Gå til innhold

Bekkenløsning og trening


jordbær83

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i uke 21 nå og har trent jevnlig ca 2 ganger i uken i svangerskapet. Både styrketrening og jogging. Forrige uke merket jeg vondt i bekkenet dagen etter joggetur. Det merket jeg nå denne uken også, og kom da til å tenke på at dette muligens er begynnende bekkenløsning. I helgen gikk jeg mye i byen, og kjente da også at det gjorde noe vondt. Er det noen som har noen anbefalinger om hva jeg bør gjøre nå? Slutte å jogge? Gå turer i stedet? Eller være mest mulig i ro for å unngå at det blir verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om du tilhører noe senter. Men for min del er jogging nå ut. Og utfall fremover. Egentlig alle øvelser der beina beveges i gå-retning. Mens å gå på saltimer går veldig mye bedre, for for min kropp funker det veldig godt med kneløft og med bredbeinte knebøy, vanlige knebøy o.l. 25 uker her, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har ingen tro på å være mest mulig i ro. Særlig ikke siden du er vant til å trene. Men kanskje du må tenke alternativt. Svømme f. eks. Jeg tror for min kropp at froskespark i vann vil være mulig. Spinning er det mange som liker godt, og der kan du tilpasse høyden på håndtakene slik at du ikke klemmer på magen. Tenker spinning siden du liker kondistrening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Enig i at det sikkert er lurt å trene videre - men da får jeg holde meg unna jogging da. Trener på et senter ja, så kan prøve meg på andre ting. Spinning skal prøves da. Er bare så enkelt å løpe en tur ute med hunden, men gjør det vondt verre så er det jo ikek verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Helt i begynnelsen da jeg fikk bekkenløsning (før jeg fikk treningsforbud) fikk jeg beskjed om å sykle og å svømme samt litt styrketrening. Gåturer i raskt tempo samt joggeturer var FY-FY! Du kan jo bestille en time hos manuellterapeut eller fysioterapeut med spesialisering innen bekken(løsning) som kan veilede deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fokusert på styrketrening og evt. svømming. Styrektrening er svært viktig når man er gravid, spesielt trening av korsrygg og kjerne-/magemuskulatur. Sterk muskulatur i denne reginonen gjør at man lettere unngår svai i korsryggen, som gjør at man igjen unngår "vippen" bakover som bekkenet lett får når magen blir stor. Denne vippen kan medføre (større) bekkensmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ashley_Johanna

Jeg hadde bekkenløsning og fikk spinning i hjemmelekse fra fysioterapeuten! Det hjalp veldig for meg i hvert fall, det tøyde området så det ikke gjorde så vondt. Svømming kunne jeg ikke, følte at bena gikk ut av ledd hvis jeg svømte på den vanlige måten i hvert fall.

Fysioterapeuten sa at hvis det å gå lenge eller stå var det som gjorde mest vondt, var det fordi det var noen mm forskjell på benlengden. Så når man går på flatt underlag(asfalt, kjøpesentre)vil denne lille forskjellen føre til vond bekkenløsning. Det man må gjøre da er å unngå å gå mye på slike underlag (unngå kjøpesentre og turer i byen, gå heller tur i marka)og gjør andre ting som feks sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigste er å lytte til kroppen. Kjenner du at du får vondt av noe så gjør du det ikke. Jeg ville tatt kontakt med fysio/manuellterapaut med peiling på bekkenløsning for å få øvelser og input om hvordan du kan gjøre ting i det daglige.

Er ikke alle som klarer å sykle desverre, jeg klarte det fint, men der jeg gikk på trening pga bekkenløsningen var det svært mange som ikke klarte å sykle. Svømming fungerte ikke for meg, dvs jeg kunne svømme crawl eller ligge på brett og padle med beina, men frosketak gjorde vondt verre. Bassengtrening med fysio var fantastisk, deilig å være i vann uten at det gjorde vondt. Gå var pyton for min del, jeg tok mye kollektivt i korte strekninger som jeg vanligvis ville gått og har brukt mange måneder etter fødsel på å trene opp "hverdagsmusklene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bekkenløsning tidlig i svangerskapet og gikk med krykker siste to mnd, men trente to ganger i uka fram til fødselen (med fysioterapeut) Vi begynte med tur i terrenget med staver som oppvarming, deretter hadde vi styrketrening og uttøyning i sal.

Det går fint an å trene med bekkenløsning, man må bare tilpasse det.

Enkelte vondter er ikke farlige, andre er mindre gunstige. Det kan kanskje hjelpe med et støttebelte? (Det tror jeg hjelper mest om man har mest smerter fram mot symfysen)

(Ellers kan det hjelpe å ha en stol du sitter på under av og påkledning, unngå å stå for lenge under matlaging. Vasking av gulv er best med mop som gir mindre motstand, gå ut av bilen med bena samlet..osv) Be legen om henvisning til fysio om du tror du begynner å få bekkenløsning. Det er ingen vits i å vente med det, siden mange steder har lang venteliste!

Lykke til! Håper du ikke får det for ille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...