Gå til innhold

Cellegift ved graviditet utenfor livmoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk satt 4 sprøyter med cellegift (i rompa) igår kveld, tror det tilsammen var 70ml. Ved siste måling lå cg på ca 3100. Er det flere her inne som har fått cellegift? Hvor lang tid tok det før graviditeten var borte og hcg på 0 igjen?

Jeg håper at cellegiften virker og at jeg slipper å fjerne egglederen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg fikk det for en tid tilbake. Pga fortsatt økende hormonnivå fikk jeg ikke neste planlagte dose cellegift, men ble operert (lapraskopi). Fosteret var da allerede noen cm stort i en noen mm stor eggleder - så eggleder ble dermed fjernet. Det sies jo at dette ikke skal påvirke verken sjanse for å bli gravid eller at det samme skal skje igjen, så håper på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toooolsen

Dette hørtes ut som en forferdelig opplevelse. Om det er greit jeg spør, hvordan fant dere ut at dere var gravide utenfor livmor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som en forferdelig opplevelse. Om det er greit jeg spør, hvordan fant dere ut at dere var gravide utenfor livmor??

TS: Jeg fant det ut da jeg skulle begynne å bruke en clearblue fertilitetsmonitor. Den viste at jeg hadde eggløsning 2 dager etter mens, noe jeg synes var merkelig. Jeg hadde i tillegg ømme bryster og følte meg generelt uvel. Så jeg tok en graviditetstest og den var positiv. Reiste til legen for å ta ultralyd (er på oppfølging pga habituell abort) og gynokologen kunne ikke se at det var tegn til graviditet i livmoren. Jeg måtte inn hver daag i ei uke for å måle hcg og den var stadig stigene men ikke nok til at det skulle tilsvarre en normal graviditet. Tok flere ultralyder og kunne fremdeles ikke finne hvor graviditeten satt. Ble sendt på sykehuset og etter to runder der fant de ut at den sitter langt ned i den høyre egglederen. Så da ble det en vurdering mellom tre leger om de skulle ta en kikkhulls operasjon eller prøve cellegift. Så da gikk vi for cellegift. Skal tilbake på sykehuset om ei uke for å se om hcg har sunket og evt få mer cellegift eller om jeg må opereres. Har heldigvis ikke hatt noe særlig vondt (litt stikkinger i høyre side men ikke så altfor ille). Jeg fikk til nøds reise hjem fra sykehuset men har fått streng beskjed om å sitte/ligge helt i ro siden det er fare for å blø ihjel hvis det skulle sprekke. (det ligger pulsåre i nærheten).

Det er ikke vanlig å bli gravid utenfor livmoren, så du skal ikke gå rundt og beskymre deg for dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste jeg var gravid, og hadde muligens en abort som gav blødning. Ul bekreftet dette. På en kontroll av hcg nivå, som etter abort burde ha sunket drastisk ganske raskt, var dette nivået fortsatt stigende, og en ny og nøye ul viste et bankende hjerte i eggleder. Det banket fortsatt etter cellegiften, så det måtte opereres. Gikk ok med meg, da jeg hadde fått den største reaksjonen i forbindelse med blødningen. Er visst ganske tilfeldig at det fester seg på feil sted fikk jeg inntrykk av, men håper jeg blir gravid en gang det passer seg slik og at det da går bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...