Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Hvis han får valget mellom to ting, så foreslår han heller noe annet. "Vil du ha melk eller vann?" "Juice!"

I går var vi ute alle sammen og akte, men han hadde ikke tenkt seg inn, så jeg måtte til slutt bære han inn. Da var det hyling for alt og ingenting i en hel time!! Jeg skjønner ikke at han orker. Vi skal kle av, så skal han plutselig gjøre det selv, og så må alt på igjen. Så skal vi tørke snørra, og det må være med riktig papir, og plutselig er det feil papir og så skal vi ikke tørke likevel, og så er det feil forelder som tørker... :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velge mellom to ting er stort sett å glemme her også, han har ganske klare formeninger om hva han vil ha. Som regel er det ikke noen av alternativene vi gir :fnise:

Vi merker tydelig at jo mer vi bruker tvang, jo verre blir tassen. Så morgener vi har dårlig tid, blir det også dårlig stemning. Oghan kan hholde på leeeenge. Da er ALT feil.

Men andre dager er det bare en fryd! Vi har så mange fine samtaler! Og jeg er så fascinert over hvor mye han får med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å kjenne seg igjen i ;)

Frøken Fryd kan hyle og skrike for små og store bagateller, og det er jammen ikke alltid lett å være konsekvent og "uberørt" som forelder. Men det er absolutt det som fungerer best. Klarer vi å være rolige - og gjerne avlede - så er hun blid som en sol i det neste øyeblikket. Og vi prøver også å kun gi to valg, hvis ikke blir hun stående i en liten evighet for å bestemme seg :roll: Men det er ikke alltid våre alternativer stemmer med hennes alternativer :tongue:

Vi lar oss også stadig fascinere (slutter man noensinne med det som forelder?) av det livlige lille vesenet. Hun er skikkelig inne i fantasilek for tiden, prater masse, tenker, reflekterer, oppdager og har lange, fine samtaler med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som syns de små har blitt så store? :bond:

Nå er jo Småen ganske stor fysisk også. Tipper han er rundt meteren nå, og klær i 98 begynner å bli snaut. Bukser er vi allerede over på 104 i. Men fordi han i tillegg snakker i fulle setninger og får med seg så veldig mye mer enn vi egentlig forventer, virker han så veldig mye større.

Nå om dagen er han veldig opptatt av babyer og hva babyen i magen skal få av hans gamle ting. Han ønsker seg en lillesøster, sier han. Antagelig pga lillesøster-bøkene. Men han mente vi like gjerne kunne lage TO babyer, sånn at han fikk en lillebror også. Og så vil han at andre skal få en baby også. Veldig opptatt av å dele om dagen, nemlig. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ser litt forskjell på Snorkfrøken ifht Turnerose på samme alder. Jeg har inntrykk av at Snorkis tar ut mye av egenheten på Turnerose heller enn oss - så vi er mektig lei av småkrangling dem imellom for tiden. Mens jeg husker veldig godt at Turnerose var sånn som dere beskriver det.

For all del, altså, Snorkfrøken kan absolutt være sta og egen hvis hun er i det hjørnet. Men jeg opplever denne runden som mindre intensiv enn da Turnerose var på den alderen. Det kan jo selvsagt være fordi vi har vært gjennom det en gang tidligere, også.

Snorkis har jo blitt diger! Så på jentene da de lå og sov sammen i går kveld, og virkelig - de har blitt kjempestore! Snorkfrøken er også over på 98-104 i størrelse, rent bortsett fra at hun er så smal i livet at mye av det ramler av... Så vi bruker fortsatt (veldig snaue) bukser i str 92. Og de er egentlig også litt store i livet. Blir mye strømpebukser og gensere. :)

Spent på hvordan Snorkfrøken reagerer på graviditeten når vi forteller om det. Hun leker MASSE med dukkene sine, men det er jo ikke sikkert at det betyr at den levende varianten er like morsom. ;) Turnerose er veldig klar på at hun ønsker seg en lillebror også (det har hun sagt siden Snorkfrøken ble født), og det kan bli spennende å se hvordan hun reagerer dersom det skulle vise seg å være en lillesøster til... :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, ny baby, Joyce? Gratulerer så mye!! :) Har gått meg hus forbi!

Lillemann er ganske liten. Han har ei venninne i barnehagen som er et hode høyere. Men han vokser jo. Merker det godt på klær og sko. Ting vi kjøpte tidlig på høsten begynner å bli lite. Merkelig..

