Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Vi prøvde brødskive i dag :) uten pålegg, bare for å se om han ville ha. Han slapp plomma han hadde og kasta seg over brødet! Koste seg masse og fikk i seg en del. Skorpa var interessant å tygge på også, sikkert fint mot gommene. Mistenker tenner på vei, for han sikler utrolig mye nå, og gnir ting mot gommene hele tiden.

Bare la du en brødskive foran han? Eller delte du den opp i små biter? Jeg vil så gjerne prøve å gi L brød men er så redd han skal sette det i halsen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er spennende med mat til de små, og på en måte blir det litt godt at det blir mindre amming, men som noen sa så har tiden gått så utrolig fort (fast føde virket så langt fram i tid for noen måneder siden) og det er jo utrolig koselig med ammestundene. Ser for meg at det kommer til å bli hektisk med innføring av stadig mer fast føde de neste månedene, ja! Synes det er vanskelig nok med to måltider + fruktmos nå allerede jeg, når vi skal ut på noe på formiddagene :roll: Og jeg får ikke akkurat i meg fem måltider om dagen selv heller..

Frøkna vår har rullet fra mage til rygg siden hun var litt over 3 måneder (stadig mer kontrollert), men å rulle fra rygg til mage strever hun litt med. Strekker seg godt over, men det er alltid en arm i veien eller en rumpe som er litt for tung :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt er nok ganske treig, han er 6,5mnd og ruller hverken hit eller dit. Fordelen er at jeg vet hvor jeg har han, hehe...

Samme her Haley, sliter litt med å innføre mat i biter. Vi har stagnert litt på matfronten. Legger innpå av grøt, middagsmos og fruktmos, men jeg er så redd han skal sette noe i halsen, og vegrer meg for å gi noe særlig med biter i. :sjenert:

Til nå virker det som om biter i most mat fort havner i vrangen. Betyr det at vi bare skal vente med slike utfordringer, eller prøve mer? Hva er best mat å starte med for å introdusere litt biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte brødet i staver, de var omtrent 2 x 5 cm tenker jeg. Småbiter er vel bedre når de passerer 9 mnd og utvikler pinsettgrep :)

Jeg gir jo ikke grøt og most mat, bare fingermat. Har gitt mye av de skumpinnene (fant på ultra) så han kunne øve seg på noe som nesten ikke kan settes i halsen. De smelter nesten når de kommer i munnen.

Er bare dette han har skjønt stort av, han leker egentlig bare med andre ting enda :)

Men skumpinnene er geniale. De føles trygge nok til at jeg kan slappe av og spise selv, og E kan kose seg med dem og lære at ting kan endre seg i munnen. Skorper er neste ting som skal introduseres her, så kan han øve på å tygge. Koblingen mellom å først tygge og så svelge kommer forhåpentligvis om ikke så lenge.

Det å gi E mat sånn her gjør det lettere for meg å få spist forresten. Jeg lager mat til oss begge, og mens han leker og øver med sin får jeg faktisk spist min ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På førstemann (og snart andremann!) ga jeg ham lettkokte broccolibuketter, som han kunne holde i hånda og gnage på. Stilken må fortsatt være hard da, så baby spiser av buketten. Jeg tok også skalker av grovbrød, satte inn i stekovn på lav varme så de ble harde kavringer. Dette fikk han holde og gnage på selv. Var også godt for kløe i tenner. Baby klarer ikke å få av store biter når den er hard. Det er viktig å venne dem på konsistens også, at ikke alt skal være glatt pregløs mos. Mange barns kresenhet kommer av konsistens like mye som smak. Her om dagen tok storebror beinet på en kotelett og gnafset den ren! Det synes jeg er ekkelt, også som voksen. Mannen gjør heller ikke det. Så det er enten bhg eller tidlig tilvenning til konsistens ;)

