Gå til innhold

Arbeidsledighet


AnonymBruker

  

38 stemmer

  1. 1. Hva er det lengste du har gått arbeidsledig?

    • Mindre enn 1 mnd
      10
    • 2-3 mnd
      11
    • 4-6 mnd
      3
    • 7-9 mnd
      0
    • 10-12 mnd
      5
    • 13-18 mnd
      3
    • 18-24 mnd
      2
    • Lenger enn 24 mnd
      4
  2. 2. Under din lengste tid som arbeidsledig, hvor mange jobber søkte du før du fikk jobb?

    • Jeg søkte på færre enn 10 jobber
      15
    • Jeg søkte på mellom 10 og 20 jobber
      8
    • Jeg søkte på mellom 20 og 30 jobber
      2
    • Jeg søkte på mellom 30 og 50 jobber
      6
    • Jeg søkte på mellom 50 og 70 jobber
      3
    • Jeg søkte på mellom 70 og 100 jobber
      1
    • Jeg søkte på fler enn 100 jobber
      3
  3. 3. Hvor gammel var du i den perioden du var lengst arbeidsledig?

    • 18 - 20 år
      12
    • 20 - 21 år
      4
    • 22 - 24 år
      10
    • 25 - 30 år
      11
    • 31 - 35 år
      0
    • 36 - 40 år
      0
    • 41 + 44 år
      1
    • 45 + 49 år
      0
    • 50 år eller mer
      0


Anbefalte innlegg

Jeg har gått arbeidsledig en god stund, og har søkt en haug med jobber.

Alle sier at "det er jo så lett å få jobb", og "det er mangel på arbeidskraft i Norge", men det merker ikke jeg noe til.

Jeg kan riktignok ikke søke på alle ledige stillinger (ikke butikkjobb, barnehage, renhold eller annet tungt arbeide), siden jeg har en funksjonshemming, men uansett hvilken jobb jeg søker på, er det over 200 andre som søker på den samme jobben.

Men nå begynner jeg å miste motet.

Derfor lurer jeg på om andre som også har vært arbeidsledige kan svare på spørsmålene mine.

Det kan hjelpe meg litt å se at andre også har gått langtidsledige, har søkt på mange jobber, men at de til slutt har lykkes i å få jobb.

Gjør det gjerne anonymt hvis dere vil. :)

Jeg kan starte med meg selv.

Jeg har gått arbeidsledig i ca 18 mnd, har søkt på ca 80 jobber, og er 40+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lengste jeg har gått arbeidsledig i løpet av mine 19 år i arbeidslivet er 4 1/2 måned. Dette var etter at jeg sa opp min første jobb i 1998, som 25-åring. Søkte 8-10 jobber før jeg fikk napp på ny jobb.

Har siden den gang skiftet jobb tre ganger, og i alle av dem gått rett over i ny jobb etter endt oppsigelsestid. Min nåværende jobb ble jeg headhuntet til, ble innkalt til samtale og oppfordret til å søke. Der satt drømmejobben! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Hva innen? Det kan jo være at arbeidsmarkedet generelt er veldig trått for de med din utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innen? Det kan jo være at arbeidsmarkedet generelt er veldig trått for de med din utdannelse.

Min utdannelse er ikke relevant i og med at jeg søker på alle typer jobber, også utenfor mitt fagfelt.

Jeg har i tillegg til en akademisk utdannelse, en lang fartstid innen både kontorfaget og regnskapsfaget, og jeg er godt kvalifisert til alle stillingene jeg søker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utdannelsen kan likevel være relevant, noen arbeidsgivere kvier seg for å ansette folk som er overkvalifisert for jobben.

Ellers: kan det være rom for forbedring på søknadene og CVen din? Husk at disse, særlig søknaden, skal skreddersys til hver enkelt annonse! Bl.a. NAV har maler på gode søknader på nettsidene sine. Om du googler litt finner du flere.

Det kan også være lurt å sende åpne søknader til steder som ikke har utlyst noe.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk, siden jeg vet at dere bare vil gi meg gode råd.

Årsaken til at jeg ikke får jobb er en kombinasjon av flere faktorer, men søknader og CV er ikke to av de faktorene som er årsaken til at jeg ikke får jobb.

Alder, og langt fravær fra arbeidslivet, er de to viktigste årsakene til at jeg ikke blir tatt i betraktning som arbeidstaker.

Men jeg må bare få tilbake motet, og få en forvissning om at det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må bare få tilbake motet, og få en forvissning om at det ordner seg!

Av de som har svart, er det kun to som har vært arbeidsledig i mer enn ett år, kun en annen som har søkt omtrent like mange jobber som meg, og ingen andre som er like gammel som meg...

Er det noe rart jeg mister motet?

