Gå til innhold

38 stemmer

1. 1. Hva er det lengste du har gått arbeidsledig?

• Mindre enn 1 mnd
      10
    • 2-3 mnd
      11
    • 4-6 mnd
      3
    • 7-9 mnd
      0
    • 10-12 mnd
      5
    • 13-18 mnd
      3
    • 18-24 mnd
      2
    • Lenger enn 24 mnd
      4
  2. 2. Under din lengste tid som arbeidsledig, hvor mange jobber søkte du før du fikk jobb?

• Jeg søkte på færre enn 10 jobber
      15
    • Jeg søkte på mellom 10 og 20 jobber
      8
    • Jeg søkte på mellom 20 og 30 jobber
      2
    • Jeg søkte på mellom 30 og 50 jobber
      6
    • Jeg søkte på mellom 50 og 70 jobber
      3
    • Jeg søkte på mellom 70 og 100 jobber
      1
    • Jeg søkte på fler enn 100 jobber
      3
  3. 3. Hvor gammel var du i den perioden du var lengst arbeidsledig?

• 18 - 20 år
      12
    • 20 - 21 år
      4
    • 22 - 24 år
      10
    • 25 - 30 år
      11
    • 31 - 35 år
      0
    • 36 - 40 år
      0
    • 41 + 44 år
      1
    • 45 + 49 år
      0
    • 50 år eller mer
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med en funksjonshemming så har du vel krav på tilrettelegging? I allefall i det offentlige. Og det offentlige har definitivt ikke rett til å diskriminere deg pga. din funksjonshemming. MEN diskriminering eller ikke, hva vil det koste, tenker nok en arbeidsgiver.

Jeg er ikke enig med alle som sier at det må være deg/søknaden din det er noe galt med. Jeg tror heller at arbeidsgivere overser deg pga. din funksjonshemming. Og hvis du ikke nevner det i søknadsbrevet, vil det fremkomme "uforklarlig" fravær i cven din. Folk kan tro det har å gjøre med at du har vært i fengsel eller at du har psykiske problemer, noe folk er redd.

Så hvis jeg kan komme med noen råd:

Hva om du skaffer oversikt over stønadsordninger til vil tilfalle arbeidsplassen dersom de ansetter deg. Stønadsordninger som skal gå til tilrettelegging. Hva om du klarer å forklare at du i stor grad vil administrere dette selv, slik at ikke din funksjonshemming binder opp ressurser i virksomheten. Evt. om du får en garanti fra NAV på at du har med ditt eget utstyr, slik at det ikke fører til merarbeid for noen.

Hva om du opplyser/hinter høflig om i søknadsbrevet at det er ulovlig å diskriminere noen på bakgrunn av funksjonshemming?

Kan du få jobb i f. eks. virksomheter som fungerer som meningsfylde for psykisk utviklingshemmede, innenfor f. eks. administrasjon, slik at du i allefall er i bevegelse i arbeidsmarkedet

Kan du gå ut i media? For det er ikke normalt eller deg det er noe galt med. Særlig når jeg ser rundt meg hva som får jobb og som er umulig å sparke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig å gi deg et råd. Grunnen til at jeg sier dette er følgende (og jeg jobber til daglig med bemanning og rekruttering):

- Du ser ingen ting om handikappet ditt. Dette kan være vesentlig for en arbeidsgiver ikke fordi et handikap er et problem i seg selv eller vil påvirke jobben du utfører. Det tror jeg ingen nå til dags tenker. Det de kan være opptatt av og usikker på er om handikappet ditt krever tilleggsinvesteringer for å tilrettelegge arbeidsdagen, eventuelt om handikappet vil påvirke sykefraværet. Du må tanke på at du ofte konkurrerer mot andre kandidater som ikke har noe handikap og at disse personene da vil fortone seg som "billigere" arbeidskraft.

- Du sier at du ofte har 200 andre søkere på jobbene du søker. I dagens Norge er det ikke vanlig for et firma å få så mange søknader. Det får meg til å tenke at du søker på veldig "gode" jobber som det naturlig er veldig høy konkurranse om. Da må du også forvente at nåløyet er veldig trangt. Er du sikker på at du rett og slett har gode nok akademiske resultater/gode nok referanser fra tidligere jobber til å klare å konkurrere om disse jobbene. Husk at å stige i gradene gjør en best fra en jobb en allerede har.

