Gå til innhold

Tok ut P-stav


rbarg

Anbefalte innlegg

Tok ut P-staven i mai, etter 3 år.

Har fått TR hver mnd og syklusen er sånn ca stabil nå. Men er det ikke en sjanse for at jeg ikke har EL, selv om jeg har TR? :klo:

Jeg kan aldri huske at jeg har hatt noen symptomer på EL før, og jeg orker ikke å stresse hver mnd med å sjekke temp, utflod og strips osv...

Har hørt at man kan ta noen blodprøver hos legen og se om alt er stabilt, stemmer det? Og evt hvilke prøver tar du da?

Noen som har erfaringer etter p-stav o.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med stabil menstruasjon er sannsynligheten stor for at eggløsning også er på plass. Du kan hos legen ta blodprøve på ca syklusdag 20-23 for å måle progesteronnivået. Dersom eggløsning har vært vil hormonet progesteron holde seg høyt fra eggløsning frem til menstruasjon. Det er litt opp til legen om han går med på at du skal ta dette eller ikke. I utgangspunktet er vurdering av nivået på denne typen hormoner en gynekologs jobb, og da behøver man henvisning, noe du neppe får ennå. Men en del leger vil gå med på å ta en så enkel blodprøve, hvis de har litt kunnskap om fertilitetshormoner gjennom syklusen.

En slik blodprøve er ingen sjekk på at alt er i orden, den bekrefter kun at EL har vært. Det er det ikke normalt å starte utredning av før man har prøvd i over et år, lengre om man har gått på p-stav, p-sprøyte og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Kan du ikke bare tempe en måned for å få bekreftet om du har eller ikke har eggløsning, før du involverer lege i dette? Sannsynligvis har du EL hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...