Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gjest Dorey

Det er jo ikke umulig at han kommer før fredag, men da tar jeg det heller som en gledelig overraskelse :) Kjenner jeg trenger litt tid på å forberede meg på i gangsetting, jeg har fått inntrykk av at det er en ganske voldsom prosess for kroppen. Så da er det bedre å stålsette seg til det, og heller ta alt annet som en bonus :)

Er det noen som vet hva som skjer på en overtidskontroll?

Hva i alle dager gjør minien din på tvers da, Shadenfreude? (selv om jeg skjønner at det ikke er noe særlig å ligge med hodet ned i ukesvis ;) ) H*n snur seg sikkert riktig vei snart :) jeg skjønner at KS ikke er noe du har lyst til! Det er jeg ikke særlig lysten på jeg heller gitt. Men du skal se det går bra!

Stinelin koser seg sikkert med gutten sin nå :rodmer: Er helt sikker på at alt gikk bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dorey

Ah, tusen takk! :) Ganske logisk det du sier, blir spennende å se hva som skjer. Jeg skal klare det uansett, sålenge det går bra med lillegutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De passer nok godt på dere, Dorey. :)

En temmelig spennende uke foran deg, i hvert fall!

Syns været snart kan bli litt mer sommerlig, jeg. Den siste rugetiden ville nok gått fortere om jeg kunne kost meg ute i hahen med en god bok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg jammen meg jeg kan være ganske sikker på at mini her ligger med hodet ned :tommelsmil:

Har vært tverr-/seteleie lenge, men nå kjenner jeg hikking heeeelt nederst på magen, ved hoftebeinet. Kjenner faktisk hikkinga litt i rompa mi også.. :fnise:

Men synes fremdeles det er vanskelig å skjeldne mellom de ulike kroppsdelene.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg jammen meg jeg kan være ganske sikker på at mini her ligger med hodet ned :tommelsmil:

Har vært tverr-/seteleie lenge, men nå kjenner jeg hikking heeeelt nederst på magen, ved hoftebeinet. Kjenner faktisk hikkinga litt i rompa mi også.. :fnise:

Men synes fremdeles det er vanskelig å skjeldne mellom de ulike kroppsdelene.. :sjenert:

:fnise:

Da har du nok rett i at mini ligger med hodet ned da ja! Når skal du på neste kontroll hos lege/jordmor da? Da får du jo hvertfall vite hvordan baby ligger.

Er ikke alltid lett å vite hva som er hva av alle kroppsdelene der inne. Jeg har ikke kjent det godt før nå de siste ukene... nå kjenner jeg tydelig når han stikker ut foten på ene siden av magen. Også kjenner jeg en liten rompestump øverst i magen! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Dorey: får håpe det starter før fredag :) Visst ikke er det jo "grei" å få en siste dato!

Her hikkes det også i hele bekkenet, så er ikke tvil om hvor hodet er. Det er det vel ikke uansett, er ett voldsomt press der nede!

Termin i dag! Hurra :hoppe: Håper bare baby tar til vett og kommer ut snart. Jeg vil ikke presse ut noen på 5kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mini har funnet ut av riktig leie! :Nikke:

Her kjenner jeg en fot mot diverse steder på min høyre side og oppover mot ribbeina alt ettersom hvor hun sparker, og den større delen mot venstre side er rumpa hennes. Det som er litt artig er at jeg kan tydelig kjenne at foten har vokst de siste ukene, for "klumpen" har blitt større :jepp:

---

Dagens milepæl: 40 dager igjen til termin og offisielt høygravid - selv om jeg til tider har følt meg høygravid de siste 2 ukene allerede :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Var en liten tur innom jordmor akkurat. Er ikke helt fornøyd med proteiner og litt forhøyet blodtrykk, ligger tydeligvis helt i grensen til begynnende svangerskapsforgiftning. Så blir en tur dit igjen i morgen også. Forhåpentligvis ikke :) Følger det i alle fall godt opp!

Hvor mye proteiner er "greit"? Og hvor høyt blodtrykk kan man egentlig ha? Noen som vet? Jeg finner liksom ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg er veldig flink til å lese i den tråden her, bare så ufattelig dårlig til å svare :( Men nå er det virkelig spennende tider i terminklubben, så jeg må bare slenge inn lykkeønskninger til alle sammen!

