Gå til innhold

Helsekontroller av baby etter kommet hjem fra sykehus


LadyInRed

Anbefalte innlegg

hvordan følges det nyfødte barnet opp av helsestasjonen den første tiden etter at man er kommet hjem fra sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss tok helsestsjon en telefon etter de fikk papirene våre fra sykehuset. Men lurer du på noe er det bare å ringe til de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Helsesøster ringte en ukes tid etter fødselen (da de hadde fått fødselsmeldingen fra sykehuset) og avtalte hjemmebesøk. Tror hun kom da han var halvannen uke. Da han var 2 og en halv uke var vi på barselgruppe på helsestasjonen. Etter det var det vanlige kontroller; 6 uker, 3-4-5-6-9-12-15-mnds-kontroll :) Ellers så hadde vi åpen helsestasjon en gang i uken hvor vi kunne komme uten timeavtale samt at det alltid er lov å ringe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Først hadde vi ett besøk på sykehuset noen dager etter hjemkomst. Det var pga at vår hadde gulsott, og de måtte følge litt ekstra med pga det (så dersom det er noe ekstra, så må du regne med en tur eller to ekstra tilbake til sykehuset).

Utenom det så ringte helsesøsteren her etter en uke-halvannen. Da fikk jeg valg mellom hjemmebesøk eller besøk på helsestasjonen. Vi valgte hjemmebesøk, noe som var veldig greit. Da tar de med seg vekt etc. og så kan de si noe om innemiljøet samtidig. Det var veldig greit for oss, for vi hadde det rett og slett alt for varmt :fnise:

Så kommer det veldig an på behovet for ditt barn. Jeg hadde en liten jente, og det var viktig at vi fulgte med på vektoppgangen hennes, så jeg gikk til helsestasjonen og veide annenhver uke. Det gjorde jeg uten helsesøster tilstede.

Du får tilbud om du vil være med på barselgrupper på helsestasjonen. De er hyppige i begynnelsen, og blir så sjeldnere etterhvert som barnet blir større. Jeg syns det var veldig greit å være med på som førstegangsmor. De tar også vaksinene i forbindelse med datoene til barselgrupper. Dersom du ikke ønsker barselgrupper, så blir du innkalt til vaksiner som vanlig.

Så er det en viss oppfølging av lege. Jeg husker ikke hvor ofte det er, men da kommer legen til helsestasjonen, og sjekker at utviklingen av barna er riktig. Jeg tror det har vært to timer med det her, men tør ikke si det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vil bare kommentere to ting:

- ikke alle har med vekt til hjemmebesøk

- vi hadde kun første møtet med barselgruppa på helsestasjonen. Etter det møttes vi ute på kafé og hadde timer hos hs alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Her kom HS på hjemmebesøk da babyen var 11 dager.

Jeg stakk innom helsestasjonen når hun var3 uker for en vektmåling, men ellers skal hun ikke på kontroll igjen før hun er 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare kommentere to ting:

- ikke alle har med vekt til hjemmebesøk

- vi hadde kun første møtet med barselgruppa på helsestasjonen. Etter det møttes vi ute på kafé og hadde timer hos hs alene.

Samme er det på vår helsestasjon. Ingen veiing på hjemmebesøket etter fødsel og kun første barseltreff foregår på helsestasjonen, deretter er det opp til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for å være ny, men:

-Hva er egentlig en "helsestasjon"? Er det kun damer der? Ingen leger?

- Kan man velge å gå til slike kontroller hos fastlegen med babyen, fremfor stasjoner og jordmødre?

- "Hjemmebesøk" Eh, det er obligatorisk for alle, og blir ikke avtalt tidspunkt på forhånd? Kan man frabe seg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Unnskyld for å være ny, men:

-Hva er egentlig en "helsestasjon"? Er det kun damer der? Ingen leger?

- Kan man velge å gå til slike kontroller hos fastlegen med babyen, fremfor stasjoner og jordmødre?

- "Hjemmebesøk" Eh, det er obligatorisk for alle, og blir ikke avtalt tidspunkt på forhånd? Kan man frabe seg dette?

- helsestasjon er et sted hvor helsesøstrene har kontorene sine. Det er ikke bare damer der, og hos oss er det leger til stede noen dager i uka (man har legesjekk på enkelte av kontrollene).