Jobbsøkerkurs, kurs i skriving av søknad og CV, arbeidsavklaring med tanke på mitt handikap, ubetalt praksisjobb for å få nyere arbeidserfaring... jeg føler alt sammen er bortkastet nå!

Jeg burde gjort som alle anbefalte meg, og gått for varig ufør, i stedet for å kjempe meg tilbake til et arbeidsliv som ikke vil ha meg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som har svart, er det kun to som har vært arbeidsledig i mer enn ett år, kun en annen som har søkt omtrent like mange jobber som meg, og ingen andre som er like gammel som meg...

Er det noe rart jeg mister motet?

Jobbsøkerkurs, kurs i skriving av søknad og CV, arbeidsavklaring med tanke på mitt handikap, ubetalt praksisjobb for å få nyere arbeidserfaring... jeg føler alt sammen er bortkastet nå!

Jeg burde gjort som alle anbefalte meg, og gått for varig ufør, i stedet for å kjempe meg tilbake til et arbeidsliv som ikke vil ha meg. :(

Ikke tenk slik, opp med motet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta kontakt med bedrifter som er relevant ifht ditt fagfelt og be om å få hospitere der for å oppdatere deg. F.eks i en måned eller to. Da får du ikke lønn, men du får muligheten til å være med i hverdagen og få innsikt i det som måtte ha endret seg siden du var i jobb sist. I tillegg gir det mulighet for å vise seg frem for et firma, vise hva man kan, at man passer inn i arbeidslivet og at handikapet ditt ikke er et problem for deg i hverdagen. Er du heldig kan du få deg en jobb. Hvis ikke takker du pent for at du fikk hospitere og håper de husker deg til du evt søker en stilling der senere. Da kan du også føre opp neste gang du søker på en jobbe at du har hospitert i aa og bb for å oppdatere deg på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 og har gått uten jobb i uendelig lang tid. Har søkt på utallige jobber, vært på intervjuer og har vært aktuelt, men likevel ikke fått jobb. Det er butikkjobber jeg har søkt på. Har jobbet litt i barnehage, men det passet meg ikke. Er på nippen til å miste håpet, men hvis jeg ikke får jobb innen en måned så må jeg nok ty til nav. Noen som har erfaring med nav i forhold til jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta kontakt med bedrifter som er relevant ifht ditt fagfelt og be om å få hospitere der for å oppdatere deg. F.eks i en måned eller to. Da får du ikke lønn, men du får muligheten til å være med i hverdagen og få innsikt i det som måtte ha endret seg siden du var i jobb sist. I tillegg gir det mulighet for å vise seg frem for et firma, vise hva man kan, at man passer inn i arbeidslivet og at handikapet ditt ikke er et problem for deg i hverdagen. Er du heldig kan du få deg en jobb. Hvis ikke takker du pent for at du fikk hospitere og håper de husker deg til du evt søker en stilling der senere. Da kan du også føre opp neste gang du søker på en jobbe at du har hospitert i aa og bb for å oppdatere deg på kunnskap.

Det har jeg allerede gjort...

Jobbsøkerkurs, kurs i skriving av søknad og CV, arbeidsavklaring med tanke på mitt handikap, ubetalt praksisjobb for å få nyere arbeidserfaring... jeg føler alt sammen er bortkastet nå!

Jeg burde gjort som alle anbefalte meg, og gått for varig ufør, i stedet for å kjempe meg tilbake til et arbeidsliv som ikke vil ha meg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager TS, men jeg tror du gjør noe galt i prosessen. Du sier cv og søknad ikke kan bli bedre, men dersom du har fått så mange avslag og få intervju må det rett og slett være noe du kan endre på. Skriver du at du er handikapet? Det hadde jeg glatt utelatt fra en søknad, det kan få folk til å kvie seg for i det hele tatt å ta deg inn til intevju.

Du bør også få hjelp til å bli "testintervjuet" for å se hvordan du fremstår i en intervjusituasjon. Kanksje det er mpter du fremstår på eller bruk av korppsspråk du ikke er klar over selv som ødelegger? Du kan også ringe de stedene du har vært til intervju og ikke blitt ansatt og be om tilbakemelding.

Hvis du bare har vært ett sted i praksis, forsøk flere steder. Dersom de gir deg gode referanser ber du om bekreftelse på det, hvis de ikke likte deg spør du hvorfor. Det virker på meg som du har gitt opp og kjørt deg fast i et spor der du mener det du gjør er bra nok, selv om resultatene ikke tyder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager TS, men jeg tror du gjør noe galt i prosessen. Du sier cv og søknad ikke kan bli bedre, men dersom du har fått så mange avslag og få intervju må det rett og slett være noe du kan endre på. Skriver du at du er handikapet? Det hadde jeg glatt utelatt fra en søknad, det kan få folk til å kvie seg for i det hele tatt å ta deg inn til intevju.