- Kanskje du befinner deg på et geografisk sted som er veldig vanskelig i forhold til de jobbene som eksisterer for deg. Har du tenkt på at for eksempel i Stavanger området så er det vanskelig å få tak i kvalifisert arbeidskraft i mange yrker? Går det ann å flytte? Mange funksjonsfriske må jo flytte for å få den jobben en vil ha, en kan ikke alltid vente å finne alt utenfor stuedøren.

- Jeg søker ikke på "veldig gode" jobber, jeg søker på alle jobber jeg kan utføre.

Noen eksempler på jobber jeg har søkt på, der det ikke har vært krav til utdannelse, er blant annet lagerjobb (189 søkere), sekretærjobb uten krav til utdannelse (239 søkere), selger (178 søkere), kundemottaker i et renovasjonsfirma (281 søkere).

- Geografisk sett skal det ikke være problem for meg å få jobb mens jeg bor her, da jeg søker jobber innenfor et stort geografisk område.

Flytting er vanskelig (men ikke umulig) grunnet ektemannens jobb, samt familiære utfordringer, og er noe vi vurderer løpende.

Skrevet

Hva med å prøve et vikarbyrå?

Hvis man har prøvd alt så bør man tenke på et vikarbyrå, tenker jeg. Det er kanskje ikke det du ønsker, men jeg tenker det kanskje kan være en mulighet til å skadde deg arbeid.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg er registrert hos flere vikarbyråer, men har ennå ikke fått tilbud om vikariat gjennom dem.

Skrevet

Med en funksjonshemming så har du vel krav på tilrettelegging? I allefall i det offentlige. Og det offentlige har definitivt ikke rett til å diskriminere deg pga. din funksjonshemming. MEN diskriminering eller ikke, hva vil det koste, tenker nok en arbeidsgiver.

Jeg er ikke enig med alle som sier at det må være deg/søknaden din det er noe galt med. Jeg tror heller at arbeidsgivere overser deg pga. din funksjonshemming. Og hvis du ikke nevner det i søknadsbrevet, vil det fremkomme "uforklarlig" fravær i cven din. Folk kan tro det har å gjøre med at du har vært i fengsel eller at du har psykiske problemer, noe folk er redd.

Så hvis jeg kan komme med noen råd:

Hva om du skaffer oversikt over stønadsordninger til vil tilfalle arbeidsplassen dersom de ansetter deg. Stønadsordninger som skal gå til tilrettelegging. Hva om du klarer å forklare at du i stor grad vil administrere dette selv, slik at ikke din funksjonshemming binder opp ressurser i virksomheten. Evt. om du får en garanti fra NAV på at du har med ditt eget utstyr, slik at det ikke fører til merarbeid for noen.

Hva om du opplyser/hinter høflig om i søknadsbrevet at det er ulovlig å diskriminere noen på bakgrunn av funksjonshemming?

Kan du få jobb i f. eks. virksomheter som fungerer som meningsfylde for psykisk utviklingshemmede, innenfor f. eks. administrasjon, slik at du i allefall er i bevegelse i arbeidsmarkedet

Kan du gå ut i media? For det er ikke normalt eller deg det er noe galt med. Særlig når jeg ser rundt meg hva som får jobb og som er umulig å sparke..

Takk for et annerledes svar.

Du ga meg en ny innfallsvinkel, og noe å tenke på. :)

Til alle:

Jeg tar med meg alt jeg har fått av tilbakemeldinger i denne tråden videre, og takker for at dere har tatt av deres tid til å hjelpe meg. :)

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bare dra opp denne tråden igjen...

Jeg har fått jobb! :danser:

Etter 23 lange måneder, 102 sendte søknader, 101 avslagsbrev, mye fortvilelse, resignasjon og motløshet, kom endelig tilbudsbrevet i posten for en uke siden.

Jeg begynner på jobb 1.februar, og gleder meg allerede. :)

Jeg har stor forståelse for at mange har lyst til å gi opp underveis, men for en belønning som venter hvis en holder ut!

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg gått arbeidsledig i løpet av de siste to årene, men jeg har likevel søkt nesten 200 jobber. Funksjonsfrisk kvinne i begynnelsen av 30-årene med akademisk utdannelse, så skjønner godt at det tar tid. Har heldigvis hatt vikariater under veis, men blir lei av å ikke vite hvor jeg skal jobbe neste år. Gratulerer med jobb TS (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...