Gå til innhold

noen spørsmål om akvarium og innredning.


Namine

Anbefalte innlegg

Heisann!

jeg har kjøpt meg et akvarium (igjen :fnise: ) på hele 530 liter :overrasket: Det ser ut som om det er malt/lakket med noe svart på baksiden (utsiden). Kan jeg bruke whitesprit og en sånn til å skape matrester av induksjonstopp med for å skrape av dette, uten å få riper?

I tillegg har jeg litt lyst til å prøve meg på hjemmelaget innvendig 3d bakgrunn. Noen som har noen tips?

Og til slutt: Om jeg finner ut at det blir for mye styr med hjemmelaget innvendig bakgrunn, ville det sett bra ut med plakatbakgrunn på så stort kar tror dere? (har det på de andre, men alle de er under 200 liter).

Takker for evt svar! :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det noen type maling jeg kan bruke på den innvendige 3d bakgrunnen som ikke er giftig for fisk/gir ut gift i vannet? har en del fine, og noen dyre fisk, så hadde vært trist om de strøk med..

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxymaling er ikke gifting for fiskene :)

Og du kan bruke sånn skrape, var det vi gjorde med vårt.

Lykke til med prosjektet, det er så gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det! :)

Ja, jeg leste litt ang epoxymaling og poxydekk 1 og 2, men er det svindyrt? Og hvor får en tak i epoxymaling/poxydekk 1 og 2? For om det omtrendt kommer opp i samme kostnad, er ikke jeg sååå kunstnerisk at jeg mener min blir bedre enn kjøpebakgrunn. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, er det forresten noen som har noen meninger om det kommer til å bli veldig stuslig med en vanlig akvarieplakat til bakgrunn? (sånn en har på utsiden) karet er ca 160 langt..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes 3d bakgrunn som står innvendig er kjempefint. Har en slik stående i kjelleren en plass (fra 540 liter), og det var iallefall superfint da jeg hadde stort akvarium.

Dersom du ikke skal ha slik bakgrunn ville jeg ha malt bakglasset enten svart eller mørkeblått (spesielt om det er saltvann) da det ser penere ut enn slike kunstige bilder av planter etc. Synes jeg da.

Om du ikke vil male glasset, kan du tape på en svartsekk, det er iallefall billig å se hvordan resultatet blir da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Den er allerede svart fra før av, så det slipper jeg evt. :)

Bare noe tanker som virrer i hodet mitt, som jeg gjerne vil ha noen synspunkter på:

Kan det bli bra om jeg limer på (med silikon) masse grus på isoporen? Evt legge inn noen større grussteiner her og der? Eller vil det bare se teit ut? =P

Og jeg har også tenkt litt på å lage ekte steinbakgrunn, med enten noe type naturstein, eller stein jeg finner selv. Lime fast til isopor e.l, for å lage fjell/stenbakgrunn. Kunne det blitt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hva slags biotop du skal ha. Har du tenkt å ha malwikar, mallekar, div ciklide osv..?

Ciklider liker å ha gjemmesteder, maller vil ha huler, malawibiotop er omtrent det samme som mesteparten av ciklidene.

Tenk litt på hvilke fisker du skal ha, og lag bakgrunn deretter.

Lag huler, ''steiner'' lim fast greiner ol.

Kan tippe på at et 3 liters spann med epoxy koster ca 200,- Dette vet jeg ikke, men er ikke så altfor dyrt. Helt klart billigere enn om du skal kjøpe ferdig bakgrunn.

Det _kan_ være fint med tapebakgrunn om du klarer å gjøre litt mer ut av det ved å ha et fint innredet kar. Men helt klart finest med helt ensfarget bakgrunn, eller 3D.

Innrede akvarium er så morsomt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du et par eksempel:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1970

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2013

http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1811,1818

Akvaforum er uten tvil det beste stedet å lete/spørre. Der har du mangehundre samlet på et sted som virkelig vet hva de snakker om.

Jeg svarer så godt jeg kan, men det meste har jeg lært fra AF og egenlære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg har vært inne på akvaforum, men liksom ikke funnte helt det jeg var ute etter *tydligvis ikke så flink til å lete* :fnise:

Den første linken din, med steinbakgrunn, er en av de tingene jeg vurderer sterkt. Det var jo kjempeflott satt opp det da! :D

Og jeg har akvariesillikon og svart bakgrunn fra før av, så dette hadde jo blitt et veldig billig projekt i alle fall. :)

Men er det ikke fare for at de kan ramle ned? Vil ikke ha 530 liter vann på gulvet liksom. :haar:

Vet ikke hvor lett det er å legge et så stort kar på siden, slik som forklart i artikkelen. Men det var veldig flott da! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å legge det på siden. Et par stykker legger lett ned det ;) Er det aquastabil? De er lette ;) Og det skal myyyye til for å knuse et akvarium ;) Om du vasker glasset godt og lar det herde skikkelig trenger du ikke bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

nei, det er kanskje ikke supertungt, men det er tross alt over halvannen meter med kar. :-/ Men det var sykt fint, men vet ikke om jeg tør å prøve på det altså. :P

Nå har jeg kjøpt meg en styrofoamplate, og holder på å forme den, så får jeg se hvordan det blir! :D Ser bra ut til nå, enda jeg ikke eier tegn og formsans ift hva andre mennesker klarer å få til. ;) (når det kommer til tegning/maling i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...