Gå til innhold

Hvor mye mat spiser de?


O'hara

Anbefalte innlegg

Ja, som sagt, jeg lurer på hvor mye mat en baby på 9 måneder spiser?

Frøkna vår spiser nesten ikke fast føde, vil ikke ha.. I starten spiste hun hisegrøt og avokado med stor glede. Nå, vel, hun spiser ulike ting, tomat, avokado, erter og brokkoli, egg, brød og slikt, men det er ikke store mengdene.

Dette resulterer selvsagt i at hun spiser mye på nettene. Noe som ikke er et stort problem i seg selv, vi sover oss gjennom store deler av ammingen, men det er vel greit at de begynner med litt mer fast føde? :vetikke:

Hun er overhodet ikke tynn, så hun får i seg nok næring fra melken min, men det kunne være kjekt om hun kanskje begynte med litt mer fast føde, også grunnet at det da ville være lettere for andre å passe henne.

Noen som har noen innspill?

Jeg er fortsatt i permisjon, og vil være det ut året, så det å amme henne såpass mye er i seg selv ikke noe problem, men frøkna kan vel ikke leve i "evigheter" på "bare pupp"?? :klo:

Samtidig, jeg kan jo ikke tvinge i henne mat heller. Hun får tilbud om annen mat flere ganger i løpet av dagen, ulike retter, søtpotet, gulrøtter, svisker, brød, kjeks, plommer, banan, risgrøt, kjøtt, fisk, ja det meste så lenge det ikke er for søtt eller salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Jeg hadde fortsatt å tilby henne forskjellig :) Så lenge hun legger fint på seg og du kan amme henne så mye hun vil hadde jeg ikke tenkt så mye på det.

Får hun skive? Noen synes det er mer stas når de får det og kan spise selv.

Ellers hadde jeg ikke funnet frem noe annet om hun nekter det hun blir servert. Lag en måltidsrytme; frokost, lunch, middag, kvelds og gi en ting. Som sagt - så lenge hun legger fint på seg. Jeg likte veldig godt måltidsregelen; mamma bestemmer hva som serveres, liten bestemmer hvor mye som spises :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir tilbydt skive hver morgen, og også i løpet av dagen.

Og ja, vi bruker samme regelen her, vi bestemmer hva, hun bestemmer hvor mye. Men, jeg tenkte det kanskje ikke var så lurt å amme henne såpass mye? :vetikke:

Synes bare at "alle" andre gir mer fast føde enn hva vi gjør.. Og, i mitt hode, så tenkte jeg at det da er noe jeg ikke får til, og at det er bedre å gi mer fast føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Så lenge hun ikke vil ha mer fast føde, så er det ikke lurt å tvinge det inn - mener jeg (og da igjen så lenge barnet legger greit på seg). Hadde amma så mye hun ønsket jeg :) En gang vil hun spise mer fast føde - noen er bare tregere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funket for oss var å tilby samme mat til samme tid hver dag.

Altså:

grøt etter morgenduppen, brød klokken tolv, matglass klokken 14.30 og grøt klokken 18.

Hun fikk samme type matglass i 10 dager så byttet vi til neste type og holdt på med den i 10 dager osv...

Dette har funket for meg, svigerinnen min og bestevenninnen min.

Barna bruker visstnok 10 dager på å venne seg til en smak.

Nå spiser knøttet mitt og barna deres mat med "alle" smaker og er veldig glad i å prøve nye ting. Alle 3 var helt anti mat lenge! :)

Håper det funker for dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh!

Jeg har ikke gitt det samme hver dag.. Greit brød har jo vært det samme, men jeg har variert litt på andre ting. Du vet, på seg selv kjenner man andre :kari:

Jeg synes nemlig det er litt kjedelig med det samme hver dag.. :sjenert:

Skal prøve å være litt mer tålmodig! Takk for innspill :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Jeg har heller ikke gitt den samme middagen hver dag. Har ikke vært noe problem her :) Men det er det samme til hvert måltid. Om morgenen er det brød, så grøt til lunch, så middag også yoghurt med gryn til kvelds. Men ikke samme smaken grøt, middag eller yoghurt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav også forskjellig til å begynne med, men da fikk vi ikke ned noenting! Etter at jeg hadde en lang stund med samme mat så løsnet det og nå har hun spist alt de siste 2 månedene. :)

Nå er det forskjellig hver dag, for jeg er helt enig i at det er kjedelig med det samme hver dag, men siden disse små trenger tid til å lære seg å like nye smaker så fikk jeg dette tipset. :jepp:

jeg var konsekvent på type grøt også. ikke bare matglasset. føler seg litt kjip når man gir kjøttkaker 7dag på rad, men plutselig løsnet det altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...