- man kan nok ha kontroller hos fastlegen, men h*n er jo ikke like god på (sped)barns utvikling som helsesøstre som er utdannet i nettopp dette. Det er derfor man går til helsesøster og i tillegg har legesjekk. De har forskjellige spesialområder.

- man må ikke ta i mot hjemmebesøk, men det er jo kun for å vise at man er der for de som nettopp er blitt foreldre... og jo, man avtaler tidspunkt. De er veldig klar over hvordan man har det som nybakte foreldre :)

Men hvorfor skal man ikke ville ta i mot den hjelpen/rådene man kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Unnskyld for å være ny, men:

-Hva er egentlig en "helsestasjon"? Er det kun damer der? Ingen leger?

- Kan man velge å gå til slike kontroller hos fastlegen med babyen, fremfor stasjoner og jordmødre?

- "Hjemmebesøk" Eh, det er obligatorisk for alle, og blir ikke avtalt tidspunkt på forhånd? Kan man frabe seg dette?

Det er der helsesøstrene har kontor, noen steder er vel jordmoren på samme sted også :) Der er som regel stort venterom med leker og stellebord. Her kan man sitte å amme, man kan skifte på og veie babyen. Mange har treff der, sammen med de andre kvinnene som fødte rundt da du gjorde. Så man kan prate om erfaringer, og få tips og råd med jordmoren.

Det er også her man kommer for vaksinasjoner til babyen.

Tror det meste er frivillig, så en kan gå på det en vil.

Her jeg bor ligger helsestasjonen vegg i vegg med legekontoret - veldig praktisk :)

Tror ikke man kan gå til legen for dette.

Hjemmebesøk er obligatorisk noen steder, men andre steder kan man vele å heller komme på helsestasjonen for vektmåling.

De lager et skjema for barnet ditt og skriver inn høyde og vekt for å passe på at en følger kurven sin og vokser som en skal. Greit å følge med sånt, for om noe ikke er som det skal er det beste å finne ut av det tidlig ;)

Hoftene for eksempel. Om de blir sjekket for sent om de har hoftedysplasi, så må barnet sine ben gipses fast for at det skal gro seg til skikkelig! Mens om de finner det ut de første mnd, så trenger de bare en myk pute som kan fjernes ved bading og bleieskift ;) Absolutt å foretrekke foran gips når barnet er eldre!

Jeg kommer nok til å gå på det meste jeg blir tilbydt. Mye fordi jeg ikke er herifra, og gjerne vil bli kjent med flere, og da er dette en kjempemulighet for meg til å møte mødre med barn som er like gamle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebesøk er obligatorisk noen steder, men andre steder kan man vele å heller komme på helsestasjonen for vektmåling.

Det er vel ingenting som er obligatorisk. Alt er et tilbud til foreldre som man kan velge å benytte seg av eller la være. De vil nok sjekke om barnet får oppfølging fra andre (fastlegen) om du ikke har kontroller på helsestasjonen, men det er ingen som kan tvinge deg til noe som helst. Forøvrig kan man gjerne ha første møte på helsestasjonen heller enn hjemmebesøk hvis man føler seg mer komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hva er egentlig en "helsestasjon"? Er det kun damer der? Ingen leger?

:fnise: Det finnes også leger som er damer!

Hos oss var det ikke noe hjemmebesøk, det hadde de ikke ressurser til. Så vi kom med babyen til helsestasjonen i stedet.

Jeg syntes det var kjekt å få veid og målt, for å være sikker på at hun fikk i seg nok mat, men ellers syntes jeg det var mye svada på kontrollene. Og helsesøstre som sa helt motstridende ting. Men spesielt "alt er normalt" ble sagt mye. Ikke så mye praktisk hjelp å få. Når babyen ikke hadde hatt avføring på 17 dager - "det er heeelt normalt, det kommer sikkert snart noe i bleia".

Nå er jeg gravid for 2. gang, og skulle ønske jeg slapp alle disse kontrollene både under og etter graviditeten. Greit nok med vaksiner og slikt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Nå er jeg gravid for 2. gang, og skulle ønske jeg slapp alle disse kontrollene både under og etter graviditeten. Greit nok med vaksiner og slikt, men...

Du kan helt fint slippe det. Jeg kommer til å ta nummer to til vaksineprogrammet, og på legekontrollene, men resten dropper jeg denne gangen. Syns det var greit i første runda, men har ikke behov for det igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...