Gå til innhold

abort etter 12.uke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 17, blir 18 i desember..

Jeg fant ut at jeg var gravid når jeg var 17 uker å 2 dager på veg.. nå er jeg 18 uker på veg. å men kjæreste vil ta abort fordi han påstår at jeg har planlagt det bak hans rygg.. men det har jeg ikke. har både røyka å drukket alkohol helt til jeg fant det ut for 5 dager siden..

Har heller ikke hatt noe symptomer på at jeg kan ha vært gravid.

Er det noen som vet om jeg kan ta abort når jeg er 18 måneder.. jeg vet jeg må søke, men har liksom ikke noe grunn til å ta abort.. grunnen til min kjæreste, er at han har ei datter fra før på 18 måneder, snart 19 måneder, å at han ikke vil ha noen flere enda. er det god nok grunn til å ta abort når man er 18 uker på veg?

trenger svar fort...!

hilsen ei ødelagt å skytt jente som har det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har en annen grunn til å ta abort enn at kjæresten din vil det, og har lyst på barnet, så bør du beholde. Å ta en abort man ikke vil ta = større sjanse for å angre og ha det fælt i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha rimelig gode grunner for å få abort så seint. Smør litt på når du forteller om røyken og alkoholen kanskje, og hvor bekymret du er for skader av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare informerer om denne loven:

§ 2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når

a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;

b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;

c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;

d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller

e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.

Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Oi, dette var en vanskelig situasjon. Det at du har både røyket og drukket under svangerskapet gjør jo ting vanskeligere når det gjelder adopsjon, for det KAN være skader på fosteret pga. det. Du burde i hvert fall snakke med en lege, og det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er en jente på 17, blir 18 i desember..

Jeg fant ut at jeg var gravid når jeg var 17 uker å 2 dager på veg..

Hvordan er det mulig å ikke mistenke graviditet før den tiden der??

Ømme bryst, enorm tretthet, uteblitt mens, hodepine, kvalme,osv.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra til ett annet land og utfør aborten.

Øh, ja det var jo et godt råd.

Ts: For det første, så er det argumentet du kommer med i utgangspunktet et dårlig argument for å ta abort, men nå når du er kommet såpass langt på vei, så kommer du absolutt ikke til å få lov til å ta abort uansett. Det er kun dersom fosteret er alvorlig sykt at man får avbryte et svangerskap så sent. Fosteret har kommet langt i utviklingen, det er praktisk talt en baby, bare at den trenger tid til å vokse og modnes mer. Så i og med at eneste grunnen din er den at faren ikke vil ha et barn til, så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å skulle dra til utlandet for å betale dyre dommer for å avbryte svangerskapet.

Dessuten, så må du, så vidt jeg vet, føde fosteret ved en eventuell abort i og med at du er så langt på vei. Går ikke på samme måte som før uke 12 lenger.

Vil råde deg til å lese deg opp om svangerskap, og gjerne også om svangerskapsuker, slik at du får mer forståelse for hvor fosteret er i utviklingen. :) Dette går nok helt fint, og du får helt sikkert masse støtte fra familien din.

Lykke til! :klemmer:

Edit: Husk forresten å ringe legen i morgen. Du er 18 uker på vei, uten at du har vært på svangerskapskontroll. På tide med både første kontroll og ordinær ultralyd. :)

Og til de som stusser sånn på at hun ikke har merket noe; Ja det er vanskelig for oss som har merket det lenge før, men det finnes mange tilfeller hvor dette har skjedd, til og med hvor kvinnen ikke har oppdaget noe før fødsel. Jeg for min del hadde ikke et eneste symptom bortsett fra uteblitt mens. Første "symptomet" var at magen etter hvert vokste og jeg i uke 17 kjente liv. Hadde jeg brukt prevensjon som tok bort mensen, så kunne jeg fort ha vært i samme situasjon som ts. ;)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I følge loven så kan man søke om svangerskapsavbrudd til uke 18. Du er jo i uke 18 nå allerede så du må kontakte lege i morgen den dag, overhodet ikke noe senere.

