Gå til innhold

Overvekt og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usunn mat under svangerskapet er det fokus på, og det sies det ikke er bra for barnet.

Men hva når mor allerede er stor når hun blir gravid, tar barnet av det overflødige fettet til mor da? Og selv om hun lever sunt i selve svangerskapet så blir det uheldige konsekvenser for barnet fordi hun er overvektig i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usunn mat under svangerskapet er det fokus på, og det sies det ikke er bra for barnet.

Men hva når mor allerede er stor når hun blir gravid, tar barnet av det overflødige fettet til mor da? Og selv om hun lever sunt i selve svangerskapet så blir det uheldige konsekvenser for barnet fordi hun er overvektig i utgangspunktet?

Tror ikke det i og for seg vil være skadelig for fosteret, så lenge mor lever sunt i svangerskapet. Det eneste er jo faren for svangerskapsdiabetes (for mor), som kan føre til et stort barn. Men dette er vel ikke farlig i seg selv. Mulig barnet tærer litt på mors reserver, men det er vel ikke veldig mye det isåfall er snakk om. Det vet jeg ikke. Men alt etter hvor mye overvekt det er snakk om, får man vel oppfølgning deretter, for å sikre at svangerskapet og barnets utvikling er som det skal.

Men i utgangspunktet, er det ikke noen større fare for fosteret, så lenge mor altså lever sunt, og har gode matvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er merkelig at det ikke skal ha noe å si. Det vil si at hvis man har mange kilo ekstra pga dårlig kosthold, så har ikke de fettlagrene noe å si så lenge man spiser sunt i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare det er merkelig at det ikke skal ha noe å si. Det vil si at hvis man har mange kilo ekstra pga dårlig kosthold, så har ikke de fettlagrene noe å si så lenge man spiser sunt i svangerskapet?

Tror ikke det, hverken lege eller jordmor har sagt noe om det til meg, utover dette med svangerskaps-diabetes. Har iallefall fått forståelsen av at dette utelukkende påvirker mor. Overvekt kan visstnok øke sannsynligheten for bekkenløsning, for eksempel. Men min baby har fin vekst, og flott utvikling, og jeg er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ekstra fettreservene mor allerede har vil ikke barnet ta av, for det lar seg ikke så lett ta av. Så lenge vi får i oss energi så er det den energien som blir tatt av, ikke fettet som allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svangerskapsdiabetes kan det jo medføre at barnet blir litt større enn gjennomsnittet. Så det er ikke gunstig i det hele tatt. I tillegg fins det tilfeller der de som får det kan utvikle diabetes etter endt svangerskap. Som overvektig testes det i uke 28 for det med en sukkerbelastningstest (eller hva det nå het).

Som overvektig er det også en økt risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning.

Så lenge man lever sunt, og holder seg i aktivitet så er det ikke noe problem å være overvektig og gravid. Du blir fulgt opp av helseapperatet. Mener legen det er behov får du hyppigere kontroller enn det som er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De problemene jeg har blitt fortalt om er nevnt ovenfor, men jeg la om til sunt kosthold og gikk ned tjue kilo i svangerskapet på grunn av det og trening. :) Hadde veldig få plager, annet enn bekkenløsning og hormoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...