Gå til innhold

Hvor vondt?


Shabana

Anbefalte innlegg

Den siste uken har jeg slitt mye med smerter i magen. (Det kan være relevant å nevne at jeg er tilbake i jobb som lærer på en ungdomskole og er mesteparten av jobbtiden på beina.) Jeg finner ingenting som uroer meg på do papiret, og jeg er vel heller ikke nervøs av smertene.

Det jeg lurer på om det er noen andre som har slitt med ganske sterke smerter i magen, og eventuelt om dere kan beskrive dem. Sitter litt på gjerdet når det gjelder å ringe legen... En av grunnene er at mitt forrige svangerskap var så godt som symptom- løst og så ønsker jeg vel også bevise meg at dette går bra på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde menssmerte lignende smerter på og av igjennom hele svangerskapet. Noen ganger milde andre ganger skikkelig sterke.

I tillegg er jo ligamentsmerter vanlig, de er mer stikkende og ofte på siden av livmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sterke smerter i begynnelsen av graviditeten og ble såklart bekymret. Jeg hadde spesielt vondt på ett punkt på siden av magen, og det kunne komme plutselig og intenst med jevne mellomrom sånn at jeg ikke klarte å stå oppreist og jeg ble skikkelig varm og svett. Så innså jeg at jeg ikke hadde vært på do (altså nr. 2) på en del dager og jeg gikk til innkjøp av surmelk og svisker. Da systemet var i gang igjen forsvant smertene helt, og jeg har siden det vært nøye med å holde systemet i gang. Jeg har hatt forstoppelse før også, men det har aldri vært så vondt som da.

Men nå vet jeg ikke hva slags smerter du har såklart - jeg bare nevner min erfaring fordi det kan være det. Eller noe annet. Jeg har også hatt en del lettere menssmerter og ligamentsmerter (sistnevnte har vært mest når jeg har gjort brå bevegelser som har involvert muskulaturen i mageregionen).

Hvor i magen er det du har vondt da? Kjennes det ut som i livmoren eller tarmene? Luftsmerter f.eks. kan jo være veldig vondt.

Er du i tvil, ville jeg ringt legen. Selv om jeg aldri har hørt om spontanabort med sterke smerter, men uten blod, hvertfall hvis du har hatt vondt i flere dager uten blødning. Og så er du jo heldigvis såpass langt på vei at man kan se hvordan det ligger an på ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Menssmertene mine har jo alltid vært så sterke at jeg gjerne har vært syk første dagen. Likevel minner de ikke om disse. I og med at jeg i tillegg til disse smertene har luftsmerter så er jeg usikker på om det er en sammenheng der. Ligamentsmerter er det ikke siden det igjen er en annen smerte.

Uff... blir mye her. Så jeg har vel 3 ulike smerter, ligament-, luft- og ukjente smerter. Hvis det roer seg over helgen for så å komme tilbake igjen etter jobb på mandag er det sannsynligvis en sammenheng der, og da må jeg jo kontakte lege.

Det kan til tider kjennes ut som om magen strammer seg og at det blir litt press i nedre del sammen med smerter som gjør at jeg må krøke meg sammen. Når det verken er økt utflod eller blod mener jeg at det ikke kan være snakk om en spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

som jeg kjenner meg igjen. Du har sikkert en kombinasjon av luftsmerter og kynnere.

Luftsmerter vet jeg alt om. Sliter med skikkelig treg mage/forstoppelse i mitt svangerskap. Drikker laktulose, spiser svisker, drikker vann og spiser grovt rugbrød hver eneste dag.Er fullstendig avhengig av jevne rutiner vedrørende mat hvis ikke stopper systemet. Forrige uke, etter ferien, hadde jeg så vondt i magen (stikke og trykksmerter) at jeg nesten lå på do. Det var luftsmerter, for jeg kjente det igjen fra før. Men for sikkerthets skyld tok jeg kontakt med føden på sykehuset og fikk komme inn for en undersøkelse. alt var bra med den lille :) så nå er jeg knallhardt tilbake til den gamle rutinen igjen.

Anbefaler deg å prate med legen om dette så blir du litt roligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det strammer seg, det høres jo ut som kynnere. Og siden det er det andre? svangerskapet ditt så er ikke det så usannsynlig selv om det er tidlig. (stemmer det at du er 9 uker?)

Hadde du kynnere i forrige svangerskap? Ligner det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flere svar.

Dette er min andre og jeg er 10 uker i morgen. I mitt forrige svangerskap hadde jeg ingen problemer de 12 første ukene til motsetning fra nå, og hadde da heller ingen kynnere.

Det blir vel avgjort på mandag om jeg tar kontakt med legen eller ikke, men jeg setter stor pris på de svarene jeg har fått her. Er ikke bekymret, men heller nysgjerrig kan man si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde visst ingenting med graviditeten å gjøre. Så da er jo alle teorier rundt den lagt døde. Ble ultralyd i dag, og babyen har det fint og det er fine hjerteslag :) Da vil alt annet ordne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...