Unknown: Jeg hadde 155/100 i blodtrykk for et par uker siden (37 +3), og ble da lagt direkte inn på føden fra svangerskapskontroll. Heldigvis stabiliserte det seg av seg selv iløpet av et døgn til 120/80. Nå er det desverre på vei opp igjen, og jeg må (som deg) ha hyppige kontroller av blodtrykk til babyen vil ut i verden.

Jeg krysser fingrene for at babyene våre kommer snart, for da blir blodtrykket seg selv igjen rimelig fort :)

Igjen: Gratulerer til dere som har fått, og all lykke til oss som skal ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Unknown: Jeg hadde 155/100 i blodtrykk for et par uker siden (37 +3), og ble da lagt direkte inn på føden fra svangerskapskontroll. Heldigvis stabiliserte det seg av seg selv iløpet av et døgn til 120/80. Nå er det desverre på vei opp igjen, og jeg må (som deg) ha hyppige kontroller av blodtrykk til babyen vil ut i verden.

Jeg har langt unna 155/100 i alle fall. Etter mye googling kan jeg ikke skjønne at mine verdier er noe å bekymre seg så veldig over igrunn. Jeg har 120/80 (har ligget på 110-130/60, så undertrykket har steget litt) og protein på 1-2+. Mye vann, da, men det er jo ikke uvanlig uansett. Hodepine har jeg sikkert hver dag, men ikke typisk i pannen, så det er nok andre grunner til.

Kanskje det er "litt av alt" som er grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er offisielt høygravid når det gjenstår 40 dager? Jeg ble kalt høygravid her om dagen og tenkte for meg selv "nææh, så ille er det vel ikke", men skjønner at jeg ikke er mange dagene unna da, isåfall. :fnise:

Unknown: med termin i dag er det vel uansett ikke lang tid det er snakk om du går med høyt blodtrykk, sånn i verste fall.

Her har jeg tenkt til å begynne på sykehusbagen snart. Finne frem litt tøy og ting.. ikke minst, gjøre klart kameraet! Men.. tiltak! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langt unna 155/100 i alle fall. Etter mye googling kan jeg ikke skjønne at mine verdier er noe å bekymre seg så veldig over igrunn. Jeg har 120/80 (har ligget på 110-130/60, så undertrykket har steget litt) og protein på 1-2+. Mye vann, da, men det er jo ikke uvanlig uansett. Hodepine har jeg sikkert hver dag, men ikke typisk i pannen, så det er nok andre grunner til.

Kanskje det er "litt av alt" som er grunn til bekymring?

Kan nok hende det er "litt av alt" + at svangerskapsforgiftning kan komme litt brått på nå på slutten ifølge jm jeg går hos. Selv har jeg hatt pannehodepine de siste to ukene, men ikke noe protein, så vi er forskjellige alle sammen. Det viktigste er å følge med, og evt ringe føden om det skulle bli noe nytt eller forverring av symptomer! Det er beskjeden jeg har fått selv ihvertfall :)

Lykke til forresten! Det er ikke lenge igjen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unknown:

I min svangerskapsbok står det at helsepersonell har en blodtrykksgrense for gravide på 140/90, går det dit så skal man foreta seg noe. Ekstra oppfølging kanskje medisin hvis det går høyere osv.

Forrige gang når jeg lå på vippen av SVF så hadde jeg 140/90 noen dager på rad, høyeste måling var 150/100. Da ville legen ha meg til kontroll hver dag en ukes tid, med urinprøve/protein og blodtrykksmåling hver gang. Han ringte også til kvinneklinikken mens jeg var der et par ganger for å konferere, om de ønsket å ta over. Jeg hadde aldri mer enn 1 i protein, og lite/intet ødem. Så det kan arte seg forskjellig, er nok derfor de passer på, det finnes intet fast forløp for den sykdommen. Klassikerne er jo høyt blodtrykk, høyt protein og mye ødem. Man må altså ikke ha alle for å få det. Jeg endte opp med akutt alvorlig SVF rett før målstreken.

