Gå til innhold

Spontanabort


mkm

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en spontanabort 9 juli i år. Jeg blødde deretter i 3 uker. Har lest på mange forum at mensen kommer etter 4-6 uker etter SA. Men er det etter man slutter å blø, eller skal man telle fra den dagen man mister?? Har lest at man bør vente en mens før man blir gravid igjen. Jeg har så lyst å prøve på igjen og er lei av å vente på mens :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor fort mensen kommer tilbake kan variere ganske mye. Kommer an på hvor langt du var på vei og hvordan kroppen din fungerer. Man teller fra man mister.

Jeg mistet veldig tidlig (4+3) og fikk eggløsning som normalt 14 dager etter det. Ble gravid igjen før jeg rakk å få mensen.

Rådene om å vente en syklus er gammeldagse og blir stort sett ikke gitt lenger. Hovedpoenget var at det skulle være lettere å bestemme termin. Kroppen blir ikke gravid før den er klar! Så med mindre du har en spesifikk anbefaling med en spesiell grunn, så ville jeg bare satt i gang prøvingen så snart dere er klare for det selv.

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også gravid med en gang etter SA (rakk ingen mens altså), og det har gått helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen i går :) Men vet dere som har hatt en SA før, om sjansene er store for at det skal hende igjen? Jeg er så utrolig redd for det en gang til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen i går :) Men vet dere som har hatt en SA før, om sjansene er store for at det skal hende igjen? Jeg er så utrolig redd for det en gang til :(

Jeg fikk beskjed om at én spontanabort ikke gjorde det noe mer sannsynlig at det skulle skje igjen sammenlignet med om man aldri hadde abortert. Dersom man er så uheldig og opplever to spontanaborter er risikoen for at det kan skje igjen noe høyere, men selv da regner man det som tilfeldig. Det er først når man har hatt tre stk. at man begynner å gjøre undersøkelser.

Jeg forstår frykten for at det skal skje igjen, men det er samtidig ganske mange som opplever én spontanabort for så å bli vellykket gravid flere ganger etterpå. Det er nok vanligere enn man tror, men ikke alle snakker om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok vanligere enn man tror, men ikke alle snakker om det.

Det kan du trygt si!

Og ja, SA er veldig vanlig. Så gå det som regel bra med påfølgende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...