Etterhvert kan du f.eks. smøre brødskiver med leverpostei, og skjære små små biter som han kan spise selv. Mye mat han kan plukke i seg, makaroni og maiskorn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumpinnene er geniale, enig med deg der Nektarin. Jeg trodde vi måtte vente litt med dem, for småen har ikke heeelt kontroll på labbene sine ennå, men han storkoser seg med pinnene og mammaen trenger ikke bekymre seg for at han skal sette noe i halsen. Han har en tendens til å begynne midt på pinnen da.. :ler:

Småen har rullet fra rygg til mage et par uker nå. Dvs, han rullet på mykt underlag allerede for en måned tilbake og vel så det, men på gulvet var det liksom litt verre. Han har rullet fra mage til rygg én gang så langt, men det var nok bare en tilfeldighet. Han har i hvert fall ikke gjort det igjen senere. Det nye nå er å løfte seg opp på armene, og du verden så stolt han blir når vi kommenterer hvor flink han er! :rodmer:

Veldig deilig at han har fått litt mer tålmodighet til å ligge og leke for seg selv. Det er faktisk nå stort sett ålreit å ligge på magen med alle lekene sine foran seg, sånn at han kan gripe tak i og gnafse på hvilke han selv vil (noe som gjør at alle lekene er gjennomblaute når vi rydder dem opp for kvelden.. :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann rullet rundt første gang for et par måneder siden, men det var først for et par uker siden at han gjorde det bevisst. Nå har han fått øvd seg litt så nå gidder han ikke mer. Har bare rulla fra mage til rygg. Lillemann har ganske godt utviklet grep faktisk, har tatt tak i smokken sin med pinsettgrep flere ganger.

Jeg har puttet små biter av brød i munnen eller gitt ham litt større biter som han selv kan tygge på. Begge deler funker. Han setter ikke noe i halsen. Tygget og spyttet ut de første gangene, mens nå tygger han og svelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere skumpinnene, annet enn på Ultra? Her i gokk har vi bare Kiwi, Rema, Mega og mindre butikker. Og hva inneholder de egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper skumpinner på Meny, de består av mais og hirse. Ser ut som ostepop og lukter popkorn, skikkelig snacks. Fløtepusen liker de kjempegodt og de er enkle for henne å spise selv (om enn ganske klissete etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere skumpinnene, annet enn på Ultra? Her i gokk har vi bare Kiwi, Rema, Mega og mindre butikker. Og hva inneholder de egentlig?

Kanskje Mega har sånne skumpinner? Det er jo en butikk med stort utvalg av alt mulig hvertfall... Jeg skal antageligvis innom Mega i morgen, så kan jo sjekke om de har og evt gi deg tilbakemelding! :)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Mega har sånne skumpinner? Det er jo en butikk med stort utvalg av alt mulig hvertfall... Jeg skal antageligvis innom Mega i morgen, så kan jo sjekke om de har og evt gi deg tilbakemelding! :)

Flott, takk! Har et par mil til Mega også, så det blir ikke så ofte vi er der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte brødet i staver, de var omtrent 2 x 5 cm tenker jeg. Småbiter er vel bedre når de passerer 9 mnd og utvikler pinsettgrep :)

Hmm, jeg tror jeg nettopp leste at de utvikler pinsettgrep fra de er 6 mnd...?

Uansett, jeg prøvde å gi L en brødstav i dag men han glefset innpå med hele greia og da ble jeg så nervøs så jeg tok den vekk... Pyse? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står at skumpinnene er å få hos Ultra, Meny og Rema. Her. Remaen "din" burde vel kunne ta inn, da! :)

Pinsettgrepet er på gang her også, men jeg vil vel påstå at det er et stykke igjen til hun mestrer det skikkelig. Mener Turnerose var rundt 8 mnd da hun klarte å plukke opp bittesmå ting uten problemer, som mais og sånt. Men Snorkfrøken fikk opp en ganske liten pastabit her forrige dagen, den var vel kanskje en snau halv cm x 2 cm. Ble imponert da!