Vær på utkikk etter pannehodepine, flimring for øynene, smerte innunder høyre ribbein (lever). Får du det, så ta kontakt med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på UL-kontroll uke 34 tidligere denne uka (som del av ekstra oppfølging pga SVF sist), og alt var fint - bra med blod som gikk inn til morkaken og gjennom navlestreng (ingen pauser i blodstrøm mellom hjerteslag), og babyen var helt gjennomsnittlig størrelse :) Dette går jo veldig bra det! Blodtrykket mitt er helt fint også så langt. Jeg holder en knapp på at det er medisinen som fikser biffen.

Og babyen ligger med hodet nedover :) :) :) Synes det var på tide ja, tror den endringen kom et par dager før UL, kjenner veldig godt nå at jeg har en melon dypt nedi bekkenet.. Går litt rart faktisk, vagger mer som. Husker ikke at hodet var så langt ned sist, kanskje fordi bekkenet er videre denne gang?

Begynner å tenke mer på perm, har 3,5 uker igjen av jobb jo! Jeg forventer 3 fine uker fri før det blir fødsel, må si det, er ikke noe spesielt om å gjøre for meg at babyen kommer dag 2 av permen.. Har ikke mer plager enn at jeg nok skal kose meg veldig med å lese og pusle og være litt ute :gjeiper:

Kjenner mer og mer av reirbyggings-tendenser. Føler jeg må få unna det som mangler nå, spesielt rengjøring/støvsuging/oppsjekking av utstyret jeg har så alt er tipp topp for nye babyen. Bilstolen må sjekkes/luftes/støvsuges/vaskes, samme med vognbagen.. og senga.. og stellekommoden.. Alt må rundvaskes så det er rent og fint til lille vennen :rodmer:

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg husker ikke i farten hvem det var som tipset som mandler mot halsbrann, men tusen takk! :blomst: Har ikke vært stort plaget med det, men i går var det skikkelig ille, heldigvis hadde jeg mandler i skapet og halsbrannen forsvant når jeg hadde spist en håndfull :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Jeg husker ikke i farten hvem det var som tipset som mandler mot halsbrann, men tusen takk! :blomst: Har ikke vært stort plaget med det, men i går var det skikkelig ille, heldigvis hadde jeg mandler i skapet og halsbrannen forsvant når jeg hadde spist en håndfull :danse:

Er du her du også, altså? Ingen action?

Mandler står i en skål på kjøkkenbenken her :fnise: NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenfarclas: mage! :danse: Så fin! Må egentlig innrømme at jeg fremdeles har litt problemer med å skjønne at det bor noen inni de magene. Til tross for at det stadig stikker ut en fot, et hode, en rumpe eller hva nå enn det er som plutselig gjør magen min helt vindskjev...

Magen min er bare rar om dagen, takkskarruha lille tverrligger. Den er nesten helt flat i bukselinningen, men er bred og stikker rett ut i navlehøyde.

I dag har jeg tatt en runde og bestilt de ørti ulike prøvepakkene man får til disse små (fra libero, vitus, rimi osv). Kommer sikkert til å bli nedringt av telefonselgere som skal utnytte stakkars nybakte mødre i ammetåka, men hva gjør man ikke får litt gratis vareprøver? :ler: Tror faktisk jeg presterte å melde småen inn i en bokklubb også, hvor jeg skulle få en stelleveske. "En ting mindre på handlelista, yess".

Er egentlig ekstremt klar for helg. Det har vært litt mye ting denne uka, kjenner jeg har mest lyst til å krype opp i senga og bli der, LENGE. I dag skal nok mannen få lage middag, ja. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dere er jo heldige som tåler mandler! Det gjør ikke jeg, så jeg knasket store mengder Novaluzid på slutten... :fnise: I går ga jeg bort resten av esken jeg hadde liggende til en gravid venninne. :ler: Det er jo det beste med å være ferdiggravert, sånn utover det å ha babyen på utsiden, såklart, at vondtene og plagene forsvinner som dugg for solen. For meg, ihvertfall.

Håper det skjer noe snart for dere som går og venter på overtid nå! Uansett ikke mange dagene igjen, da. Snart har dere babyene deres i armene! :rodmer: Også håper jeg alt er bra med Stinelin og gutten hennes.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...