Gå til innhold

Hvor godt kjenner dere


Nemesis75

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nå inn i min 27 uke ( 26+ 3) og leste et sted at man på dette tidspunktet kan igjenkjenne babyns kroppsdeler. jeg synes dette høres så snodig ut. Den lille jenta mi er kjempeaktivt og romsterer og turner inni der, men jeg har ikke nubbsjans å kjenne etter hvilke kroppsdeler som er aktive. Om det er fot,arm el. Ikke har jeg særlig lyst til å grafse for mye på magen heller i tilfelle jeg forstyrrer henne på en "feil" måte ( kanskje teit tenkt, men er tross alt førstegangsgravid og overforsiktig :) )

Kjenner dere kroppsdelene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva som er hva. Jeg var på 28 ukers kontrollen hos en turnuslege, la meg på bordet og han begynte å klemme og romestere. Jeg sa til han at jeg skjønte ikke hvordan "dere" klarer å finne ut hva som er hva, og han sa så fint at: "Nei, det skjønner ikke jeg heller, men jeg kjenner at det er NOE der inne!" :skratte: Snakk om bortkastet legetime, han visste ingenting om svangerskap egentlig! Nei, takke meg til jordmødre som kan faget. :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid to ganger, og aldri klart å skjønne hvilken kroppsdel de dunker med.

Barnet er veldig godt polstret der inne, så det er ingen problemer å "grafse litt rundt", så lenge det ikke er brå bevegelser (type slag). Barnet vil la deg vite det om det er ubehagelig (trekke til seg kroppsdelen eller sparke tilbake f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva som er hva. Jeg var på 28 ukers kontrollen hos en turnuslege, la meg på bordet og han begynte å klemme og romestere.

Jeg sa til han at jeg skjønte ikke hvordan "dere" klarer å finne ut hva som er hva, og han sa så fint at: "Nei, det skjønner ikke jeg heller, men jeg kjenner at det er NOE der inne!" :skratte: Snakk om bortkastet legetime, han visste ingenting om svangerskap egentlig.

Jeg ville ha forbudt en lege å klemme og romstere på magen min - når hensikten er uklar.

Hvorfor skal legen kjenne utenpå - når faktisk ultralydsundersøkelser tar seg av bildet av hvordan det ser ut?

Spesielt i tillegg når legen egentlig ikke kan tingene, så ville jeg bare ha sagt "Stopp! Vi gir oss der" og reist meg fra sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha forbudt en lege å klemme og romstere på magen min - når hensikten er uklar.

Hvorfor skal legen kjenne utenpå - når faktisk ultralydsundersøkelser tar seg av bildet av hvordan det ser ut?

Spesielt i tillegg når legen egentlig ikke kan tingene, så ville jeg bare ha sagt "Stopp! Vi gir oss der" og reist meg fra sengen.

Han prøvde vel å finne leie for å føre opp på skjemaet, og jeg visste ikke at han ikke var kvalifisert til dette før etter jeg hadde sagt det jeg hadde sagt. For min del gjorde det ingenting at han klemte på magen min, han er fremdeles en "profesjonell", og turnusleger må vel lære de også. Lyttet med doppler for å telle hjerteslag gjorde han også, så det var ikke heeeelt bortkastet da. Det fikk han i det minste til. :fnise:

Men jeg skjønner også de som ville følt det ubehagelig, jeg er bare ikke en av dem.

Derimot fastlegen min erkjente sine begrensinger på 36 ukers kontrollen med engang, og hentet like gjerne et UL-apparat for å finne ut om hun hadde snudd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

Eneste jeg vet hva er, er rygg, rumpe og oftest hode. Om jeg blir sparka av en fot eller slått til med en arm aner jeg ikke. Rygg, rumpe og hodet er greit siden ho ligger med ryggen ut som oftest, og jeg da kan føle meg frem til hvilken ende som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge gangene kjent hva som er hva av kroppsdelene. Har vært lett å kjenne på min mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Jeg kjente godt rompen på vår lille frøken, hun drev og presset rompen opp under ribbeinet særlig på høyre side ;) På kontroll hos legen kunne hun også si at det var rompen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, det skjønner ikke jeg heller, men jeg kjenner at det er NOE der inne!" :skratte:

Hehe, sånn tenker eg og!

Eg kjenner rygg/rumpe om babyen ligg med ryggen ut, men ikkje om det er ein fot eller et kne som trykker mot skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de to foregående svangerskapene kunne jeg som regel kjenne hva som var hva. Det kunne være litt vanskelig å kjenne forskjell på boksing og spark, men de fleste sparkene kjente jeg veldig godt igjen som spark, siden de hadde tendenser til å være ganske så mye kraftigere en slag. Mot slutten visste jeg hva som var hva, på grunn av hvordan de lå. Når hodet ligger ned, er det liksom ikke den helt store sannsynligheten for at det er boksing helt øverst eller sparking langt nede. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe flink til å kjenne jeg heller. Sliter med å kjenne om det er hode eller rumpe også. Begge deler er jo runde og harde. Men vil tro hodet er hardere. Troor jeg kjente hodet i går kveld, ved ribbeina. Håper i så fall gutten snur seg snart, hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg kunne kjenne rumpa når babyen lå med hodet ned og rumpa opp mot ribbeina mine. Noen ganger kunne jeg se en albue eller et kne som bulte ut. Når jeg kjente et kjempespark gikk jeg ut fra at det var en fot. Lite sannsynlig at en liten baby klarer å bokse så hardt :ler:

Det var kjempekoselig å være gravid *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne kjenne rumpa når babyen lå med hodet ned og rumpa opp mot ribbeina mine. Noen ganger kunne jeg se en albue eller et kne som bulte ut. Når jeg kjente et kjempespark gikk jeg ut fra at det var en fot. Lite sannsynlig at en liten baby klarer å bokse så hardt :ler:

Det var kjempekoselig å være gravid *mimre*

Hei.

Hvor langt var du på vei da du kunne gjenkjenne albue/kne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...