Gå til innhold

hva gjør man når babyen våkner kl 05.30?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

man skal jo ikke ta de opp i sengen til mor og far, men hva gjør man når ungen våkner kl 04.30 til 05.00 hver morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke ta barnet opp i sengen din? Jeg gjør det hvis ingen annen måte funker.

Ellers må du, hvis du ikke klarer å få barnet til å sove igjen, rett og slett holde ut. Det er vanlig med faser der babyene våkner veldig tidlig, men det går over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ville absolutt opp kvart over fem i dag. Jeg prøvde to ganger å få henne til å sove videre, men det gikk ikke. Da tok jeg henne opp i sengen og fikk døse videre til kvart over sju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo ikke ta de opp i sengen til mor og far, men hva gjør man når ungen våkner kl 04.30 til 05.00 hver morgen?

Tar han opp i sengen, ammer og sover videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

man skal jo ikke ta de opp i sengen til mor og far, men hva gjør man når ungen våkner kl 04.30 til 05.00 hver morgen?

***

Says who?

Mine to fikk begge komme opp i sengen når de lå i barneseng på soverommet vårt, altså når de våknet tidlig.

Ikke var de vanskelige å få til å sove på egne rom og i egne senger da de ble større heller (2-3 dager tilvenning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest white tiger

Min baby på 10 mnd våkner vanligvis kl 4. Jeg tar henne med meg opp i senga mi. Noen ganger får hun litt pupp for å sovne, men som oftest vil hun bare ha litt nærhet, så med en gang jeg legger henne inntil meg så sovner hun. Da får jeg sove til ca 6 (hvis jeg ikke skal på høgskolen, da må jeg uansett opp 5.30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er karin naphaug (forfatter av "sov godt") som har skrevet at man ikke må ta de opp i sengen sånn at de ikke blir bortskjemt med det. da kan de senere våkne tidlig for kun å komme opp i sengen.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Tar ham opp i senga! Hadde han villa hatt pupp hadde han fått det så kunne vi sovet videre. Men vi koser heller litt slik at vi kan stå opp klokka seks ;)

Ser ikke problemet med å ta barnet opp i senga - eller samsove... barna blir da ikke bortskjemt på trygghet og nærhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

det er karin naphaug (forfatter av "sov godt") som har skrevet at man ikke må ta de opp i sengen sånn at de ikke blir bortskjemt med det. da kan de senere våkne tidlig for kun å komme opp i sengen.

ts

***

Kjenner det faktisk igjen når du sier det, det var en av bøkene vi hadde forberedt oss med. :)

Fungerte ikke i det hele tatt for oss, da, men det er klart det er avhengig av alderen på ungen, hyppigheten av tidlig våkning osv.

Opplevde at det var uproblematisk i tøffe perioder å la dem sove den siste delen av natta med oss, trigget ingen ekstra oppvåkning det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er karin naphaug (forfatter av "sov godt") som har skrevet at man ikke må ta de opp i sengen sånn at de ikke blir bortskjemt med det. da kan de senere våkne tidlig for kun å komme opp i sengen.

ts

Da er jeg spent på hva hun mener man faktisk skal gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

man skal jo ikke ta de opp i sengen til mor og far, men hva gjør man når ungen våkner kl 04.30 til 05.00 hver morgen?

Ta han opp i senga om det funker. Her funka det aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i heimen var det bare å stå opp når frøkena våknet i 5-tiden....prøvde å ta henne opp i senga vår, ammet henne også,men neida... Da var det morgen i følge henne... Herrefred, God Morgen Norge var ikke startet engang... Første jeg gjorde var å sette på kaffen.

Men, storesøstera og mannen var godt fornøyd med nybakte rundstykker om morgenen da.... :sjenert:

Skal glatt innrømme at da den håpefulle fant det for godt å ta en powernap i 9-tida så snorksov jeg også......

Hun er nå 8 år, og fortsatt A-menneske på sin hals. Men nå står hun opp litt seinere, ca kl 6. Og hun står opp alene. Vi kommer ramlende etter når klokka ringer 7. I helgene så står vi opp rundt 8, men da har hun tatt seg ei skive og trives med å være oppe alene (har selskap i bikkje og katt da..)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er karin naphaug (forfatter av "sov godt") som har skrevet at man ikke må ta de opp i sengen sånn at de ikke blir bortskjemt med det. da kan de senere våkne tidlig for kun å komme opp i sengen.

ts

Sove-Karins råd om søvn er ikke akkurat de jeg ville ha fulgt. Hun tar ikke høyde for at barn er forskjellige, synes jeg. Dessuten går det an å venne av dårlige vaner senere om det skulle bli et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her våkner også ru7ndt kl. 5 og vi tar henne glatt opp i senga vår hvor hun får pupp (...og hun er 15 mnd!) og etter ei stund sovner hun som regel og da får vi oss en hvil vi to andre også. Ikke snakk om å stå opp kl. 5 altså! Kan godt være at hun vil fortsette å komme opp i senga vår i mange år framover, men det ser jeg ingenting galt med så lenge hun ikke ligger der hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(17 mnd) da får han ny bleie og en flaske med varm melk eventuelt litt velling, så sover han til 7-9. Ikke aktuelt å stå opp så tidlig (men så har jeg ei på 2 mnd som jeg er oppe med stadig vekk på natta.), men så er det svært sjeldent han våkner før 7 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt tatt babyen oppi senga om det hadde funket ja. Ville ikke satset på å følge noen bok eller teori om barn slavisk,siden det er så store variasjoner ute å går.

Og etter min mening kan man ikke skjemme bort en baby med nærhet og kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går, ta ungen opp i mor og fars seng, amme, og sove videre...

Om det ikke går, stå opp.

Da eldste var ett år og begynte i barnehagen, sto han opp 04.30-05.00 hver morgen, og var i barnehagen 07... Vi hadde forlengst gitt opp å få senere morgener, og la oss heller mye tidligere på kvelden selv også.

Nå sover han fint i egen seng fra 20 til 07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sto opp mellom 5-6 med tvillingene våre leeeenge. Etterhvert fikk vi nå lagt de ned og lært de til å ikke våkne så tidlig, men det var en møysommelig prosess. Før de var året var det ikke mye vits å prøve. Jeg hadde ofte den ene i senga, hvis han våknet først, men etterhvert våknet begge to og blånektet å legge seg ned igjen. Tidlig morgen, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...