Gøy at han er opptatt av babyen, Shaden. Tror kanskje sjokket blir mindre jo mer de vet og forstår på forhånd.

Lillemann er veldig opptatt av relasjoner om dagen. Hvem som hærer sammen med hvem. Han mener blant annet at han er kjæresten til lillesøster og at det er han og bestemor som har laget meg. :fnise: Ellers er han ganske god på å gjette hvem som hører sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann er veldig opptatt av relasjoner om dagen. Hvem som hærer sammen med hvem. Han mener blant annet at han er kjæresten til lillesøster og at det er han og bestemor som har laget meg. :fnise: Ellers er han ganske god på å gjette hvem som hører sammen.

:ler:

De snakker kanskje mye om relasjoner i barnehagen også? Her går det også i hvem som er mammaen og pappaen til, og hvem som er ungen til. Og så er det veldig stas å snakke om bestevenner. Han har visst mange. :fnise:

Angående størrelser: overhørte to mødre til to av treåringjentene snakke om skostørrelser og at de nå måtte bytte fra størrelse 23... Småen har vinterstøvler i 26 og de kommer antagelig såvidt til å holde ut sesongen. :vetikke: Kjøpte nettopp Kavat-støvler til neste år på salg i 29, liksom!

Joyce: er ikke sannsynligheten stor for en lillesøster til? Mente å ha lest noe om at hvis man først har to av samme kjønn, er det størst sannsynlighet for at nestemann blir det samme. Ikke dermed sagt at det BLIR det da. Uansett må dere filme ungene når dere forteller om det. Tipper det kan bli en fin video å ha :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mohair! :klemmer: Det er jo ganske tidlig enda, så jeg ser det litt an, men moro er det! :)

Relasjoner, ja! Snorkis har full oversikt over hvem som er hvems foreldre i barnehagen. Veldig praktisk, for da kan jeg spørre henne hvis jeg ikke husker. :ler:

Snorkis bruker str 25, Schaden, og jeg håper de holder ut sesongen. Men våre har store føtter, særlig til å være jenter. Turnerose bruker str 34 og har de største skoene på sin avdeling. Selv brukte jeg str 37 i førsteklasse og husker at jeg syntes det var utrolig rart at jeg hadde større føtter enn moren til en venninne av meg. (Hun brukte altså str 36...) :lol: Jeg bruker str 41, mannen 44-45. Onkelen min 48-49. :ler: Så vi vet jo hvor det kommer fra!

Jo, det er vel litt større sjanse for å få samme kjønn igjen. Mener å ha lest at det er oppe på type 53-47-forhold, mot 49-51 i favør for gutt ved første forsøk? Har lest om det en gang. Sikkert i A-magasinet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtepusen her har absolutt blitt stor! HUn begynte å snakke godt, ble storesøster og sluttet med bleiene omtrent samtidig... med at hun strakk seg veldig i lengden. Bruker 98-104 i klær, men hun er vel bare 92 cm eller noe. Hun får med seg så mye, og begynner å bli rent veslevoksen... "næmmen gosjameg! Kor e den da?" "Så fint du har ryddet, mormor!" "Prøv igjen! *sagt veldig positivt* Ikke så mye trass heller, og hun har begynt å hjelpe i huset litt (hun elsker det). Forøvrig bruker FP 23 i sko... begynner nå å bli litt størrelse på de skoene også nå.

(Forøvrig begynner Snuppeline også å bli en stor... hun er absolutt ikke noe lite spedbarn lengre, men en søt og god og utforskende baby med gooode babylår og størrelse 74 av og til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Frøken Fryd har vokst på alle mulige måter det siste halvåret (tenkte kanskje vi ser det ekstra godt i og med at hun har blitt storesøster, men hører flere si at de generelt vokser mye på denne tiden), og det er så herlig (om man ser bort fra trassen)! Det at hun nå ikke bruker verken bleie eller smokk gjør også at hun plutselig virker såååå stor. Ser på bilder fra i sommer og hun mister stadig mer av det babypreget (skulle vel bare mangle når de nærmer seg 3 år kanskje, men vemodig er det!) Jeg synes ofte det er rart å tenke på at Frøken Fryd har vært like liten og "hjelpeløs" som Lillemor, og at Lillemor skal bli så stor og selvstendig som Frøken Fryd er nå.

FF bruker str. 98/98-104 nå (er ca. 95-96cm lang, tror jeg), og str. 25 har hun i skoene sine (vi er begge ganske gjennomsnittlige med våre 39 og 43 i skonummer, men både menn og damer på min farsside har store føtter).

