Gå til innhold

Hvordan fordelte vektøkningen seg?


Thinkerbelle

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan vektøkningen fordelte seg gjennom graviditeten? Selv har jeg gått opp ca 2 kg og er i uke 11 - ut fra tabeller og anbefalinger får jeg inntrykk av at det er mye..

Lurer derfor på om dere kan beskrive vektøkning f.eks i de forskjellige trimester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk opp 10 kilo (!) i første trimester, og 16 totalt. Tre måneder etter fødsel veide jeg to kilo mindre enn før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

gikk ned 2-3 kg første mnd pga null matlyst.

så la jeg på meg jevnt og trutt ca 1,5 kg pr mnd. litt mer de to siste mnd. Endet opp med 12-13 kg.

gikk ned 8 kg bare på sykehuset, og 3 til de neste ukene hjemme. Snuppa mi er nå en mnd og jeg er 1,5 kg ifra startvekt. (Mye av dem ligger nok i puppene :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 4 kg første trimester. I uke 20 hadde jeg tatt det igjen, og så gikk det jevnt og trutt oppover egentlig. Gikk opp 10 kg fra startvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp en kg frem til uke 20, så en kg i uka frem til ca uke 30 og 5 kg de siste elleve ukene, totalt 16 kg

Endret av Møffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spratt opp 3 kg praktisk talt samme dag som testen var positiv :gjeiper: og var 8 kg opp da jeg var 5 måneder på vei. 12 kg opp ved 30 uker og 14 kg ved 35 uker. Endte totalt på 14-15 kg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la ikke på meg noen ting frem til sånn ca uke 18. Da kom vannet og jeg la på meg rundt 5 kg i uken frem til fødsel. Totalt rundt 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvor mye jeg gikk opp når, men jeg husker at jeg veide 22 kg mer den dagen jeg fødte en det jeg gjorde når jeg fant ut at jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten at minimum en halv kilo av min vektoppgang hittil også er puppene - de kjennes jo helt enorme! Håper de ikke fortsetter å vokse i samme takt fremover også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 13 kg i første svangerskap, siste mnd. ble det 1 kg i uka, før det gikk det jevnt og trutt. Nå er jeg i uke 25 med nestemann og har så langt gått opp 4 kg (hadde veldig dårlig matlyst første trimester, spiser fortsatt ikke masse). Jeg veide 4 kg mindre før jeg ble gravid sist, så mulig jeg ikke legger på meg mer enn 10 kg denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Er over i tredje trimester nå, så vet ikke hvordan det ser ut i desember :fnise:

MEN dagen jeg leste streken var det som om jeg gikk opp 5 kg, som AB over her sier, og nå er jeg vel gått opp til sammen noe over ti kg. Merker jeg begynner å bli vannholdig gitt...

Puppene har vokst som POKKER, magen er SVÆR, rompa litt større og lårene tar også sin plass.

Men det ser faktisk ikke ut som jeg veier så kollossalt (var det riktig skrevet? :klo: ) mye mer ettersom det har fordelt seg greit.

Gikk opp for meg da sambo ikke lenger klarte å ha meg liggende oppå han på sofaen :fnise: .

Og han er en stoor mann som gjerne har tatt meg oppetter veggen, jeg har løpt og hoppet opp i armene hans!

Ingenting av det nå nei... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er slik at de som kanskje går opp "mye" i starten ikke går opp like mye senere? Mulig det jevner seg ut.. Man blir bare skremt av alle oversikter hvor det står: " ingen vektoppgang første trimester" eller "maks 1 kg"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått opp mer enn 1 kg til nå (Veide meg sist for en uke siden). Så jeg er veldig spent på hvor mye som kommer nå de siste 3 mnd. Er overvektig fra før, så her har barnet tært på min kropp. Str. på magen/symfysen er akkurat slik den skal være i følge jordmor. Så barnet har ihvertfall vokst som han skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forskjellig info om hvordan vekten skal fordele seg: noen steder står det at ca 10 % skal komme første trimester mens andre steder sies det at 25 % kommer første trimester, 50% andre trimester og 25% tredje trimester...

Ikke rart man blir forvirret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye har dere veid etter 3 mnd etter fødselen? (i forhold til før dere ble gravide)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikkje lagt på meg noko endå (er på minus 0,5-1 kg..varierer litt), så eg er spent på dei siste 11 vekene, kor mykje som kjem då. Er overvektig frå før, så her også har nok graviditeten tært på kroppen, sånn som med Smørblomst82 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...