Jeg jobber med dette og har ikke vært med på senabort så langt ut i svangerskapet, seneste har vært uke 17.

Det eneste jeg kan si er at du må tenke deg SVÆRT godt om, dette er noe du må gjøre for din egen skyld for det er DU som skal gjennomgå denne prossessen (og den er svært vanskelig for mange). Hvis du likevel er innstilt på å gjennomøre en senabort så er det det rette valget for deg.

Og en ting til: RING AMATHEA! De er fantastiske.

Lykke til med valget ditt, enten det blir det ene eller det andre. Ikke bry deg så mye hva andre mener, velg det som er riktig for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å ikke mistenke graviditet før den tiden der??

Ømme bryst, enorm tretthet, uteblitt mens, hodepine, kvalme,osv.??

Ikke alle har symptomer, men uteblitt mens er jo temmelig vanlig ved graviditet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, ja det var jo et godt råd.

Ts: For det første, så er det argumentet du kommer med i utgangspunktet et dårlig argument for å ta abort, men nå når du er kommet såpass langt på vei, så kommer du absolutt ikke til å få lov til å ta abort uansett. Det er kun dersom fosteret er alvorlig sykt at man får avbryte et svangerskap så sent. Fosteret har kommet langt i utviklingen, det er praktisk talt en baby, bare at den trenger tid til å vokse og modnes mer. Så i og med at eneste grunnen din er den at faren ikke vil ha et barn til, så vil jeg fraråde deg på det sterkeste å skulle dra til utlandet for å betale dyre dommer for å avbryte svangerskapet.

Dessuten, så må du, så vidt jeg vet, føde fosteret ved en eventuell abort i og med at du er så langt på vei. Går ikke på samme måte som før uke 12 lenger.

Vil råde deg til å lese deg opp om svangerskap, og gjerne også om svangerskapsuker, slik at du får mer forståelse for hvor fosteret er i utviklingen. :) Dette går nok helt fint, og du får helt sikkert masse støtte fra familien din.

Lykke til! :klemmer:

Edit: Husk forresten å ringe legen i morgen. Du er 18 uker på vei, uten at du har vært på svangerskapskontroll. På tide med både første kontroll og ordinær ultralyd. :)

Og til de som stusser sånn på at hun ikke har merket noe; Ja det er vanskelig for oss som har merket det lenge før, men det finnes mange tilfeller hvor dette har skjedd, til og med hvor kvinnen ikke har oppdaget noe før fødsel. Jeg for min del hadde ikke et eneste symptom bortsett fra uteblitt mens. Første "symptomet" var at magen etter hvert vokste og jeg i uke 17 kjente liv. Hadde jeg brukt prevensjon som tok bort mensen, så kunne jeg fort ha vært i samme situasjon som ts. ;)

Så klart er du imot abort, du er jo gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I følge loven så kan man søke om svangerskapsavbrudd til uke 18. Du er jo i uke 18 nå allerede så du må kontakte lege i morgen den dag, overhodet ikke noe senere.

Jeg jobber med dette og har ikke vært med på senabort så langt ut i svangerskapet, seneste har vært uke 17.

Det eneste jeg kan si er at du må tenke deg SVÆRT godt om, dette er noe du må gjøre for din egen skyld for det er DU som skal gjennomgå denne prossessen (og den er svært vanskelig for mange). Hvis du likevel er innstilt på å gjennomøre en senabort så er det det rette valget for deg.

Og en ting til: RING AMATHEA! De er fantastiske.

Lykke til med valget ditt, enten det blir det ene eller det andre. Ikke bry deg så mye hva andre mener, velg det som er riktig for deg!

Men hvis hun allerede er 18 uker på vei, så er det jo for sent. I sitatet som ^me^ skrev, så er utgangen av 18 svangerskapsuke absolutt siste frist, og det skal så klart tungtveiende årsaker til da, og alder spiller nok også en rolle. Når man er 18 uker på vei, så er man jo i nittende svangerskapsuke. Men mulig jeg tolker det helt feil..Men det vet kanskje du, siden du jobber med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er du imot abort, du er jo gravid.

