Gå til innhold

Festesmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som hvet hvor lang tid det går fra befruktning til egget fester seg i livmoren??

Hadde sex på fredag, og lurer på om de "murringene" jeg hadde i dag kan ha vært festesmerter? Var litt samme følelse som sist jeg ble gravid...

Og hvor tidlig kan jeg teste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt er ca 7 dager fra befruktning til egget har festet seg.

Men festesmerter er veldig uvanlig, bare så det er sagt. De lærde strides om det faktisk er mulig. Men det er mange årsaker til smerter/ubehag da.

Det kan være lurt å vente til dagen du venter mens før du tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de lærde strides om at det er mulig. De er vel ganske enige om at det er tull og tøys. Husk at dette egget fortsatt er på størrelse med et knappenålshode (om det er så stort engang..?). Det høres ganske usannsynlig ut at man skulle kjent at noe så lite festet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Takk for svar!

Jeg er helt sikker på at jeg merket det sist gang! Så derfor er det jo ikke utenkelig at jeg kunne merke det en gang til.

Men denne ganger har jeg litt flere usikkerhetesmomenter runt som gjør meg usikker på om det var det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Takk for svar!

Jeg er helt sikker på at jeg merket det sist gang! Så derfor er det jo ikke utenkelig at jeg kunne merke det en gang til.

Men denne ganger har jeg litt flere usikkerhetesmomenter runt som gjør meg usikker på om det var det eller ikke.

Nei, det er ikke mulig å kjenne at egget fester seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nygravid, og kjente ikke noe mer eller mindre denne syklusen i forhold til andre sykluser.

Synes alltid det "stikker" litt nederst i magen når mensen nærmer seg. Har trodd x antall ganger at "Nå satt den!" :fnise:

Testet forresten svakt positivt 9dpo. Tror derfor ikke egget kan ha festet seg så sent som 7dpo. Eller kanskje?

Sikkert litt forskjell fra kropp til kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egget bruker vel normalt ca. 7 dager på å feste seg.

Forskerne kan si så mye de vil at festesmerter bare er tull og tøys, men jeg tror fremdeles at det er mulig. Jeg kjente iallfall tydelige stikkinger 6 dager etter eggløsning, noe som ga meg sterke mistanker om graviditet allerede da. Det kan kanskje ha vært ligamentsmerter, men det var akkurat den dagen jeg kjente disse smertene (riktignok kanskje 2-3 ganger den dagen), og så tok det flere dager før jeg kjente noe mer. Gravid var jeg, og UL ga meg termin én dag før EL-terminen min, noe som passer på en prikk i forhold til "festesmertene". Jeg er altså bestemt på at egget festet seg den dagen, så kan man kalle smertene for festesmerter, ligamentsmerter eller hva man nå måtte ønske. ;)

Jeg testet svakt, svakt positivt 11 dager etter eggløsning, og 5 dager etter "festesmertene".

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de lærde strides om at det er mulig. De er vel ganske enige om at det er tull og tøys. Husk at dette egget fortsatt er på størrelse med et knappenålshode (om det er så stort engang..?). Det høres ganske usannsynlig ut at man skulle kjent at noe så lite festet seg.

Dette har alltid forundret meg litt... Og fair enough - jeg har aldri opplevd dette selv heller og har ikke noen dyp mening om hvorvidt jeg tror på det eller ei. Men liekvel. Argumentet om at det er på "størrelse med et knappenålshode" - og at det derfor ikke kan kjennes/føles? Hvis du stikker deg i armen med en nål, så kjenner da de aller fleste det relativt godt? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har alltid forundret meg litt... Og fair enough - jeg har aldri opplevd dette selv heller og har ikke noen dyp mening om hvorvidt jeg tror på det eller ei. Men liekvel. Argumentet om at det er på "størrelse med et knappenålshode" - og at det derfor ikke kan kjennes/føles? Hvis du stikker deg i armen med en nål, så kjenner da de aller fleste det relativt godt? :-)

Men det er vel ikke helt det samme vel? Det å stikke seg i armen og at et egg fester seg? Egget graver seg gradvis inn i livmorveggen, det stikker seg ikke inn. Denne prosessen tar for øvrig noen dager, så da er det jo rart at ingen har festesmerter i flere dager i strekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...