Her gis det bare biter, hun vil ikke ha noe annet. Fortsatt voldsomme grimaser hvis vi våger å tilby henne mos eller grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ara: nå lo jeg godt! De er så morsomme når de er sultne og eventyrlystne, disse små :rodmer:

Småen fikk en mørkokt gulrotstav og gnaget av relativt store stykker som han så vekselsvis moste med tunga og halvbrakk seg litt på. Finner vel ut om en dag eller to hvor mye han faktisk fikk i seg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja! Ikke greit når de tar imot nye ting med stor iver og utforsknings glede, for så å bli fratatt fort som fy fordi mammaen er småhysterisk.. Stakkars søtnosen min . Skal kjøpe skumpinner i morgen.. ;-)

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i hyllene for barnemat de har slike skumpinner?

Tenkte jeg skulle skaffe nye nett til den fuglemateren jeg har (husker ikke hva det heter..).

Den aller beste tiden er på kvelden synes jeg, når han våknr og jeg ammer ham på sofaen i stuen. Da er han varm og døsig og koselig, og jeg vet at jeg ikke skal bære ham eller underholde ham i mange timer fremover. Jeg sitter da og beundrer ham, og blir rent varm om hjertet av den gode nydelige babyen :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den aller beste tiden er på kvelden synes jeg, når han våknr og jeg ammer ham på sofaen i stuen. Da er han varm og døsig og koselig, og jeg vet at jeg ikke skal bære ham eller underholde ham i mange timer fremover. Jeg sitter da og beundrer ham, og blir rent varm om hjertet av den gode nydelige babyen :hjerte:

Jeg tenkte akkurat på det samme i går kveld når jeg ammet lille frøkna når jeg gikk og la meg. Tok henne opp i senga vår og lå og ammet henne mens hun holdt den ene hånda på brystet mitt og var helt døsig og nydelig. Akkurat da hadde jeg bare lyst til å ligge å se på henne hele natta :hjerte: Vårt lille mirakel.

Ikke fullt så stas nå på morgenen når jeg er trøtt fordi hun har vært våken annenhver time i natt, men når hun smiler og skravler så kan man jo ikke være morgengretten :rodmer:

Når er det vanlig å begynne å trappe ned/kutte ut nattammingen? Er jo fremdeles noen måneder til jeg skal tilbake i jobb, men det hadde vært godt å slippe unna med kanskje én amming om natta. 2-3 slik som nå er jo forsåvidt ikke så mye, men jeg tenker at hun kanskje klarer seg med mindre mat på natt nå som det blir stadig mer fast føde :klo: Og så hadde jeg gitt mye for å få mer sammenhengende søvn.. :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager...! I går slokna småen for natta halv ni (ny rekord!) og ikke bare det... han sov til halv fem!!

Det var bikkjekaldt i rommet, må ha hatt noe med saken å gjøre. Stakkars liten, han hadde istapphender da jeg plukka 'n opp. Og stakkars puppene mine! Våknet med steinpupp. Hadde ikke pumpa meg da vi la oss fordi jeg antok at han ville våkne etter en time eller to.

Tror faktisk dette er det lengste jeg har sovet sammenhengende på snart fem måneder..

Men tviler igrunn sterkt på om det fortsetter sånn. Har sikkert jinxa det nå. :fnise:

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag tror jeg blir en jævlig dag. Storebror er hjemme syk. Lillebror holdt meg våken 02 - 05:30. Ammet han hver time 23-02. Så har igrunn sovet 05:30-09. Mannen "måtte" på jobb. Jeg har vondt i hodet av søvnmangel allerede... Kan ikke duppe når baby sover pga syk storebror heller. Når mannen kommer, da skal jeg sove!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fast føde gir du om dagen, Haley?

L får 4 måltider pr.dag nå og jeg ammer kun 2 ganger om natten men får nok ikke kuttet ned noe særlig enda..Han er skrubbsulten når jeg tar han opp for første amming rundt 04:00. Så spiser han rundt 07.00 igjen.

Hvordan har dere andre jobbet for å avvenne nattamming? Eller kommer det bare av seg selv etterhvert?

Så deilig med såpass mange timer sammenhengende søvn. Schadenfreude!! Krysser fingre og tær for at dette fortsetter!!

Håper dagen din ikke blir helt bånn i bøtta, ViljaH! God bedring til storebror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...