Gå til innhold

føde før termin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg fødte for 2 uker siden... 5 uker før termin. hvor mye taper jeg da av permisjonen? 5 uker?

hørte at man ikke kunne miste mer enn tre uker, men finner ikke dette skrevet noen sted.

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere mister de tre ukene som var forbeholdt tiden før fødsel, ja. Ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mister de tre ukene som var forbeholdt tiden før fødsel, ja. Ikke mer.

ok, for har fått brev fra nav som har skrevet 5 uker. hmm

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen din begynner fra fødsel, altså skal du tilbake i jobb 5 uker tidligere enn du i utgangspunktet skulle. Men du mister bare de 3 ukene før fødsel, ellers er permisjonen like lang. ;)

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig forvirrende tråd...

Kan dere forklare litt?

Permisjon før man føder? Hva da?

Det er vel ikke enkelt å beregne helt når termindato er??!! Og bommer man på det, får man ikke lønn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg forstår!

ts

noen som forresten vet om jeg kan få tilbake permisjonsdager for dagene jeg måtte ligge på sykehuset etter jeg hadde født ( 1 uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonen din begynner fra fødsel, altså skal du tilbake i jobb 5 uker tidligere enn du i utgangspunktet skulle. Men du mister bare de 3 ukene før fødsel, ellers er permisjonen like lang. ;)

nå har jeg sett litt på det, og hmm... fikk det ikke til å stemme alikevel.. Hvis jeg begynner 5 uker før jeg skulle, blir ikke det det samme som jeg mister 5 uker da?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg sett litt på det, og hmm... fikk det ikke til å stemme alikevel.. Hvis jeg begynner 5 uker før jeg skulle, blir ikke det det samme som jeg mister 5 uker da?

TS

Nei, for du begynte jo permisjonen to uker før du egentlig skulle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig forvirrende tråd...

Kan dere forklare litt?

Permisjon før man føder? Hva da?

Det er vel ikke enkelt å beregne helt når termindato er??!! Og bommer man på det, får man ikke lønn??

For å si det enkelt: Permisjonen (til sammen maks 47 uker med 100% lønn) begynner tre uker før termindato. Permisjonen etter fødselen er på 44 uker, uansett om du føder til termin eller ikke. Altså "mister" du permisjonsdager hvis du føder før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt: Permisjonen (til sammen maks 47 uker med 100% lønn) begynner tre uker før termindato. Permisjonen etter fødselen er på 44 uker, uansett om du føder til termin eller ikke. Altså "mister" du permisjonsdager hvis du føder før termin.

Liten korrigering (som ikke gjelder deg, TS): Permisjonen etter fødselen er ikke 44 uker uansett, hvis du føder etter termindato spiser jo disse overtidsdagene av de 44 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg forstår!

ts

noen som forresten vet om jeg kan få tilbake permisjonsdager for dagene jeg måtte ligge på sykehuset etter jeg hadde født ( 1 uke)

Såvidt jeg husker kan du søke pleiepenger for den uka på sykehuset, og dermed ikke begynne permisjonen før du kommer hjem. Men snakk med sosionomen på sykehuset der du fødte, h*n burde vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten korrigering (som ikke gjelder deg, TS): Permisjonen etter fødselen er ikke 44 uker uansett, hvis du føder etter termindato spiser jo disse overtidsdagene av de 44 ukene.

Stemmer, beklager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som forresten vet om jeg kan få tilbake permisjonsdager for dagene jeg måtte ligge på sykehuset etter jeg hadde født ( 1 uke)

Da må du i så fall søke om pleiepenger for tiden på sykehuset. Til dette trenger du blant annet en bekreftelse fra lege som behandlet barnet. Jeg er usikker på om pleiepenger kun er for dem med barn på nyfødt intensiv, eller om det også gjelder for opphold på barsel. Vi fikk iallfall pleiepenger for de to ukene gutten var innlagt, men vi måtte innom nyfødt intensiv i vel en uke før vi fikk dra hjem, og det var der vi fikk informasjon om at vi kunne søke pleiepenger.

nå har jeg sett litt på det, og hmm... fikk det ikke til å stemme alikevel.. Hvis jeg begynner 5 uker før jeg skulle, blir ikke det det samme som jeg mister 5 uker da?

Nei, for, som Sushi skriver, begynner du permisjonen din 2 uker tidligere enn du egentlig skulle. 2 uker tidligere permisjon og 3 uker du mister = 5 uker tidligere tilbake i jobb. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man ikke pleiepenger kun om oppholdet varer mer enn en uke?

Jepp.

Fra Folketrygdloven:

§ 9-10. Pleiepenger til et medlem med omsorg for et barn som er innlagt i helseinstitusjon

Til et medlem som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon eller er behandlet poliklinisk i sykehus, ytes det pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet. Pleiepenger tilstås når pleiebehovet strekker seg over mer enn sju kalenderdager. Det er et vilkår at det ikke ytes pleiepenger etter § 9-11. Pleiepenger etter denne bestemmelsen kan ikke gis begge foreldre samtidig.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-033.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...