Gå til innhold

Å føde før temin


LadyInRed

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dersom man føder før termin så mister man permisjonsdager. Men hva hvis man feks har termin en mandag og føder på lørdagen to dager før, mister man da to permisjonsdager selv om man har hatt kontorjobb og kun jobbet ukedager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonen din begynner tre uker før terminene din. Om du føder før det så mister du de tre ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, føder du lørdagen før termin mandag så mister du ingen dager. NAV regner 5 stønadsdager per uke, altså hverdager før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Og dersom du føder før termin (før uke 37), så teller ikke permisjonen før du er utskrevet fra sykehuset. De dagene du er på sykehuset skal gis med sykemelding eller pleiepenger, men sykehuset må sende bekreftelsesbrev til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte 6 uker før termin, mistet iallefall de 3 ukene en skal ta ut før....Var på sykehuset i to uker, men kan ikke huske at de to ukene gikk som pleiepenger.... Jeg var ikke klar over det heller forsåvidt at det kunne gå som sykemelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

Jeg fødte 6 uker før termin, mistet iallefall de 3 ukene en skal ta ut før....Var på sykehuset i to uker, men kan ikke huske at de to ukene gikk som pleiepenger.... Jeg var ikke klar over det heller forsåvidt at det kunne gå som sykemelding...

Det er en ting veldig få er klar over, og sykehusene er ikke flinke nok til å informere om det. Jeg har funnet ut av det etter å ha søkt aktivt, og det skal man jo egentlig slippe å gjøre. Vet at mange sykehus ikke sender dette skrivet med mindre foreldrene ber om at det skal gjøres.

Legene må skrive ut pleiepengeskjema:

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=642542

Endret av *Røyskatt*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Pleiepenger er vel hvis barnet er sykt, og sykemelding hvis mor er syk. Begge deler skal utsette fødselspermisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man har rett til pleiepenger ved normalt kort sykehusopphold. Mener å ha lest at man må være innlagt minst en uke eller noe sånn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Dersom det er barnet ditt som trenger deg, noe som ofte er tilfelle ved prematur, skal det søkes pleiepenger. Dersom barnet er veldig dårlig kan begge foreldrene få pleiepenger.

Ellers dersom du føder før termin (før 37 uker) skal du ha sykepenger mens du er på sykehuset. Du mister fortsatt de tre ukene før, men du skal egentlig ikke miste mer før du har kommet hjem.

Heldigvis har de fleste sykehusene sosionom, så man kan kontakte de mens man er innlagt.

De fleste som føder prematurt blir jo værende på sykehus i mer enn en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er barnet ditt som trenger deg, noe som ofte er tilfelle ved prematur, skal det søkes pleiepenger. Dersom barnet er veldig dårlig kan begge foreldrene få pleiepenger.

Ellers dersom du føder før termin (før 37 uker) skal du ha sykepenger mens du er på sykehuset. Du mister fortsatt de tre ukene før, men du skal egentlig ikke miste mer før du har kommet hjem.

Heldigvis har de fleste sykehusene sosionom, så man kan kontakte de mens man er innlagt.

De fleste som føder prematurt blir jo værende på sykehus i mer enn en uke.

Jeg oppfattet spørsmålet som at det ikke handlet om premature, men bare det å føde tidligere enn termindatoen, f.eks. 2 dager før. Da mister man dagene selv om man ligger på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet spørsmålet som at det ikke handlet om premature, men bare det å føde tidligere enn termindatoen, f.eks. 2 dager før. Da mister man dagene selv om man ligger på sykehuset.

ja, det var dette som var spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er usedvanlig treig, men forstår ikke helt hva dere mener her... Om jeg skal ha 46 uker permisjon så får jeg jo 46 uker uansett når jeg føder i forhold til termin, så lenge vi ikke snakker om premature?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle barn under 12 år har rett til å ha minst en av foreldrene tilstede hvis de er lagt inn på sykehus. Minst en av foreldrene har da rett på pleiepenger. Dersom barnet er alvorlig sykt har begge rett på pleiepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er usedvanlig treig, men forstår ikke helt hva dere mener her... Om jeg skal ha 46 uker permisjon så får jeg jo 46 uker uansett når jeg føder i forhold til termin, så lenge vi ikke snakker om premature?

Nei. Disse 46 ukene er delt opp i 3 uker hvile for mor før terminen og 43 uker sammen med babyen etter at den er født. Hvis du da føder en uke før terminen blir du ikke "belønnet" og får 44 uker med babyen, du får fortsatt bare 43 uker med babyen da, og har dermed "mistet" den siste hvileuken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Disse 46 ukene er delt opp i 3 uker hvile for mor før terminen og 43 uker sammen med babyen etter at den er født. Hvis du da føder en uke før terminen blir du ikke "belønnet" og får 44 uker med babyen, du får fortsatt bare 43 uker med babyen da, og har dermed "mistet" den siste hvileuken.

Har dere noe dokumentasjon på dette, for det har jeg aldri hørt om før. Ved forrige svangerskap satt jeg opp permisjon fra en dato til en dato, og jeg begynte ikke noe før på jobb fordi om jeg fødte 4 dager før termin. Det står da ingen steder at man må ta ut tre av ukene man har rett på før FØDSEL, det står jo før TERMIN, man skal jo fortsatt ha rett på like mange uker? NAV innvilger jo permisjon før man har født, får de liksom melding fra folkeregisteret når ungen er født da, også går de inn og justerer lengden på permisjonen etterpå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

får de liksom melding fra folkeregisteret når ungen er født da, også går de inn og justerer lengden på permisjonen etterpå??

Ja.

Nav gjer vedtak (og sender ut brev om stadfesting av permisjon) etter melding om fødsel. Dei kan nok gjere vedtak på å ikkje korrigere på et par-tre dagar (kanskje noko var helgedagar?), eller så har du fått ulønna permisjon (ikkje betalt) for dei siste 4 dagane av permisjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Nav gjer vedtak (og sender ut brev om stadfesting av permisjon) etter melding om fødsel. Dei kan nok gjere vedtak på å ikkje korrigere på et par-tre dagar (kanskje noko var helgedagar?), eller så har du fått ulønna permisjon (ikkje betalt) for dei siste 4 dagane av permisjonen din.

Hm, kan ikke huske jeg hørte noe mer fra NAV etter fødselen jeg, men hvis dere sier så så er det sikkert sant :) Jeg fikk lønn jeg da, men mulig arbeidsgiveren min fikk mindre refundert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte 19 dager før termin, og fikk brev om at permisjonen min var flyttet med 19 dager, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noe dokumentasjon på dette, for det har jeg aldri hørt om før. Ved forrige svangerskap satt jeg opp permisjon fra en dato til en dato, og jeg begynte ikke noe før på jobb fordi om jeg fødte 4 dager før termin. Det står da ingen steder at man må ta ut tre av ukene man har rett på før FØDSEL, det står jo før TERMIN, man skal jo fortsatt ha rett på like mange uker? NAV innvilger jo permisjon før man har født, får de liksom melding fra folkeregisteret når ungen er født da, også går de inn og justerer lengden på permisjonen etterpå??

Ja, det gjør de.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/St%C3%B8nadsperioden+for+f%C3%B8dsel+1.+juli+2011+og+senere.244184.cms

"Stønadsperioden starter senest tre uker før termindatoen. Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende kortere. Ukene før fødselen kan ikke overføres til perioden etter fødselen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...