Jeg er ikke i mot abort. Hva har det å si at jeg er gravid? Jeg kunne ikke selv tatt abort, men jeg støtter de som gjør det, vel og merke innen rimelig tid. Grunnen ts oppgir, er dessuten ikke en særlig god grunn med tanke på at hun nesten er halvveis i svangerskapet, og det er det jeg prøver å få fram i innlegget mitt. For all del, hun kan prøve å søke, men jeg har mine sterke tvil på at hun får invilget aborten.

Dessuten så er dette et såpass viktig valg, at det er viktig å gjøre henne klar over alle aspekter ved det. Som at hun sannsynligvis må føde fosteret, og hvis hun får se det, så må hun være forberedt på at det ser ut som en baby i miniatyr, at det å ta abort i utgangspunktet kan skape reaksjoner hos mange (spesielt om de ikke tar abort for sin egen del, men for faren sin del), og vil tro at det å ta abort såpass sent i svangerskapet vil kunne gjøre reaksjonene enda sterkere.

Dette er ikke et spørsmål om vanlig abort. Det er et spørsmål om senabort, dermed anser jeg det som enda viktigere at ts vet hva dette innebærer. Handler ikke om å prøve å overtale eller noen ting, det handler faktisk bare om å opplyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Hvordan er det mulig å ikke mistenke graviditet før den tiden der??

Ømme bryst, enorm tretthet, uteblitt mens, hodepine, kvalme,osv.??

har du ikke sett på "oobs jeg er gravid!" på TLC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge vil du ikke få gjennomført noen abort nå. Til det er du for langt på vei. Unntaket er dersom ungen har en eller annen "defekt" som gjør at livet ikke vil bli helt som normalt. Så du kan jo alltids krysse fingrene for at ungen har Downs eller noe sånn, da vil du nemlig få muligheten til å ta abort.

Forøvrig så har Sverige abortgrense på 18 uker og England grense på 24 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hun allerede er 18 uker på vei, så er det jo for sent. I sitatet som ^me^ skrev, så er utgangen av 18 svangerskapsuke absolutt siste frist, og det skal så klart tungtveiende årsaker til da, og alder spiller nok også en rolle. Når man er 18 uker på vei, så er man jo i nittende svangerskapsuke. Men mulig jeg tolker det helt feil..Men det vet kanskje du, siden du jobber med dette?

Faktisk så gjør de det så enkelt, at man trekker fra en dag eller to hvis man er helt på grensen. Og ja, sånn gjøres det faktisk.

Men man må jo gjennom en nemdbehandling og de KAN si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forøvrig så har Sverige abortgrense på 18 uker og England grense på 24 uker.

Akkurat den er jo forferdelig, de kan jo redde barn født helt ned i uke 23, så på samme sykehus så gjør de hva de kan for å redde et barn på 23 uker samtidig som de aborterer bort noen som er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette høres ikke bra ut... min største frykt er å bli gravid og ikke finne det ut før det er gått såpass lang tid :tristbla:

Uansett er det viktigste nå at du tar en avgjørelse basert på hva du selv ønsker - ikke hva partneren din sier. Å skulle avbryte svangerskapet kun for å føye ham er en særdeles dårlig idé.

Lykke til - håper du finner ut av dette :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være så siker på at du er akkuratt så langt på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Hvordan er det mulig å ikke mistenke graviditet før den tiden der??

Ømme bryst, enorm tretthet, uteblitt mens, hodepine, kvalme,osv.??

Jeg vet om ei som ikke oppdaget noe før hun var 5 mnd på vei!!! Heldigvis var det en ikke-røyker, og hun hadde heller ikke drukket stort.

Edit: Forresten, det er ikke alle som har de symptomene du nevner.

Endret av HunterLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...