Gå til innhold

Hva brenner mest fett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gå raskt i oppoverbakker, eller jogge på rette strekninger?

Gå raskt i 1 time, eller jogge i 30 min?

Tenker nå bare generellt. Varierer selv mellom alle disse flere ganger i uke. Bare interessert i å høre hva andre mener om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du brenner like mange kalorier på 1 times powerwalk som ved 30 minutters løpetur, men en brenner mer fett ved å løpe...jeg powerwalket i 2 år, men i det jeg startet å løpe merket jeg at fettprosenten raste ned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forbrenner mer energi ved høyere intensitet, men rent fett/karbo-messig forbrenner du størst andel fett ved rolig, svært rolig trening.

Om hele formålet med treningen var å trene på å få kroppen til å bruke mest fett som drivstoff bør du trene sykling i minst 1,5-3timer om gangen i rolig tempo under 70% av maks kapasitet.

Poenget med å gå ned i vekt er ikke nødvendigvis å forbrenne mest fett per økt, men å forbrenne mer energi totalt enn man inntar. Derfor er høyintensitetstrening ofte effektivt fordi det tar kortere tid.

Når du sammenligner gange med løping så kan man grovt si at dersom man går eller løper samme distansen, så bruker man ca like mye energi på det. Dersom du løper vil det ta kortere tid, du forbrenner litt mer energi (pga hjerte/lunge må jobbe mer), og du blir i bedre form.

Klarer du å løpe bør du derfor gjøre det.

Du brenner like mange kalorier på 1 times powerwalk som ved 30 minutters løpetur, men en brenner mer fett ved å løpe...jeg powerwalket i 2 år, men i det jeg startet å løpe merket jeg at fettprosenten raste ned....

Du formulerer deg uklart synes jeg. Andelen fett er ikke høyere ved høyere intensitet. Så dersom total kcal-forbruk på aktivitetene hadde vært likt hadde mest fett blitt brukt på lavest intensitet.

Ved løping bruker du noe mer energi enn ved gange på samme distanse, men det ville tatt kortere tid å løpe. (Fysikk)

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå raskt i oppoverbakker, eller jogge på rette strekninger?

Gå raskt i 1 time, eller jogge i 30 min?

Tenker nå bare generellt. Varierer selv mellom alle disse flere ganger i uke. Bare interessert i å høre hva andre mener om dette :)

Hvis du i stedenfor å tenke trening på tid tenker å trene en fast distanse blir sammenlikningen mye enklere.

Hvis du jogger 3 km rolig vil du forbrenne like mye som om du løper så fort du overhodet kan (med en liten forskjell pga forskjellig løpesett). Derimot vil fett utgjøre en mye større andel av det du har forbrent ved å jogge rolig enn ved å løpe så fort du kan.

Fettforbrenning må skje aerobt, og når intensiteten blir høy blir det mindre oksygen tilgjengelig i forhold til hvor mye energi kroppen trenger å frigjøre, da hentes mer av energien fra glykogenlageret.

Det betyr ikke at man bare bør trene rolig. Skal man trene utholdenhet bør man ha mest lange økter der man for det meste ligger under syreterskel, men også noen intervalløkter. Hvis man har fokus på å komme seg i god form så vil forbrenningen av fett komme av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...