Gå til innhold

rens av babynavle - nyfødt


LadyInRed

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Så lenge den er fin så skal man ikke gjøre noe med den. Lillegutts blødde litt og da fikk vi beskjed om å rense forsiktig med saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Så lenge den ikke virker betent skal den ikke renses. Det holder i massevis når man bader babyen som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Fikk beskjed om at den skulle vaskes med vann en gang for dag, og tørkes godt etterpå.

Datteren mins falt av etter 5 dager, og da lå det bare blodrester som gikk bort litt etter litt. Renset med klorhexidin rett etter den datt av, bare for å ha gjort det for mamma maste om at sånn var det før :)

Ellers brukte vi bare vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å bruke en fuktet q-tips og fjerne evt "møkk" som lå rundt, og deretter tørke med en tørr. Det gjør vi en gang om dagen. Dette er fra St.Olavs i Trondheim, er tydeligvis ulike råd ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk beskjed om å bruke en fuktet q-tips og fjerne evt "møkk" som lå rundt, og deretter tørke med en tørr. Det gjør vi en gang om dagen. Dette er fra St.Olavs i Trondheim, er tydeligvis ulike råd ute og går.

Fra samme sykehus fikk vi beskjed om å ikke røre den (så lenge den ikke ble betent), og helst vente med bading så lenge som mulig for at den skulle holde seg tørr og falle av. Det fungerte veldig bra her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på navler, så legger jeg til et tillegsspørsmål. Håper dette går greit, TS :)

Hvor lang tid pleier det å gå før den faller av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Det er alt etter hvor tykk den er. Snuppa vår hadde en veldig tynn en sa de, og at den kom til å falle raskt av. Det tok 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger også til et tilleggspørsmål om det er greit?

i dag var jeg på apoteket og kikket på babyolje fra dr. Greve.

der stod det at etter at babyens navlestreng var borte kunne man bade i balje/stamp, så sto jeg og tenkte på hva dette betydde?altså det må jo gå an å bade babyen før den har falt av???

legger ved en link til produktet:

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-922402.aspx

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Man skal helst ikke bade babyen så mye før navlestrengen har falt av. Det er sjelden noe problem ettersom de ikke trenger å bades så ofte. Her ble han badet en gang på sykehuset (for at vi skulle lære det) og så ble han ikke badet før en uke etterpå eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Man skal helst ikke bade babyen så mye før navlestrengen har falt av. Det er sjelden noe problem ettersom de ikke trenger å bades så ofte. Her ble han badet en gang på sykehuset (for at vi skulle lære det) og så ble han ikke badet før en uke etterpå eller noe sånn.

Samma her :) Bada henne andre dagen på sykehuset. Da hadde de litt såpe i for å få bort alt rusk og rask i kroker og krinkler.Men vi skulle bare bruke olje senere sa de, om hun ikke var skitten på noen slags måte.

Så badet vi henne noen dager etter vi kom hjem. (I vasken faktisk :fnise: )

De skal helst ikke bade for ofte disse små ;) 1-2 ganger i uka er vel anbefalt :)

Man trenger ikke vere forsiktig med navlestumpen sa de til oss. Hun som badet snuppa vår snurret og lirket på den, og sa de kjenner ikke smerte der. Kunne godt lirke litt på den ved hver stelling, så ville den falle av raskere sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca en uke er vel vanlig før den faller av. Begge mine barn mistet navlen etter 10 dager. Vi rørte den ikke, fmen sjekket at det ikke var noe rødhet rundt. Badet vel to-tre ganger tilsammen på de 10 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er fem dager gammel og vi har ikke rørt navlestumpen. Han har blødd litt når han har grått veldig/mageknip, men ellers ser den helt fin ut. Han har badet en gang og det var uproblematisk i forhold til navla.

Den detter vel vanligvis av etter 5-10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste navlestrengbit datt av etter 27 år og 3 mnd når navelen min begynte å ikke være så enormt dyp... Det var ekstremt rart (og ja, litt ekkelt)!

Har så dyp navel (når jeg ikke er gravid) at en hel q-tips går inni der!

Så pass på at hele navlestrengen faller av... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min siste navlestrengbit datt av etter 27 år og 3 mnd når navelen min begynte å ikke være så enormt dyp... Det var ekstremt rart (og ja, litt ekkelt)!

Har så dyp navel (når jeg ikke er gravid) at en hel q-tips går inni der!

Så pass på at hele navlestrengen faller av... ;)

hva i alle dager???!!!! har du bilder av dette her?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...