Du bør også få hjelp til å bli "testintervjuet" for å se hvordan du fremstår i en intervjusituasjon. Kanksje det er mpter du fremstår på eller bruk av korppsspråk du ikke er klar over selv som ødelegger? Du kan også ringe de stedene du har vært til intervju og ikke blitt ansatt og be om tilbakemelding.

Hvis du bare har vært ett sted i praksis, forsøk flere steder. Dersom de gir deg gode referanser ber du om bekreftelse på det, hvis de ikke likte deg spør du hvorfor. Det virker på meg som du har gitt opp og kjørt deg fast i et spor der du mener det du gjør er bra nok, selv om resultatene ikke tyder på det.

Det kan være at du har rett, men jeg må forholde meg til tilbakemeldingene jeg får fra saksbehandlere på NAV, fra arbeidsgivere jeg har bedt om tilbakemedling fra, og fra andre konulenter.

Alle sier at søknadene jeg har sendt ut er gode nok, at CV er ryddig og oversiktlig, og at jeg er behagelig rolig, men likevel engasjert, i intervjusituasjon.

Men alle sier også at min alder og mitt lange fravær fra arbeidslivet taler i mot meg.

Jeg har hatt praksis fire ulike plasser, og har gode referanser og attester derfra.

Kanskje har jeg kjørt meg fast i et spor, men jeg vet ærlig talt ikke hva mer jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning forøvrig, kjenner jeg flere damer som har fått seg jobber relativt raskt til tross for samme alder som deg. De har hatt kortere fravær fra arbeidslivet enn deg, men dersom du har en forklaring på fraværet, som kan betrygge dem om at du ikke blir borte igjen raskt, bør det ikke være en hindring i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig vanskelig å gi deg et råd. Grunnen til at jeg sier dette er følgende (og jeg jobber til daglig med bemanning og rekruttering):

- Du ser ingen ting om handikappet ditt. Dette kan være vesentlig for en arbeidsgiver ikke fordi et handikap er et problem i seg selv eller vil påvirke jobben du utfører. Det tror jeg ingen nå til dags tenker. Det de kan være opptatt av og usikker på er om handikappet ditt krever tilleggsinvesteringer for å tilrettelegge arbeidsdagen, eventuelt om handikappet vil påvirke sykefraværet. Du må tanke på at du ofte konkurrerer mot andre kandidater som ikke har noe handikap og at disse personene da vil fortone seg som "billigere" arbeidskraft.

- Du sier at du ofte har 200 andre søkere på jobbene du søker. I dagens Norge er det ikke vanlig for et firma å få så mange søknader. Det får meg til å tenke at du søker på veldig "gode" jobber som det naturlig er veldig høy konkurranse om. Da må du også forvente at nåløyet er veldig trangt. Er du sikker på at du rett og slett har gode nok akademiske resultater/gode nok referanser fra tidligere jobber til å klare å konkurrere om disse jobbene. Husk at å stige i gradene gjør en best fra en jobb en allerede har.

- Kanskje du befinner deg på et geografisk sted som er veldig vanskelig i forhold til de jobbene som eksisterer for deg. Har du tenkt på at for eksempel i Stavanger området så er det vanskelig å få tak i kvalifisert arbeidskraft i mange yrker? Går det ann å flytte? Mange funksjonsfriske må jo flytte for å få den jobben en vil ha, en kan ikke alltid vente å finne alt utenfor stuedøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbsøkerkurs gir deg ikke noe tilbake nødvendigvis. har vært på det selv. lærte ingenting!!

var arbeidsledig rundt ett år... jobba litt innimellom, litt sånn småjobber... men ellers fikk jeg ikke en jævla jobb.. ikke på mcdonalds engang.

(jeg var 21 da.) ingen utdannelse men... har jo erfaring fra både klesbutikk, søm, restaurant, barnehage/pass..... tydeligvis ikke nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet til ny by for to år siden søkte jeg på absolutt alle jobber jeg kom over, alt fra butikkmedarbeider til kontor til vikar. Det var generelt mange om beinet den gangen, så det var ikke enkelt.

Da jeg møtte "veggen" valgte jeg å gå til flere vikarbyrå. Jeg endte til slutt hos Manpower, og de videreformidlet meg til en jobb. Etter to dager hadde jeg fått jobb, og jeg ble til og med ansatt direkte i bedriften i stedet for gjennom Manpower.

Hvis man har prøvd alt så bør man tenke på et vikarbyrå, tenker jeg. Det er kanskje ikke det du ønsker, men jeg tenker det kanskje kan være en mulighet til å skadde deg arbeid.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...