Gå til innhold

Greit å jogge i 1. og 2. trisemester?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit å jogge ca 40 minutter 3 ganger i uken, om det er hva en er vant til fra før av - i 1. og 2. trisemester?

Tenker da spesielt i forhold til spontanabortering...

Er det da greit å gjøre følgende:

- Jogge 3 gng i uken

- Drikke 3 kaffe latte

- Drive litt styrketrening for armene i stativer

?

Fikk litt blodflekker etter sex, så tenker at jeg må spesielt sensitiv?

Trodde kroppen skulle tåle litt mer enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør med legen din! Jeg ble ikke anbefalt å jogge, men heller gå en rask gange. Kommer an på tilstanden din altså. Synes du skal holde deg unna kaffe om du klarer det, ingen grunn til å risikere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at både jogging og styrke var helt greit siden jeg hadde drevet mye med det. Orket ikke jogge, for det ble jeg kvalm av, men "jogget" på elipsemaskina, for da slapp jeg støtene. Trente ganske tung styrke frem til 6.måned, da jeg ble syk, bl.a. løftet jeg 60 kg i knebøy med stang (frivekter). Fikk beskjed om at det var greit, så lenge jeg ikke fikk vondt i bekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri trent noe særlig noengang, så jeg holder meg unna slik aktivitet. Kaffe, derimot, drikker jeg som før (dvs 2-3 kopper per dag).

Sex har jeg ikke helt turt ennå (er bare 6-7 uker på vei), kanskje når det får gått en stund.

Sist jeg var gravid, hadde jeg en SA rundt denne tiden, så jeg prøver å ta det mest mulig med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisielle anbefalinger er nå at i et normalt svangerskap kan man fortsette å trene, gitt at man er vant til aktiviteten fra før. Det er anbefalt, selv jogging. Men man bør ikke ta seg helt ut på samme måte, for eksempel ved hard styrketrening eller intervalløkter. Så joggeturene dine er ikke noe problem. Noen undersøkelser tyder på at hard trening kan medføre økt risiko for spontanabort.

Når det gjelder kaffe er helsedirektoratets anbefaling i Norge maks 1-2 kopper om dagen, mindre om man drikker cola eller andre koffeinholdige drikker i tillegg. Dette enkelte stuider har vist at risiko for abort er doblet allerede ved inntak av 2-3 kopper kaffe om dagen. Og alle studier på området viser en signifikant sammenheng mellom inntak av koffein og risiko for spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan trene som før så lenge ingenting gjør vondt og så lenge du ikke løfter så tungt at du må holde pusten for å klare det. Jeg er ca. 21 uker på vei og har løpt helt til nå uten problem. Det skal ut fra hva jeg har lest ikke ha betydning for spontanabort. Det eneste er visst at man skal være forsiktig med hard intervalltrening i 1. trimester (men for de fleste er vel ikke det det mest naturlig å drive med da heller). Og så er det generelle råd om å varme godt opp og drikke nok, samt ikke bli overopphetet (men det siste er mest aktuelt i sydligere strøk).

Og så er det vel max ca. 1 kopp kaffe per dag som er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på spinning helt frem til dagen flr jeg fødte å det gikk helt fint!

Trening er bare sunt det,så lenge det er med måte selvsagt.

Kroppen sier ifra om det blir for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 6 måneder gravid og har drevet variert trening under hele svangerskapet. Jeg trener ca fire ganger i uken på sats. Pulse, step pulse, power step, yoga, sats energy og shape pulse. Men jeg har tatt ned stepen et hakk og tar små drikkepauser når jeg føler for det. Ellers lytter jeg til kroppen min og unngår smertefulle øvelser, selv om jeg likevel utfordrer smertene bitte litt.

Inntil for en måned siden jogget jeg ca 6 km i terreng to ganger i uka (som erstatning for noen av de overnevnte timene, da)

Leste boken "trening for kule mager" av hun sats-dama, den var oppklarende. Det aller siste er dessuten at man kan ta rette sit ups likevel.

Men jeg har som er vant til 3-5 økter i uka. Og alle anbefalinger sier at så lenge man holder på i samme tralten som før, så er det ok.

Hva kaffe angår, blir det ca en halv liter om dagen på meg. Men jeg skal snart kutte ut kaffe helt. Jeg vil ikke ha en koffeinabstinent babay.

For meg var det viktig å leve helt som vanlig, bortsett fra at jeg kuttet alkohol og blåmuggost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det vel max ca. 1 kopp kaffe per dag som er anbefalt.

En grense på 2 kopper kaffe latte er anbefalt per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett som før, men lytt til kroppen din:-)

Jeg trente 4-5 dager i uken frem til jeg gikk ut i permisjon (puls, step, spinning, bodypump, jogging etc). Etter det ble det raske gåturer med bikkja frem til fødselen. Bare flott å holde seg i form under svangerskapet, så fremt kroppen din tillater det. Jeg følte det ga meg en lettere fødsel, mindre vektoppgang og raskere tilbake i form og egen kropp etter fødsel. Stå på!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan trene som før så lenge ingenting gjør vondt

Ved jogging kan det merkes stikninger i ene siden av magen og det er ikke bra. Kjipt at en gravid ikke kan holde seg slank gjennom kondisjonstrening ute i naturen....

Rask gange vil vel ikke brenne kalorier på linje med en joggetur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett som før, men lytt til kroppen din:-)

Jeg trente 4-5 dager i uken frem til jeg gikk ut i permisjon (puls, step, spinning, bodypump, jogging etc). Etter det ble det raske gåturer med bikkja frem til fødselen. Bare flott å holde seg i form under svangerskapet, så fremt kroppen din tillater det. Jeg følte det ga meg en lettere fødsel, mindre vektoppgang og raskere tilbake i form og egen kropp etter fødsel. Stå på!:-)

Takk :)

Mye kan jo gå galt, siden det kun er i uke 6, så tør ikke å glede meg før eventuelt måned 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt pysete :sjenert: Jeg dropper fysiske anstrengelser nå i starten.

Føler at jeg trenger å ta det med ro. Jeg velger å stole på kroppen min, og dens signaler (er bare ca 4 uker på vei)

Jeg har en aktiv jobb, og hund som trenger sine daglige gåturer, så ikke akkurat sånn at jeg sitter stille hele dagen ;) Men jogging/hard kondisjonstrening holder jeg meg unna inntil videre.

Det viktigste er vel å lytte til sin egen kropp. Hvis det føles bra å ta seg en joggetur, så hvorfor ikke?

Får man vondt, eller blir helt utkjørt etterpå, så er det sikkert lurt å roe litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved jogging kan det merkes stikninger i ene siden av magen og det er ikke bra. Kjipt at en gravid ikke kan holde seg slank gjennom kondisjonstrening ute i naturen....

Rask gange vil vel ikke brenne kalorier på linje med en joggetur...

OT, men man forbrenner like mye kalorier når man går som når man jogger samme avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men man forbrenner like mye kalorier når man går som når man jogger samme avstand.

Hva betyr "OT"?

Ok, så å gå 40 minutter 3 ganger i uken vil gjøre like stor jobb forbrenningsmessig og kalorimessig for kroppen som om en skulle ha jogget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "OT"?

Ok, så å gå 40 minutter 3 ganger i uken vil gjøre like stor jobb forbrenningsmessig og kalorimessig for kroppen som om en skulle ha jogget?

Off-topic. Man får selvsagt bedre form og kondisjon ved jogging enn vet gange, og man forbrenner flere kalorier hvis man jogger en halvtime enn hvis man går en halvtime. Men antallet kalorier man bruker er den samme på samme avstand ved jogging og gange, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men antallet kalorier man bruker er den samme på samme avstand ved jogging og gange, ja.

Flott! Da vil jeg si meg fornøyd med gange istedenfor jogging, bare det er samme lengde/strekning. Tar ikke sjansen på kondisjonstrening utover det under et svangerskap.

Virker ikke riktig, samme hva leger anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...