Merker godt at hun får med seg mye mer enn før, og kan nå komme hjem fra barnehagen og fortelle mer om hva de har gjort, og evt. hva som har skjedd på veien hjem (slik som i går når "Pappa tuta på lastebilen" (som ikke overholdt vikeplikten sin visstnok)) og hva hun/vi gjorde i helgen eller for en lengre stund siden (Det går mye i hvor stas det var å kjøre ferje like før jul :fnise: ). Det første hun sa når hun kom inn døren i går var "Vi er bestevenner mamma" :rodmer: Og i barnehagen er det så herlig å komme og hente henne for da strekker hun armene opp og kommer løpende mot oss. Blir masse kos først, og så skal hun tulle og springe avgårde så vi kan løpe etter henne :roll:;) Levering derimot er ikke fullt så gøy....

Ros, oppmuntring og hjelp er hun veldig flink til "Bra pappa!" "Så flink å spise, lillesøster!" "Skal du også tisse på do, mamma?" "Her er dine sko/bukser/jakke/lue/sokker pappa!" "Du bære den, og jeg bære den" ;)

Forøvrig må jeg bare si hvor utrolig koselig det er at det, etter 3 år, fremdeles er liv i denne tråden! :hjerte: Er så koselig å høre hvordan de (ikke lenger så) små utvikler seg, og at vi fremdeles kan utveksle tips og råd i ny og ne :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig må jeg bare si hvor utrolig koselig det er at det, etter 3 år, fremdeles er liv i denne tråden! :hjerte: Er så koselig å høre hvordan de (ikke lenger så) små utvikler seg, og at vi fremdeles kan utveksle tips og råd i ny og ne :tommel:

Helt enig! :icon_lol: Det er så koselig å høre hvordan det går med alle de (ikke fullt så) små.

Nå er jeg forresten halvveis på nestemann. OUL denne uka, spent på hvordan det står til. Har morkaka foran denne gangen, så det har tatt tid før jeg merket noe til romsteringer, men nå er det fullt liv der inne. Noen likte lunsjen, tror jeg. Skjønner jeg godt, knekkebrød med avokado er grisedigg. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig koselig å høre om alle sammen. :Nikke:

Lillemann har plutselig blitt glad i middag! :tommelsmil: Spiste masse chili con carne i går, med både tomat og bønner oppi og her om dagen spiste han tortillalefse med kjøttdeig, salat, rømme og saus. Var mamma som ordna mat til han og han bare spiste uten å tenke seg om tror jeg.. Han har hatt en periode i høst hvor han ikke ville ha noe som var blandet og pirket i maten og sa at han ikke likte sånn og sånn.

Lillesøster begynner også å bli stor, ja. 59 cm og 5600 g. Hun har faktisk mer enn tredoblet vekta! Veldig morsomt med to stykker, selv om det kan være ganske slitsomt å være alene med dem. Som i dag da lillesøster var trøtt og mett, men ikke ville sove og måtte bæres rundt, mens lillemann satt ved middagsbordet og ventet på mat. :tunge1:

Ellers er jeg superheldig og hun sover mellom 5-7 timer i strekk hver natt. Så sover hun videre etter mat. Men hun sover til gjengjeld ganske lite om dagen. Noen ganger våkner hun etter 15-20 min..

Nå skal jeg titte litt på finn.no. Vi er på boligjakt! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen! Gratulerer så mye, Joyce!! :hoppe: Så utrolig koselig!

L er også lang og slank, slik at 92 er for kort men passe i livet, mens 98-104 er perfekt i lengden men for stort ellers.

Her er det middagsnekt om dagen. Han tar et par biter også er han ferdig. Gidder ikke å mase på han. Han spiser godt ellers på dagen så da er det ikke så farlig synes jeg :)

Ellers skravler han i ett sett. De sier at han stort sett aldri er stille i barnehagen og at han alltid har noe å fortelle :fnise: Han snakker veldig godt. Det er gøy å høre på han :) Han og lillesøster krangler en del om oppmerksomheten nå. Kommer den ene i fanget så skal den andre også, og da sitter de stort sett og river hverandre i håret eller prøver å dytte hverandre vekk :ler: Men de er veldig søte sammen til tider også. Leker fint og ler og koser seg.

