det noe godt. Er enig der, synes det er hjerteskjærende å se små mink sitte i trange bur
Gjest Hikken Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 Jeg er mot pelsopdrett. Imidlertid har jeg en Canada Goose-parkas, og de bruker som kjent coyotepels rundt hetten. Coyotene lever i det frie og blir jaktet for at pelsen skal benyttes, så det er grunnen til at jeg anså mitt kjøp som ok. Jeg regner med noen kommer til å kalle meg en hykler nå, men det tåler jeg. Jeg synes ikke du er en hykler. En Coyote har jo levd i det fri og hatt ett godt liv før det ble drept, mens pelsdyr sitter i små bur hele livet.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #13 Skrevet 29. august 2011 Pels er helt meningsløst (annet enn for dyrene den sitter på), derfor ser jeg ingen grunn til å bruke det eller støtte industrien. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #14 Skrevet 29. august 2011 Sterk motstander av all pels! Uansett om dyret har levd fritt eller ei... Skinn kjøper jeg heller ikke! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #15 Skrevet 29. august 2011 Jeg er mot pelsopdrett. Imidlertid har jeg en Canada Goose-parkas, og de bruker som kjent coyotepels rundt hetten. Coyotene lever i det frie og blir jaktet for at pelsen skal benyttes, så det er grunnen til at jeg anså mitt kjøp som ok. Jeg regner med noen kommer til å kalle meg en hykler nå, men det tåler jeg. Men hva med fjærene fra gjess som drepes for at du skal få jakken din? 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #16 Skrevet 29. august 2011 Sterk motstander av all pels! Uansett om dyret har levd fritt eller ei... Skinn kjøper jeg heller ikke! Glemte dun! Det er også uaktuelt.
Gjest Silvermist Skrevet 29. august 2011 #18 Skrevet 29. august 2011 Men hva med fjærene fra gjess som drepes for at du skal få jakken din? Spørsmålet fra TS gjelder pels, ikke fjær, og jeg svarte ut fra det. For å svare deg så har jeg ikke noe prinsippielt mot bruk av gåsefjær.
forum88 Skrevet 29. august 2011 #20 Skrevet 29. august 2011 Pels hører hjemme på dyrene, ingen andre steder! Det er grov dyremishandling og burde vært forbudt for leeeeenge siden! Blir kvalm når jeg ser folk som går med svære mink-kåper ol. Vet de egentlig hva de støtter!? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå