Gå til innhold

Hvordan fortelle at jeg er gravid til arbeidsgiver(e)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei : )

Jeg er litt usikker på om tråden skulle hit, så flytt meg hvis det er feil!

Har også lest mange av disse "hvordan fortelle at jeg er gravid" trådene, men der er det ingen svar for meg.

Slik ligger det ann:

Jeg har jobbet på arbeidsplassen i litt over et år nå, arbeidsplassen jeg arbeider på åpnet i fjor, så jeg var med på å organisere den osv. Jeg er 20 og ingen forventer at jeg er gravid. Og jeg gruer meg veldig til å fortelle det. Jeg er også en person som holder stedet sammen og vet mest om alt. Og det blir nok ikke helt lett og finne noen som kan erstatte meg.

Jeg har 3 sjefer (som alle er den største sjefen og på lik linje da)

De er aldri på arbeidsplassen og jeg har veldig sjelden kontakt med de.

Snakker med kanskje 3 ganger i mnd med han ene (han vil vite omsettningen), og 1 gang i mnd med de andre eller mindre (dette er på tlf, fordi er VELDIG sjelden på arbeidsplassen)

Ellers går det i mail, men det er vel like ofte som tlf samtalene.

Jeg syns det er litt feil å si det på tlf, men nå er det jo den eneste muligeten?

Mail er vel enda værre...

Og hva skal jeg si?

Nei dere dette gruer jeg meg fælt til, og arbeidsgiverne er ikke akkuratt greie heller.

På jobbintervju sa de t.o.m noe om at ja du planlegger vel ikke barn på lenge (det har de vel egentlig ikke lov til, eller) så de kommer ikke til å bli fornøyde.

Dette ble langt og surrete, men jeg trenger vel litt støtte og råd nå :)

Tusen takk til dere om tar dere tid til og lese og svare : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ingenting de skulle sagt, men jeg skjønner at du ikke synes det er kult. Jeg hadde bare vært ansatt et halvt år på min nåværende arbeidsplass før jeg ble gravid.

Send en mail, be om et møte, og fortell det på møtet. Ikke unnskyld deg, og prøv å ikke bekymre deg for hvordan det kommer til å gå med arbeidsplassen, det er faktisk ikke ditt problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingenting de skulle sagt, men jeg skjønner at du ikke synes det er kult. Jeg hadde bare vært ansatt et halvt år på min nåværende arbeidsplass før jeg ble gravid.

Send en mail, be om et møte, og fortell det på møtet. Ikke unnskyld deg, og prøv å ikke bekymre deg for hvordan det kommer til å gå med arbeidsplassen, det er faktisk ikke ditt problem. :)

Støtter denne. Bare si rett fram at du er gravid, og har termin da og da. Så vet de det, og kan begynne å tenke på hvordan de skal skaffe en vikar. Det er kun det som angår dem slik jeg ser det.

Men skjønner veldig godt at du gruer deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingenting de skulle sagt, men jeg skjønner at du ikke synes det er kult. Jeg hadde bare vært ansatt et halvt år på min nåværende arbeidsplass før jeg ble gravid.

Send en mail, be om et møte, og fortell det på møtet. Ikke unnskyld deg, og prøv å ikke bekymre deg for hvordan det kommer til å gå med arbeidsplassen, det er faktisk ikke ditt problem. :)

Problemet er at hvis jeg ber om et møte, så kommer det mest sansynlig ikke til å skje.

Ja det jo egentlig ikke mitt problem : ) (men jeg kommer til å tenke på det)

Støtter denne. Bare si rett fram at du er gravid, og har termin da og da. Så vet de det, og kan begynne å tenke på hvordan de skal skaffe en vikar. Det er kun det som angår dem slik jeg ser det.

Men skjønner veldig godt at du gruer deg. Lykke til!

Sånn: Hei, Karl! Jeg har noe og fortelle, jeg er gravid og har termin 15 mars.

Eller. åh dette er ikke lett.

Takk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg ville bare sendt en mail, jeg! Fortell at du er blitt gravid og at du er kjempeglad for det, og at du håper på å jobbe så lenge som mulig frem til permisjonen. Hvis du ber om et møte istedet for å sende mail, så virker det jo som om du problematiserer det. Og det må du ikke gjøre!

Lykke til! :klemmer:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hvis jeg ber om et møte, så kommer det mest sansynlig ikke til å skje.

Ja det jo egentlig ikke mitt problem : ) (men jeg kommer til å tenke på det)

Sånn: Hei, Karl! Jeg har noe og fortelle, jeg er gravid og har termin 15 mars.

Eller. åh dette er ikke lett.

Takk : )

Vel, du har jo rett på (åååh jeg husker ikke ordet!!!) bedriftssamtale (??), minst en gang i året. Der du snakker med sjefen din om hvordan du har det på jobb osv. Du har krav på å snakke med sjefen din, uansett om det er for at du er gravid, eller om du mistrives på jobb.

Og eksemplet med Karl: Det funker absolutt. Hvis du har termin 15 mars, så er du snart tolv uker. Hvor tidligere du forteller det, hvor bedre kan både du, sjefene dine og bedriften din være :) Tenk hvis du blir sykemeldt? Jeg fikk bekkenløsning allerede i uke 16 (det er vanvittig tidlig da :overrasket: ), så det var fint at sjefen min hadde noen måneder til å venne seg til tanken, istedet for at jeg fortalte det når jeg leverte sykemeldinga mi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at du ikke skal problematisere det! En graviditet skal være en hyggelig nyhet. Ring eller send en blid mail om at du venter barn og gleder deg til *termindato* og at du håper du kan jobbe så lenge som mulig gjennom svangerskapet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, du ber ikke om et møte bare for det, send en e-post informer kort og si at termin er XX. Det er alt arbeidsgiver behøver vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sendt en mail, jeg! Fortell at du er blitt gravid og at du er kjempeglad for det, og at du håper på å jobbe så lenge som mulig frem til permisjonen. Hvis du ber om et møte istedet for å sende mail, så virker det jo som om du problematiserer det. Og det må du ikke gjøre!

Lykke til! :klemmer:

Ja det er vel det det ender opp med :)

Jeg er enig i det du sier med møte. Unødvendig at de skal komme for så kort tid også : )

Vel, du har jo rett på (åååh jeg husker ikke ordet!!!) bedriftssamtale (??), minst en gang i året. Der du snakker med sjefen din om hvordan du har det på jobb osv. Du har krav på å snakke med sjefen din, uansett om det er for at du er gravid, eller om du mistrives på jobb.

Og eksemplet med Karl: Det funker absolutt. Hvis du har termin 15 mars, så er du snart tolv uker. Hvor tidligere du forteller det, hvor bedre kan både du, sjefene dine og bedriften din være :) Tenk hvis du blir sykemeldt? Jeg fikk bekkenløsning allerede i uke 16 (det er vanvittig tidlig da :overrasket: ), så det var fint at sjefen min hadde noen måneder til å venne seg til tanken, istedet for at jeg fortalte det når jeg leverte sykemeldinga mi ;)

Ja tenkte og fortelle det til uka når jeg er 12 uker : )

Skjønner absoulutt hva du mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...