Nå har far i huset og jeg hatt en runde med omgangssyke, far hardest rammet. Begynte på tirsdag og vi begge er passe oppegående igjen i dag. Barna er (utrolig nok) ikke smittet, enda....Hadde håpet de kunne slippe unna men vet ikke hvor stor den sjansen er.. Hvor mange dager skal det ta ca før det evt bryter ut noe hos dem? Jeg har vært mega nazi med klorinkluten og vasket do/bad,dørhåndtak, kokt smokker, EKSTRA nøye med håndvask osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel middagsnekt her også for tiden.. Ikke at hun er noen stor middagsspiser til vanlig, men nå rører hun knapt nok maten. Men hun spiser godt med brødmat/havregrøt/frukt, så det er ingen krise. Men jeg håper hun kan bli "smittet" av lillesøsters matlyst når hun ser at hun får samme mat som oss :tongue:

Det er stas at lillesøster ikke lenger er så liten heller (7,5 mnd), så nå vil Frøken Fryd gjerne være med og gi mat og vann, og deler ofte leker med henne på gulvet og lager morsomme lyder og grimaser så lillesøster skal le og smile. Herlig å se dem sammen sånn :rodmer: Det som ikke er så populært er når lillesøster tar tak i håret til FF eller langer ut etter noe FF har i hånda si :fnise: Det er bare et spørsmål om tid før lillesøster klarer å krabbe ser det ut til (foreløpig er det mest åling i revers, men det foregår mye push-ups i håp om å komme seg riktig vei), og da blir det vel litt mer å passe på både for storesøsteren og oss ;)

Schaden: Spennende med OUL! Har du noen magefølelse? :)

ara: Tar vel gjerne 2-3 dager (pluss/minus) før omgangssyken bryter ut hvis de er smittet. Får håpe de slipper unna. Du har ihvertfall gjort din del for å hindre smittespredning ser det ut til :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen sa jente helt fra første dag denne gangen, nøyaktig motsatt av sist. Rare greier... Jeg tror jo ikke på magefølelse og sånn egentlig, så det er skikkelig teit. Men forrige gang var det liksom helt klart at det var en gutt, denne gangen jente. Er vel 50% sjanse å treffe rett på førstemann, og så blir det vel 25% for å treffe rett på begge to. Eller no sånt... sannsynlighetsberegning er ikke min sterke side.

Men i hvert fall, det ER en jente der inne. Eller prinsesse, som legen sa (jeg knurret inni meg). Og aller viktigst, alt var som det skulle være.

Syns det var mer fascinerende på UL denne gangen, kanskje fordi jeg vet mer hva jeg går til? Det var så fremmed sist, da kunne det like gjerne være planeten mars vi så på skjermen. Nå var så mye mer klart for meg at det var et lite menneske. Gleder meg sånn til hun er ferdigruget! :rodmer:

Småen spiser middag kanskje 1 av 4 ganger. Som i at han spiser mer enn to biter og sier "vil ha noe annet"... Jeg gidder ikke å styre med det mer. Smører heller bare en skive litt senere. Alternativet er å servere pølser i lompe, pizza eller spagetti hver eneste dag og det gidder jeg ikke. Stort sett smaker han i det minste, det får være bra nok (med mindre det er grønt. Grønn mat er farlig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Schaden! :smilyblomst: Merkelig med magefølelse. Jeg hadde det også sånn. Men jeg turte ikke stole helt på det den første gangen. Denne gangen sa alle til meg at det garantert var jente, det var bare svigerfar som mente at det var en gutt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillemann har begynt å eksperimentere med maten nå. Brødskive med leverpostei og brunost, blåmuggost med hamburgerrygg, italiensk salat med gulost.. :fnise: Og favorittdrikken om dagen er kulturmelk. Han er litt rar i matveien. Kapers er noe av det beste han vet.

Ellers liker han jo veldig godt å kommandere. "Kom nå, med en eneste gang!" :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin i slutten av juni, så halvveis nå! :nigo:

I går kjøpte jeg en kjole. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke klærne etter Småen, men syntes liksom jeg måtte for syns skyld. Må venne meg litt til disse jentegreiene, tror jeg.

Haha Mohair! Så bra at dere lar ham teste ut på den måten, kanskje han blir skikkelig flink til å lage mat etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Haha Mohair! Så bra at dere lar ham teste ut på den måten, kanskje han blir skikkelig flink til å lage mat etterhvert?

Ja, for et par måneder siden skulle jo all maten ligge tydelig adskilt.. :fnise: Han synes det er gøy å lage mat, men har ikke all verdens tålmodighet. Men det er vel gjennomgående for toåringer... :fnise: (Han mener forresten bestemt at han er tre år!)

Ellers må jeg tipse om salg på nøstebarn! :danse: Litt treg nettside, men det gikk til slutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...