Gå til innhold

Vann til baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å tilby vann til datteren min nå som vi har begynt med grøt. Helsesøster anbefalte lunkent vann, men jeg glemte å spørre om vannet skulle kokes og avkjøles, eller kun varmes opp i en kjele. Har noen erefaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er hun? Om hun er over 6 mnd og dere har bra vann fra springen sså ville jeg ikke kokt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 5 mnd.

Tror nok jeg koker opp og avkjøler i starten i alle fall.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Er hun fem måneder så anbefales det å koke vannet for så å avkjøle. Men har aldri hørt at det trenger å være lunkent. Ville prøvd kaldt jeg og heller gitt det lunkent om hun ikke vil ha kaldt. For snart vil det jo bli servert fra springen og da må man jo gi kaldt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg prøver meg litt fram. Liker hun kaldt vann, får hun det :) Sant som du sier, pysepusen, etterhvert blir det jo kaldt vann fra springen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøsteren som jeg har nesten kriminaliserte meg da jeg sa jeg hadde gitt knøttet vann. For det anbefalte de ikke nei! men siden jeg hadde gitt han det så jaja, da var det ikke noe å gjøre med det. Knøttet er snart 6 mnd og synes vann er godt!

Tror det verserer litt forskjellige anbefalinger fra helsesøster til helsesøster.

By the way....Jeg koker og avkjøler vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koker, og kommer til å gjøre det lenge ennå. Vår er 6 mnd. Hun får kun kaldt vann, og bjelmer nedpå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var begrunnelsen for at det var fyfy å gi babyen din vann?

Har det noe med nyrene å gjøre? Er tanken at all væske skal ha næring i den alderen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ganske vag i svaret, men nevte at det ikke var noe næring i det. Og såpass skjønner jeg og da. Jeg gir det jo ikke i stedenfor mat, og han har stortsett fått det på varme dager (i den grad det finnes her i Norge :fnise: ) fordi han er en varm baby.

vet forøvrig om babyer som fikk vann rett fra springen på føden, så som jeg sa tidligere så verserer det nok forskjellige meninger om vann og baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på sykehuset spurte jeg barnepleieren vi hadde om akkurat dette. Jeg fikk beskjed om at min nyfødte godt kunne få kaldt vann rett fra springen så lenge vannet hadde rennt en stund. Jeg har ikke kunnet amme og barnepleieren sa at det kanskje var lurt å gi datteren min litt vann i de varmeste sommer månedene. Rett og slett fordi du ikke kan regulere vesken i melken når du bruker mme på samme måte som den blir regulert av kroppen din når du ammer. Men har hørt mye forskjellig, så kan hende barnepleieren vår var helt på jordet for alt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer og fikk beskjed om at jenta mi ikke trenger vann så lenge hun får spise når hun selv vil, da styrer de det selv og får i seg det de trenger. Og fordi de gjerne drikker seg "mette" på vann, så skulle jeg ikke gi mer enn bare litt for å venne henne til smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: jenta var 3 mnd når jeg spurte, er 5 mnd nå og "full"ammer fortsatt (hun får smaksprøver men alle måltider er melk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt frøkna her kaldt vann fra springen fra hun var omtrent 5 måneder. Da vi var på ferie ga jeg henne ofte vann om hun var varm, greit de kanskje drikker seg mett på det, men jeg tenker at det er fornuftig å gi babyer vann også.

Frøkna vår elsker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var påhelsestasjonen sist, spurte jeg om jeg skulle gi vann til grøten.Men helsesøsteren sa att jeg skulle gi melk til grøten i hvertfall til hun var 6 gmnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de ulike rådene også avhenger av størrelsen på babyen. Har du en liten unge som ligger under middelverdien, vil muligens rådene fra hs være mer at man ikke skal gi vann, men heller melk. Jeg har en baby som ligger nå på 80-percentilen, og om hun får litt vann istedenfor melk noen ganger, vel det skader ikke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...